Najvyšším cieľom je ušetriť hmotnosť! S tým išli konštruktéri do boja pri vývoji „LIFTu“ (Lightweight Innovative Flexible Technology). Ide o podvozok bez tlmičov a pružín, postavený na náprave s dvojitými lichobežníkmi. Systém je možné vyladiť pre rozličné podmienky a požiadavky. Existuje predpoklad, že kvôli jednoduchosti a odolnosti technicky prežije zvyšok auta!

Britská sila trojice

Firmy Simpact, Warwick Manufacturing Group a pre nás známejší Ariel Motor Company spojili sily a vyvinuli prototyp nového typu odpruženia. V porovnaní s konvenčným systémom zavesenia ušetrí až 40 % konštrukčnej hmotnosti na strane neodpružených hmôt! Zlepšia sa jazdné vlastnosti a zníži sa spotreba paliva. Pri práci podvozka sa diely navzájom ohýbajú a pohyby celku pôsobia magicky. Systém je dokonca pripravený pri mechanickej práci vyrábať elektrinu pre akumulátory. Projekt vyzerá veľmi zaujímavo, v jednoduchosti je krása a držím konzorciu prsty. Napriek tomu, že projekt financuje sčasti britská vláda, peniaze dochádzajú a na ďalší postup potrebujú finančnú injekciu.

Dirk Landheer z firmy Simpact pre Autocar povedal: „Celý koncept nie je ťažké pochopiť. Ohybné ramená sú pripojené na šasi a jeho vnútorná štruktúra je zodpovedná za pruženie a pohyb kolies. Avšak systémy pruženia sa pohybujú v rozličných smeroch, nie iba hore-dole, preto je to omnoho komplexnejšie. S výpočtovou silou súčasných počítačov sme schopní analyzovať a overiť návrh v rozličných podmienkach."

Životnosť z ríše snov

Ramená vyrobili z kompozitových vláken, ktoré sú usmernené podľa potrieb odpruženia! Konštruktéri išli do absolútnych detailov. Životnosť celého riešenia je naplánovaná na viac ako 600-tisíc míľ (960-tisíc km)! Po prvýkrát ho použijú v Arieli Atom, cestu si nájde aj do iných značiek a typov. Vhodné bude ako pre osobné autá, tak aj pre nákladiaky.

Najvhodnejším autom na test prototypu je Ariel Atom.

Čerešničkou na torte sú piezoelektrické vlákna komponentov. Prechádza nimi podľa potreby elektrický prúd a tým mení charakteristiku pruženia. Nahrádzajú tým tlmiče, zlepšujú jazdné vlastnosti a taktiež vystupujú ako generátor elektrického prúdu. Ako som spomínal v úvode, systém sa perfektne hodí pre elektrické vozidlá. Konštruktéri môžu použiť menšie a ľahšie batérie pre požadovaný dojazd auta. Simon Saunders, šéf Arielu, tvrdí, že ak pôjde vśetko podľa plánu, budú jedny z prvých používateľov technológie v sérií. 

Vývojári použili sedliacky rozum v spolupráci s novodobými materiálmi a poznatkami z IT. LIFT môže byť budúcnosť v systéme zavesení a odpružení kolies. Oproti drahým adaptívnym podvozkom a vzduchovému odpruženiu je tu nízka hmotnosť, málo tradičných komponentov, trvácne materiály a životnosť z ríše snov. A navyše, lepšie jazdné vlastnosti. Dúfam, že vývoj finišuje úspechom a neostane len vo fáze prototypu. Peniaze hýbu svetom a LIFTom môžu zahýbať tiež. V nepriaznivom smere...

ŠPECIALISTI Z GKN PREDSTAVILI KOMPAKTNÝ ELEKTRICKÝ POHON

ŠPECIALISTI Z GKN PREDSTAVILI KOMPAKTNÝ ...

Univerzálny kľúč pre mobilitu budúcnosti nie je ani elektrický pohon. Má pár zádrheľov aj v oblasti efektivity. ...

19. 09.
MAZDA POTVRDILA VÝVOJ WANKEL HYBRID POHONU

MAZDA POTVRDILA VÝVOJ WANKEL HYBRID POHONU

Mazda rotačnému motoru nedá pokoj. Aj keď nebola prvá automobilka, ktorá ho vyvíjala (česť prináleží nemeckej firme ...

06. 09.
BOSE PRED 13 ROKMI VYTVORIL DOKONALÉ MAGNETICKÉ PRUŽENIE. DO VÝROBY NEDOŠLO

BOSE PRED 13 ROKMI VYTVORIL DOKONALÉ ...

Spoločnosť BOSE všetci poznáme ako výrobcu kvalitných audiosystémov. Väčšinu z nich tvoria príplatkové systémy v ...

01. 09.
ARIEL HIPERCAR JE ELEKROMOBIL S 1180 K

ARIEL HIPERCAR JE ELEKROMOBIL S 1180 K

Ariel je známy svojimi extrémnymi strojmi Atom a Nomad. Do rodiny však v blízkej dobe pribudne aj elektromobil. Ako sme ...

27. 08.