Je jar 1966 a Ferry Porsche uzatvára s riaditeľom Volkswagenu Heinrichom Nordhoffom dohodu o spoločnom vývoji ľahkého športového auta s motorom uprostred. Zo spolupráce mali vyťažiť obaja, Porsche by sa podelilo o náklady na vývoj a neskoršiu výrobu (Porsche v tom čase zápasilo s nedostatkom peňazí a hľadalo cestu, ako z toho von), zatiaľ čo Volkswagen by získal skutočne talentované auto a využil know-how, ktoré mu chýbalo. Porsche malo z projektu „914“ získať lacnejšiu alternatívu k plnokrvným modelom Porsche 911 a 912 a Volkswagen náhradu za kupé Karmann-Ghia, ktoré dobre vyzeralo, ale nikdy nejazdilo tak, ako sa na športové kupé patrí.

Na archívnej fotografii si Ferry Porsche (druhý zľava) v deň svojich 60. narodenín prezerá výsledok spolupráce automobiliek Porsche a Volkswagen.

Hranaté dvojičky

Zo spoločného vývoja nakoniec vznikli dve autá s identicky zvláštnym, až funkcionalistickým vzhľadom. Lacnejšia alternatíva VW 914/4 mala za sedadlami ležatý štvorvalec s objemom 1,7 l a výkonom 59 kW (80 k), zatiaľ čo výkonnejšie Porsche 914/6 prestížnejší dvojlitrový šesťvalec z modelu 911 T (81 kW/110 k). Plnokrvnejšia technika Porsche sa odrazila aj vo vyššej cene šesťvalcovej verzie. Kým štvorvalec stál 12 250 DM, za šesťvalec si fabrika pýtala 19 980 DM. Oficiálne predstavenie dvojičiek sa odohralo presne 1. marca 1968, vážne chorý Heinrich Nordhoff však pár týždňov po svetovej premiére modelu 914 zomrel. A nastali prvé problémy.

Nové "Porsche" veľa krásy skutočne nepobralo. Fanúšikov značky aj novinárov vizuálne skôr sklamalo.

Čo platilo, neplatí, projekt patrí Volkswagenu

Nový riaditeľ Volkswagenu, Kurt Lotz, vyhlásil dohody medzi Ferrym Porsche a nebohým Heinrichom Nordhoffom za neplatné a trval na tom, že na celý projekt má právo len Volkswagen (montáž, predaj a servis zaisťovala sieť VW). To bolo pre Porsche samozrejme neprípustné.  V roku 1969 sa nakoniec obe strany dohodli na kompromise (detaily dohody nie sú známe) a v Ludwigsburgu založili spoločnú distribučnú spoločnosť VW-Porsche-Vetriebsgesellschaft GmbH. Od toho momentu sa dvojičky stali aj marketingovo spoločným projektom, ktorý dostal názov VW-Porsche 914 (so štvorvalcom aj šesťvalcom).

Porsche 914 bolo mimoriadne praktickým autom, vzadu totiž ponúkalo obrovský batožinový priestor. Majitelia Porsche 911 a 912 mohli o podobnej univerzálnosti len snívať.

Porsche? Nedajte sa vysmiať

Kým z objektívneho hľadiska nebolo novinke čo vytknúť (jazdila výborne, výkonu mala dosť a bola naozaj praktická), novinári na nej nenechali jednu nitku suchú. Pre „ľudové“ Porsche sa okamžite vžili pomenovania Volks-Porsche, Billig-Porsche, či dokonca VOPO (skratka východonemeckej tajnej polície). Výnimkou v médiách nebola ani prezývka  Neckermann Porsche, čo vedenie Porsche privádzalo do zúrivosti. Odborná verejnos si skrátka z auta urobila vtip a nikdy ho nepovažovala za skutočné Porsche. Situácia v médiách došla až tak ďaleko, že hovorca automobilky Huschke von Hanstein považoval za nevyhnutné rozposlať do najvýznamnejších redakcií osobne podpísaný list vyjadrujúci pohoršenie nad používaním hanlivých označení ich auta. Politicky nekorektné bolo najmä spájanie modelu 914 s výrazom „VOPO“.

Prvú štvorvalcovú verziu s motorom Volkswagen prezrádzajú dobové chrómované puklice s logom VW. Šesťvalce zasa mali na diskoch vždy logo automobilky Porsche.

Z prepadáku vyhľadávaná rarita

Štvorvalcová verzia 914 sa nakoniec ukázala ako obchodne úspešnejšia a predalo sa jej spolu 115 646 kusov (vrátane neskorších verzií 1,8 a 2,0). Šesťvalec sa totiž prestal ponúkať už v roku 1973, kedy ho nahradil rovnako veľký štvorvalec a auto zmenilo označenie na 914-1.7 a 914-2.0. Neskôr sa objavila aj verzia 914-1.8.

Šesťvalcový dvojliter z Porsche 911 T (81 kW/110 k) neskôr v ponuke vystriedal rovnako veľký štvorvalec 2.0 z modelu VW 411 (73,5 kW/100 k). Ten bol dokonca úspornejší ako štvorvalec verzie 914-1.7.

Za príplatok 900 DM ste v roku 1973 mohli k VW-Porsche 914 získať tzv. športový paket, ktorého súčasťou boli priečne stabilizátory, zliatinové disky a halogénové svetlomety.

V prípade štvorvalcových verzií šlo o suverénne najúspešnejšie športové auto svojej doby. Úplne inak to však dopadlo so slávnym „šesťvalcom“. Z verzie 914/6 sa podarilo predať len 3318 kusov a dnes ide o veľmi vyhľadávanú raritu. Autá doslova ležali na skladoch a obchodníci z nich mali hlavy plné starostí. Prestížne noviny Der Spiegel ho dokonca verejne označili za „ležiak“. Dôvod neúspechu bol jednoduchý. Nešlo o cenu, ale o prestíž. Kým zákazníci Volkswagenu brali podobný športový model ako zaujímavú cestu k výborným výkonom, klienti Porsche auto neprijali. Bratstvo s ľudovým Volkswagenom sa tak stalo pre verziu 914/6 nakoniec osudným.

Ako prototyp vznikla v roku 1969 aj osemvalcová verzia 914/8. Pôvodne ju dostal ako dar Ferry Porsche. Ten sa stal v roku 1972 predsedom dozornej rady automobilky Porsche.