Časy, kedy bol motoršport pre automobilky silným marketingovým nástrojom, sú dnes už dávno preč. Investície výrobcov týmto smerom, predstavujú v súčasnosti vyhodené peniaze. Tvrdí to vo svojom stĺpčeku v magazíne Road & Track Bob Lutz, ktorý v minulosti pôsobil vo vedení spoločností GM, Ford, BMW alebo Chrysler. Aktuálne už neplatí, že „dnes vyhrám a zajtra predám“. Zmena zo silného marketingového nástroja na bezodnú dieru peňazí má niekoľko dôvodov.

Bob Lutz by do dnešného sveta motoršportu neinvestoval.

Lutz hovorí o Formule 1, DTM, NASCAR alebo iných seriáloch. Ani do jedného z nich by v dnešnej dobe neinvestoval. V NASCAR sa pozornosť sústreďuje najmä na jazdcov. Autá sú v úzadí a takmer nikto si ich nevšíma. So svetom sériových vozidiel ich spája už len logo automobilky na karosérii.

 

Podobné je to aj s Formulou 1, ktorá je od cestných automobilov odtrhnutá ešte viac. Prvky z tohto svete nájdete najmä v superšportových automobiloch, ktoré si však bežní ľudia nekúpia. Navyše v označovaní stajní vzniká chaos. Lotus nie je Lotus, Caterham nie je Caterham a Marussia skrachovala, no v F1 stále funguje. Automobilka Red Bull okrem toho nikdy neexistovala.

Prílišná upriamenosť na jazdcov a striktné technické pravidlá spôsobujú, že investícia automobiliek do motoršportu dnes želaný efekt neprináša.

V minulosti mohli automobilky na okruhoch prezentovať svoj pokrok v technologickej oblasti. Dnes sú zviazaní pravidlami.

V minulosti, v ranných štádiách motoršportu, bola investícia do tejto oblasti opodstatnená. Automobilky mohli prezentovať svoj pokrok v oblasti motorov, podvozkov, bŕzd a podobne. Dialo sa tak najmä vďaka tomu, že jednotlivé tímy mohli zvoliť rôzne riešenia. Vtedy získali popularitu a imidž spoločnosti ako Ferrari, Porsche alebo Mercedes. V súčasnosti majú konštruktéri veľmi malý priestor na manévrovanie a všetky súťažné automobily sú takmer identické.

 

Bob Lutz v dnes vlastní spoločnosť Lutz Communications a je riaditeľom firmy Via Motors, ktorá premieňa pick-upy GM na hybridy. V minulosti sa pričinil na vzniku Fordu Siera, BMW radu 3 alebo Dodga Viper.

 

Zdroj: roadandtrack.com

Prečítajte si aj: Drifty, burnouty, čo potrebuje akčná auto reklama?! Pilotov nie, ale grafikov...