Hlavnou úlohou Auto-Hold je zabránenie vozidlu posúvať sa smerom dozadu pri rozjazde alebo v zastavenom stave. Cieľom je dosiahnuť komfort pre vodiča.

Auto-Hold bol niekedy výsadou automatických prevodoviek. Dnes je bežný aj pri manuáloch. Zvyčajne je spárovaný s elektrickou ručnou brzdou, aj keď výnimky sa nájdu. Auto-Hold musíte zvyčajne po každom naštartovaní aktivovať. Vraj z bezpečnostných dôvodov. Keď je systém aktívny, dostanete o tom informáciu na prístrojovej doske. Samozrejme, môže sa to mierne líšiť od modelu auta, až po krajinu určenia... Nie všade je všetko rovnaké.

Ďalej, nemýľte si funkciu Auto-Hold s asistentom rozbiehania do kopca Hill Holder. Je to podobné, ale nie rovnaké. Laicky povedané, to druhé je o trochu nižší level asistenčného systému. Drží auto po zastavení len pár sekúnd. Potom sa brzdy uvoľnia, a tak sa auto uvedie samovoľne do pohybu. Okrem iného je  zmyslom netrápiť spojku... 


Ako systém Auto-Hold pracuje? 

Využíva okrem iného aj hydraulickú jednotku ABS/ESP. V prípade, že je vozidlo úplne zabrzdené, uloží si funkcia Auto-Hold do pamäti posledný brzdný tlak. Vodič môže uvoľniť brzdový pedál, no všetky štyri brzdy zostanú zablokované. Ak snímače otáčok kolesa zachytia posúvanie vozidla, automaticky sa zvýši brzdný moment, až kým sa vozidlo opäť nezastaví. Táto situácia môže nastať v prípade, že vodič v kopci mierne spomalí. Hneď, ako vodič pridá plyn alebo uvoľní spojku pri manuálnej prevodovke, funkcia Auto-Hold opäť zníži brzdný tlak. 

MALI BY BRZDOVÉ SVETLÁ SVIETIŤ, KEĎ JE AUTO-HOLD AKTÍVNY?
  • Áno,vždy ( 20% )

     

  • Áno, ale iba vtedy, ak za vozidlom ešte nie je iné auto ( 12% )

     

  • Nie, nikdy ( 69% )

     

Odpovedalo 266 ľudí  

Pred časom sme tu mali tému, že nové svetlá oslepujú. Potom v autoškole učia (alebo aspoň by mali), že napr. pri železničnom priecestí, ak prechádza vlak, nesmiete oslepovať strojvodcu. Takže sa svetlá prepínajú na "parkovačky". Výhodou je, že nesvietite do ksichtu ani vodičovi, ktorý stojí oproti vám. Zároveň sa v minulosti v autoškolách vyučovalo, že pri dlhšom státi používajte ručnú brzdu, čím ste boli vlastne tolerantní k tým vzadu stojacim.

Doba sa mení, autá sa vyvíjajú, a systém Auto-Hold sa rozmáha. Nové autá, ktoré stoja na križovatke a svietia im brzdové svetlá, tak s celkom veľkou pravdepodobnosťou týmto systémom disponujú. K tomu si prirátajte vysokovýkonné LED-ky v brzdových svetlách a ste razom oslepení. Jasné, najdú sa prípady slabších vodičov, ktorí stoja na spojke a brzde, prípadne automaty, keď nie vždy má zmysel vyradiť do "P". 

V úvode som spomínal, že Auto-Hold je niekde na pomedzí prevádzkovej a ručnej brzdy. Som skôr toho názoru, že by brzdové svetlá pri tejto funkcii nemali svietiť vždy. Vývoj áut napreduje, prečo to neskĺbiť povedzme s parkovacími senzormi alebo ešte lepšie s parkovacou kamerou, ktorá keď deteguje auto zozadu, brzdové svetlá jednoducho zhasne? To si myslím, že by bolo ideálne riešenie. Aký názor máte vy? 

Dokonca ani výrobcovia nie sú v tomto jednotní. Tiež záleží na tom, na ktorý trh vozidlo smeruje. Niekde pri Auto-Holde svetlá svietia, inde nie. Dá sa to nastaviť cez diagnostiku. 

Máte vo vašom aute túto funkciu? Napíšte nám typ auta, modelový rok a či brzdové svetlá pri Auto-Holde svietia alebo nie.  

Foto: shutterstock