Medzinárodný autosalón IAA vo Frankfurte nad Mohanom je dodnes významná celosvetová výstava, na ktorej automobilky prezentujú to najdôležitejšie zo sveta áut. Inak to nebolo ani v „revolučnom“ roku 1989. Kým však Slováci híkali nad karburátorovým Favoritom, vysoko nedostatkovými Ladami a trpeli permanentným nedostatkom nových áut, svet za železnou oponou zažíval neustály každoročný intenzívny prídel automobilových noviniek. Zaspomínajme si preto na obdobie roku 1989 aj pohľadom z „druhej strany“ a pripomeňme si, kde bola pred tridsiatimi rokmi najväčšia automobilová veľmoc Európy, Západné Nemecko (NSR). Len pre zaujímavosť, v roku 1988 si Nemci kúpili 2 807 939 nových áut, z čoho až 1,9 mil. áut z domácej nemeckej produkcie. Nie je preto prekvapením, že práve nemecké automobilky boli tie, ktoré udávali trend.

Dnes už legendárne a veľmi vyhľadávané BMW M3 posilnilo na 158 kW (215 k).

V znamení motora V12

Najväčšou hviezdou 53. ročníka frankfurtského autosalónu bolo bezpochyby prestížne BMW 850i (E31). Luxusné kupé udivovalo obrovským atmosférickým motorom 5,0 V12  s výkonom 220 kW (299 k), jemnou kožou v kabíne a výbavou, ktorá ho katapultovala medzi najdrahšie autá nemeckého trhu. Stačila mu pritom len šesťstupňová prevodovka a pohon zadných kolies. Aj tak sa rozbehlo na magických 250 km/h vykazovalo spotrebu 8,8/10,4/19,8 l/100 km (EHK). BMW vtedy okrem samotného motora vyzdvihovalo aj jeho podvozok. So schopnosťami podvozku BMW operovalo aj pri druhej veľkej novinke, ktorou bolo BMW 318is. Atletické BMW E30 poháňal štvorventilový motor 1,8 16V naladený na 100 kW (136 k), ktorý ľahké auto katapultoval z 0 na 100 km/h za 9,9 s (v roku 1989 bolo všetko pod 10 sekúnd extrémne rýchle). Verejnosť žasla aj nad jeho maximálnou rýchlosťou 202 km/h. A pozor, legendárne BMW M3 posilnilo zo 143 kW (194 k) na celých 158 kW (215 k). To sa na 100 km/h dostalo už za nebeských 6,7 s.

Šestnásť ventilov urobilo z Audi 80 16V raketu na kolesách.

16 ventilov pre Audi 80 a kult TDI

V stánku Audi sa zvedavci zbiehali okolo nápadne športového Audi 80, ktoré pod kapotou ukrývalo motor 2,0 16V. Práve magický 16-ventilový rozvod poslal jeho výkon až na 103 kW (140 k). Aby sa k nemu vodič dostal, musel ho však točiť až na 6000 ot./min., takže to bola poriadna „pílka“. Technologickú prevahu Nemci prezentovali aj novým naftovým päťvalcom 2,5 TDI pre Audi 100. S kompresným pomerom 20,5:1 a priamym vstrekovaním dosahoval 88 kW (120 k) a v kombinácii s výborným marketingom automobilky stál pri zrode popularity motorov TDI.

Výkonnejšími motormi 300-24 s "tvrdšou" športovou charakteristikou sa Mercedes-Benz snažil osloviť mladších zákazníkov.

Mercedes-Benz v športovom

Na módnu vlnu štvorventilovej techniky naskočili aj technici automobilky Mercedes-Benz. V roku 1989 sa predviedli benzínovým šesťvalcom 3,0 24V s maximálnym výkonom 162 kW (220 k). Ten po vzore roadstera SL 300-24 v Stuttgarte namontovali aj do modelov 300 E/TE/CE-24 a vytvorili tak prestížne verzie pre mladšiu, dobre situovanú klientelu vyhľadávajúcu viac dynamiky a športovosti. Nezaškodí pripomenúť, že v roku 1989 bojoval Mercedes-Benz s veľmi konzervatívnou klientelou, pri ktorej si príliš veľké výstrelky rozhodne nemohol dovoliť.

Nová Carrera 2 mierila na klientov, ktorí to s volantom naozaj vedeli a nebáli sa pohonu len zadných kolies. Carrera 4 naopak oslovovala širšie vrstvy bohatých zákazníkov používajúcich svoje Porsche celý rok.

