Je zaujímavé sledovať, ako sa pri šetrení dokážu automobilky vynájsť. Väčšinou sa sústredia na detaily, ktoré si majiteľ či členovia posádky nemajú šancu všimnúť a jediní, kto o veci tuší viac, sú len servisní pracovníci. V lepšom prípade ani tí. Niekedy sú však snahy ušetriť tak rozsiahle, že sa utajiť nedajú a automobilka ich musí rozumným spôsobom odkomunikovať a budúcim zákazníkom nejako vysvetliť. To je najnovšie aj prípad Audi, ktoré v súčasnosti vyvíja šiestu generáciu svojho ťažiskového modelu A4 (B10).

Aj súčasná generácia Audi A4 (B9) používa pozdĺžne uložené motory. Zdá sa, že to tak ostane aj do budúcna.

S novou platformou ušetríme miliardu

Na verejnosť prenikli informácie, že Audi zvažuje pre A4 použitie novej podvozkovej platformy. Šiesta generácia modelu A4 s kódovým označením B10 mala podľa prvotných informácií prejsť na platformu MQB známu z menších koncernových súrodencov. Jej najpopulárnejšími súčasnými užívateľmi sú VW Golf, Škoda Octavia, či Audi A3, z vlastnej rodiny ju potom majú aj modely A1, Q2 a Q3. Audi A4 však patrí o segment vyššie, čo neznamená len väčšie rozmery, ale aj reprezentatívnejšiu a drahšiu techniku. Práve tou sa aj vo svete áut často delí „zrno od pliev“. Vedenie automobilky zvažovalo, že na MQB prejde aj pripravované Audi A4, čo by vraj počas jeho plánovanej životnosti automobilke ušetrilo až 1 mld. eur. Zároveň by to so sebou prinieslo priečne uložený motor a pochopiteľne úplne inú koncernovú techniku. Iné motory, iné prevodovky, pozmenené proporcie. Použitie „dospelejšej“ platformy MLB určenej pre pozdĺžne uložené motory totiž ovplyvňuje celý rad konštrukčných riešení a ich dimenzovanie. Prechodom k MQB by preto Audi neušetrilo len na samotnej platforme, ale aj na hromadne vyrábaných komponentoch dimenzovaných predovšetkým pre segment nižšej strednej triedy.

Na platforme MQB dnes jazdí aj model Q3. Ľahko to poznáte aj podľa priečne uložených agregátov a technicky inak riešeného pohonu všetkých kolies.

...tak teda nie, ušetríme inde

K finálnemu odsúhlaseniu použitia platformy MQB však nakoniec nedošlo. Stopla ho samotná automobilka, údajne konkrétne oddelenie predaja a marketingu, ktoré sa obávalo poškodenia imidžu tohto tradičného modelového radu. Či by malo použitie platformy MQB naozaj tak devastačné účinky na počty reálnych klientov modelu A4, je otázne, k prémiovému sedanu každopádne určitá technická výnimočnosť akosi patrí. Tiež je ťažké potvrdiť, ktoré z informácií vypustených samotnou automobilkou sú naozaj pravdivé a čo je len dobre vymysleným ťahom, ako upozorniť na technickú odlišnosť pripravovaného auta. Marketing automobiliek je dnes totiž vynaliezavejší, než kedykoľvek predtým a ako sa už neraz ukázalo, Nemci sú v ňom suverénne najlepší. Aj nadchádzajúce Audi A4 teda vznikne podľa osvedčeného receptu s pozdĺžne uloženými hnacími agregátmi. Na technické detaily novinky je pochopiteľne ešte priskoro, určite však môžeme, okrem tradičných pohonov, očakávať aj jej hybridné a plug-in hybridné verzie.