Tá malá vec má výšku 95 alebo 120 milimetrov a tiež štandardizovaný priemer 46 milimetrov. Je dosť podobná článku 4680 (s rovnakým priemerom), ktorý začala Tesla montovať do Cybertrucku, takže BMW samozrejme nie je jediné, kto využíva cylindrický tvar.

Nemci od roku 2013 s nábehom výroby modelu i3 využívali prizmatické články, teda malé hranaté krabičky, ktoré v priebehu nasledujúcich generácií vylepšovali zmenšovaním a postupným zvyšovaním energetickej hustoty. Teraz vývojové oddelenie usúdilo, že ich možnosti sú vyčerpané, takže BMW v roku 2025 prejde na nový typ článkov s vyspelejšou chémiou a iným tvarom.

Automobilka hovorí, že šiesta generácia článkov vzniká pre elektromobily vyvíjané okolo novej platformy Neue Klasse, na ktorej BMW postaví batériovú alternatívu trojky (pravdepodobne s názvom i3 a i3 Touring), nástupcu SUV iX3 a ďalšie štyri modely, ktoré postupne prídu na trh v druhej polovici tejto dekády.

Samozrejme by som vám rád predstavil konštrukciu a chemické zloženie nových valcových článkov podrobnejšie, problém však je, že ide o klasifikované informácie vysokej priority a aj v samotnej továrni CMCC v Parsdorfe na okraji Mníchova panuje extréme prísny režim.

Pochopiteľne máme možnosť pozrieť sa na prototypovú produkciu nových batérií relatívne zblízka, ale v tejto pobočke (takzvanom Kompetenčnom centre výroby článkov, ktoré spadá pod vývojové oddelenie) je fotenie zakázané a zamestnanci si dajú s nemeckou pedantnosťou záležať, aby ochrannými nálepkami prelepili aj posledný objektív či šošovku mobilu.

Všetky fotografie v tomto texte (s výnimkou záberu na historický vývoj článkov) pochádzajú od BMW, takže je na nich len tá časť, ktorá nepodlieha utajeniu. Realita pripomínajúca chirurgicky čistú výrobu polovodičových komponentov a v niečom i strojovňu Star Treku je dokonca o niečo lepšia, ale na žiadnej pozícii sa neohrejeme príliš dlho a aj našu skupinu novinárov síce s úsmevmi, ale nekompromisne poháňajú miestni k nasledujúcemu miestu.

V kontexte s vyššie uvedeným asi chápete, že ani zloženie materiálu na elektródach nie je vec, ktorú by Nemci vykrikovali do sveta, pár omeliniek nám ale predsa len nasypali.

Prezradili napríklad, že základná látka nanášaná na anódu je zložená z oxidov niklu a grafitu, ktoré sa spolu s rozpúšťadlami, spojivami a nepochybne i ďalšími prvkami, o ktorých nesmieme nič vedieť, miešajú v presne odmeranom pomere. Finálna suspenzia pripomínajúca konzistenciou a farbou čiernu zubnú pastu nanáša na tenkú kovovú fóliu a po čiastočnom zaschnutí sa lisuje.

Dá sa povedať, že ide o klasické valcovanie, ale v odbornom žargóne sa tomu hovorí kalandrovanie. Úroveň presnosti je neuveriteľná. Samotná kovová fólia má hrúbku len pár mikrometrov, takže je tenšia ako pavúčie vlákno a nanášaný povlak je na tom veľmi podobne, tiež má rádovo mikrometre.

Kvôli stabilite vrstiev je nutné, aby boli materiály s najvyššou možnou presnosťou homogénne a navyše musia „kalandrované elektródy“ vydržať následné zvinutie s pomocou separátorov do takzvaných želé-valčekov, ktoré sa obratom vkladajú do puzdra článku. Nasleduje naplnenie elektrolytom, zapečatenie, prvé nabíjanie a kontrola funkčnosti i kvality.

BMW k tomu dodáva, že nové cylindrické články pre Neue Klasse majú v porovnaní so staršími batériami na katóde vyšší podiel niklu a zároveň znížený obsah kobaltu. Zároveň Nemci zvýšili podiel kremíku na anóde, čo podľa automobilky viedlo k medzigeneračnému zvýšeniu energetickej hustoty o 20 percent (presnú hodnotu vo Wh firma neuvádza).

Články budú zároveň pracovať s vyšším napätím. Ide o 800-voltovú architektúru a systémy Neue Klasse zároveň zvládnu jednosmerný prúd 500 ampérov, takže v teoretickej rovine tu máme technológiu, ktorá by mala dovoliť nabíjanie výkonom 400 kilowattov. Toto číslo BMW nespomína, ale tvrdí, že čas nabíjania z 10 na 80 percent sa týmto skráti o 30 percent.

Rýchlejšie nabíjanie, lepší dojazd

Pre vrcholné modely Neue Klasse to bude tiež znamenať, že sa ich akčný rádius predĺži podľa metodiky WLTP o 30 percent. Ak by sme to porovnali s podobne veľkým súčasným modelom i4 M50 Gran Coupé s využiteľnou kapacitou 80,7 kWh, dojazdom 415 až 520 km a nabíjaním z 10 na 80 percent za 31 minút, nový elektromobil by mohol pri identickej hmotnosti akumulátora (a zrejme menších rozmeroch) ponúknuť takmer 100 kWh, dojazd okolo 700 km a nabitie z 10 na 80 percent by sa malo skrátiť zhruba o 10 minút.

Je to samozrejme len mierne špekulatívna teória, na reálne parametre a schopnosti nového článku si budeme musieť počkať do budúceho roka, pričom je dôležité pripomenúť, že ich sériová produkcia bude využívať aj recyklovaný kobalt, nikel či lítium, čo má – spolu elektrinou z obnoviteľných zdrojov použitou vo výrobe – znížiť emisie CO2 z výroby nových článkov znížiť až o 60 percent.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov

zdroj: BMW