Kedy je ten správny čas?

Jeden z najznámejších pilotov F1, svetoznámy Brazílčan Ayrton Senna, začal s tréningom už ako 4-ročný. Všetko záleží ale na ambíciách rodičov a celkovej vyspelosti dieťaťa. Ak si rodič myslí, že 4 roky sú predsa len priskoro, stačí svoje dieťa pripraviť na budúcu dráhu pretekára vo veku 6 až 7 rokov. Deti začínajú obyčajne súťažami minikár. Minikáry sú nemotorový šport, ktorý rozvíja zručnosť, cieľavedomosť a vyrovnanosť výkonu začiatočníkov. Takéto preteky sú organizované ako súťaž chlapcov a dievčat od 5 rokov. Počiatočný neúspech alebo strach z jazdy ešte nič neznamená. Napríklad prvý kontakt s motokárou absolvoval známy slovenský automobilový pretekár Matej Homola so strachom a plačom. Deti sú jednoducho deti.
 

Svoju kariéru začal na minikárach vo svojich 9 rokoch aj náš najúspešnejší formulový pretekár, Richard Gonda. V súčasnosti jazdí za Jenzer Motorsport v kategórii GP 3. Snom a cieľom jeho celého tímu je Formula 1. Ako sám tvrdí na svojej FB stránke, dnes sme k tomu na Slovensku najbližšie v histórii. 
 

Po tréningoch a zúčastnení sa detských alebo školských minikárových súťaží, prichádzajú na rad o niečo zložitejšie motokáry, súťaže väčších a rýchlejších vozidiel, čím dieťa časom rozvíja svoje schopnosti.  Ďalšou možnosťou, ako vychovať budúcu legendu slovenského motorového športu, je prihlásiť vaše dieťa do automobilovej školy. Bohužiaľ, na Slovensku nijakú nenájdete. Treba vyskúšať susedné Čechy, a to konkrétne Středisko automobilového sportu Rallye Zlín.

Dlhá cesta na vrchol 

Nikto sa nestane pretekárom F1 za noc. Každý jeden pilot formuly si musí prejsť pretekárskym rebríčkom, zúčastniť sa súťaží nižších kategórií a naučiť sa umeniu pretekárskej jazdy. Keďže sú tréningy a účasť na súťažiach nielen finančne, ale aj časovo náročné, musíte ako rodič rátať s možnými absenciami dieťaťa v škole. Malý pretekár sa zase musí prispôsobiť tvrdému režimu a prijať fakt, že mu neostane veľa času na ďalšie aktivity a priateľov. Dostať sa na vrchol stojí veľa driny, odhodlania, sebazaprenia a trpezlivosti. Nielen dieťaťa, ale aj rodiča, ktorý musí byť jeho absolútnou oporou.

Je niekoľko ciest, ako sa dostať do F1, ale typickú junior kariéru možno urobiť podľa tejto postupnosti: 
1, minikáry 
2, motokáry 
3, Formula Ford 
4, GP3 
5, Formula 3 
6, GP2 
7, F1

Dôležitým krokom je aj registrácia do automobilovej organizácie SAMŠ – Slovenská asociácia motorových športov, ktorá združuje všetkých záujemcov o motoristické športy – automobilové, motokárové a minikárové. SAMŠ je zároveň najvyššou športovou autoritou oprávnenou organizovať a riadiť tento typ športov. Spadá pod FIA – Medzinárodnú automobilovú federáciu. 

Vlastné zdroje, sponzoring alebo pôžička?

Formula 1 je nielen šport s neskutočne vysokou súťaživosťou, ale taktiež jeden z najdrahších športov vôbec. Pričom nehovoríme o sumách, ktoré inkasujú svetoznámi pretekári, ale o finančnej náročnosti celkovej prípravy na toto povolanie snov. Kde na to vziať peniaze?
 

Do rozpočtu treba zarátať pokrytie pretekárskeho vozu, jeho nákladnej údržby, výstroj, účasť na prípravných pretekoch, logistiku a v neposlednom rade financovanie celého tímu. Súťažné pretekanie nie je totiž o jednotlivcovi, ale o celom tíme, ktorý sa stará o pilota aj vozidlo. 

Kým o  pretekára neprejaví záujem sponzor, musí si celú účasť hradiť z vlastného vrecka, alebo vrecka svojich rodičov. Pokiaľ nepochádzate z bohatej rodiny alebo ste nevyhrali milióny v lotérii, môže to byť celkom náročné. Každý jeden cent z  rodinného rozpočtu padne na obeť tomuto športu. Drieme vo vás alebo vo vašom dieťati aspoň kúsok biznismena? Skúste osloviť svojich vlastných sponzorov. Možno sa vám zo začiatku podarí nalákať menšie lokálne firmy, ktoré budú ochotné budúceho majstra zasponzorovať.

Jednou z ďalších možností financovania môže byť aj pôžička, ktorá nie je v prípade F1 ničím nezvyčajným. Jednu si zobral aj mladý Niki Lauda, aby si mohol kúpiť miesto v pretekárskom tíme. Jeho veľký súper, Angličan James Hunt, mal väčšie šťastie. Stretol svojho sponzora, bohatého a excentrického lorda Alexandra Hesketho, ktorý mladého pilota s radosťou zafinancoval.

So sponzormi bojuje aj spomínaná jednotka slovenskej formuly, Richard Gonda, ktorý 7. júla 2016 na oficiálnej FB stránke s ľútosťou oznámil neúčasť na Formula 1 Team Test pretekoch v britskom Silvestrone, práve kvôli nedostatku finančnej podpory. 

Kúpiť si miesto v tíme? Nič nezvyčajné

Za peniaze sa dá kúpiť naozaj všetko, aj miesto v tíme pretekárskych súťaží. Samozrejme, to, že si jazdec kúpil miesto v tíme, ešte neznamená, že je nekvalitný. Práve naopak. „Podplácaním“ si prešli aj tí najznámejší jazdci od Michaela Schumachera, cez Nikkiho Laudu až po Pastora Maldonada.
 

Často ide o existenčnú záležitosť, keď sponzor odstúpi od podpory, dokonca aj pretekárov svetového kalibru. Svoje si musel zaplatiť aj Fernando Alonso, keď španielska banka Santander prestala javiť záujem o tohto 34-ročného pilota F1.
 

Zdroj: Lottoland