Porsche v problémoch

Pre Porsche sa obdobie konca osemdesiatych rokov nenieslo v znamení úspechov, ani veľkých predajov. Naopak, automobilka tápala, domáce predaje medziročne padali o 15 % (v USA dokonca o 33 %), hľadala nový výrobný program a rozmýšľala, ako uloviť nových zákazníkov a zvýšiť slabé predaje. Aj preto sa uchýlila k zúfalému kroku a umiestnila do svojej expozície štúdiu Porsche Panamericana, ktorej úlohou bolo pritiahnuť pozornosť a nalákať do stánku čo najviac návštevníkov. Chcela totiž upozorniť na novinku Porsche 911 Carrera 2 (964) vychádzajúcu zo skôr predstavenej „štvorkolky“ Carrera 4. Poháňal ju rovnaký vzduchom chladený šesťvalcový Boxer  s výkonom 184 kW (250 k) a bola k dispozícii ako kupé, kabriolet, aj Targa.

V roku 1989 bol vlajkovou loďou automobilky Opel luxusný sedan Senator 3.0i 24V (150 kW/204 k).

Opel Calibra a časy hojnosti

Nabité mali v roku 1989 aj na stánku automobilky Opel. Hlavnou hviezdou expozície bolo elegantné kupé Calibra, ktoré šokovalo krásnymi uhladenými tvarmi, rekordnou aerodynamikou a prísľubom, že sa v roku 1990 dostane k prvým zákazníkom. Tí ohúrení jej vzhľadom ani neriešili, že k dispozícii bola výlučne s dvojlitrovými benzínovými motormi naladenými na 85 kW/115 k (2,0i 8V) a 110 kW/150 k (2,0i 16V). So šestnásťventilovým motorom ste síce museli Calibru točiť až na hranicu 6000 otáčok (verzia 2,0i 8V dosahovala maximálny výkon pri 5200 ot./min.), odmenou však bola maximálna rýchlosť až 223 km/h pri normovanej spotrebe 5,6/7,1/10,4 l/100 km (EHK). Pre najnáročnejších zákazníkov má Opel ďalšie eso v rukáve – limuzínu Senator 3,0i 24V. Vlajkovú loď poháňal nový šesťvalec so štvorventilovou technikou a ak ste ho vytočili na 6000 otáčok, dostali ste sa až k výkonu 150 kW (204 k). Práve pri ňom Opel v roku 1989 upriamoval pozornosť aj na sacie potrubie s variabilnou dĺžkou (meniacou sa podľa aktuálneho zaťaženia).

Vrcholom ponuky automobilky VW bol Passat G60 Syncro. Exportovali ho dokonca aj do USA.

VW Passat 1,9 D – predskokan legendy

A čo Volkswagen? V roku 1988 predal takmer polovicu svojej ročnej produkcie 1 321 773 ks na domácom trhu, jeho predaje stúpali a fabriku čakali krajšie zajtrajšky. V atmosfére blahobytu tak predstavuje nový vrchol, ktorým je Passat GT G60 (vo verzii sedan aj Variant) s motorom 1,8 Turbo prepĺňaným špirálovým kompresorom. Technicky zaujímavé riešenie mu zabezpečilo max. výkon až 118 kW (160 k) a možnosť pohonu predných alebo dokonca všetkých štyroch kolies (Syncro). Na pozadí špičkovej verzie však VW verejnosti prezentoval aj skromný Passat 1,9 D s výkonom len 50 kW (68 k). Motor s kompresným pomerom 22,5:1 síce nevynikal tichým chodom, ale bodoval spotrebou 4,6/6,4/7,2 l/100 km, ktorá z neho robila suverénne najúspornejší Passat v ponuke a mimoriadne žiadané auto všetkých taxikárov prevážajúcich náročných klientov.

V znamení tequily

Veselo mali aj v stánku automobilky Ford. Popri všetkých Sierrach a Scorpiách pre dobre situovaných zákazníkov Ford ukázal aj svoju hravejšiu tvár a predstavil hothatch Fiesta XRi2. Vzal štandardnú Fiestu, upravil jej vzhľad, poriadne sa pohral s podvozkom, v kabíne vytvoril športovú atmosféru, pod kapotu natlačil benzínovú „jednašestku“ s priamym vstrekovaním a vytvoril nového kráľa diskoték, ktorý vás vďaka výkonu 76 kW (103 k) a hmotnosti len 900 kg vystrelil k diskotéke vo vedľajšej dedine rýchlosťou 187 km/h.

Mazda MX-5. V roku 1989 ju v Európe nikto nepoznal, jej úspešný príbeh začína práve na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom.

Zvyšok sveta

Importovaným autám do NSR na konci roka 1989 suverénne kraľovali Japonci s podielom až 47 % dovezených áut. Zákazníkov lákali taktikou bohatej výbavy za priaznivú cenu a nepriestrelnou kvalitou. V Nemecku v tom čase hviezdili najmä Honda Accord, nová Mazda 323, či Daihatsu Applause. A najhorúcejšia japonská novinka vystavená vo Frankfurte nad Mohanom? Akási nenápadná a neznáma Mazda MX-5 s výkonom 85 kW (115 k).