Priestory bývalých tovární v Holešovicích využívajú automobilky pre prezentácie nových modelov pomerne často. Čínska luxusná značka Voyah, patriaca pod koncern Dongfeng, v nich mala premiéru a vďaka osvetleným štylizovaným logám, množstve chrómu, ale i centimetrom vo všetkých smeroch sa jej vozidlá v miestnom prítmí určite nestratili. V ČR je veľkou novinkou aj SUV Free, ktoré však u nás už veľmi dobre poznáme, a preto nás zaujímalo iné auto...

Svojou obrovskou maskou zatieni aj sedmičku od BMW a konkurovať mu vo veľkosti „tlamy“ môže snáď len spomínaný Lexus LM, ale je fakt, že ani ostatnými rozmermi v zásade nezaostáva. Reč je totiž o sedemmiestnom MPV s názvom Dream, ktoré práve prichádza aj na slovenský trh.

S prižmúrením oka jednopriestorová karoséria má dĺžku viac ako 5,3 metra, ešte impozantnejší je však rázvor až 3200 milimetrov. A už ten vlastne naznačuje, akú konštrukciu máte pred sebou.

Stovka pod 6 sekúnd

Nadštandardne vzdialené nápravy sú hlavne výsadou elektromobilov a áno, aj toto je ten prípad. Dream má hneď dve pohonné jednotky s uvádzaným systémovým výkonom 320 kilowattov, teda 435 koní, ktoré dopĺňa kombinovaný krútiaci moment 620 newtonmetrov.

Napriek nemalej pohotovostnej hmotnosti pohybujúcej sa podľa výbavy okolo 2,6 tony dokáže táto ohromná vec vystreliť z miesta na stovku za 5,8 sekundy a výrobca si dovolil posunúť jej maximálku až na hranicu 200 kilometrov za hodinu, aby jej mohol s hrdosťou hovoriť „najrýchlejší elektrický van na svete“.

Priznávam, neskúmal som, či niekto medzičasom neprišiel s niečím iným s obmedzovačom nastaveným na 201 km/h, aby mohol povedať to isté, v každom prípade by ste však s týmto autom nemali byť prekážkou v ľavom pruhu ani na nemeckom Autobahne.

Samozrejme, je otázka, ako dlho by dokázala táto jemne vyhľadená krabica držať podobné tempo, ale za veľkosť batérie sa určite hanbiť nemusí. Dongfeng do podlahy montuje akumulátor s využiteľnou kapacitou 108,7 kilowatthodiny, čo je na úrovni špičkových Mercedesov EQ.

Na výber máte aj PHEV

Čínska norma CLTC hovorí, že uvedená energia stačí na dojazd 605 kilometrov, ale je nutné dodať, že toto číslo je pohľadom WLTP prehnane optimistické. Reálne preto čakajte, že by sa výsledok v zmiešanej premávke mal pohybovať na úrovni 480 kilometrov, čo naznačuje i metodika WLTC (podľa nej to vychádza na 482 km).

Pokiaľ ide o nabíjanie, auto by mohlo s ohľadom na veľkosť batérie zvládať aj trochu vyššie výkony, ale 120 kilowattov nepovažujeme za číslo, ktoré by Dream v našich očiach diskvalifikovalo. Navyše, ak vás ani toto nepresvedčilo, minivan je dostupný aj vo verzii PHEV.

Má batériu s kapacitou len 25,57 kWh, ale na druhej strane má na palube benzínový preplňovaný štvorvalec s objemom 1,5 litra, ktorý v tomto prípade funguje ako elektrický generátor a dobíja vám články alebo rovno posiela energiu k elektromotorom.

Jeho zrýchlenie z 0 na 100 km/h je o niečo slabšie, šprint zvládne za 6,6 sekundy, ale maximálnu rýchlosť má identickú, ale hlavne zvládne na jedno nabitie a natankovanie 750 kilometrov. Podotýkame, že podľa WLTC...

Od 89 tisíc

Ak čakáte na nejaké bližšie dojmy, asi vám dám tentokrát košom. Obrovský, skoro meter a pol dlhý displej na palubnej doske alebo viac ako slušné materiály a ich spracovanie sú pôsobivé, to nezastieram. A pravdepodobne ešte o stupeň vyššie sú priestorové podmienky. Ale bude to chcieť sadnúť si za volant a jazdiť v tomto aute aspoň pár dní, aby som vám ja osobne alebo niekto z kolegov mohol bez váhania potvrdiť, že za svoje peniaze dostanete to, čo očakávate.

A je nutné dodať, že očakávania sú vysoké. Slovenské zastúpenie si totiž za tento model účtuje v základe 88 990 eur. Toľko dáte za model s prídavným spaľovacím agregátom, zatiaľ čo čisto elektrický model vychádza na 109 990 eur.

Asi nemá zmysel tváriť sa, že ide o ľudovú cenu, ale možno by ste mali vedieť, že za uvedené čiastky dostanete vzduchový podvozok, vyhrievané, ventilované, masážne a navyše elektricky ovládané sedadlá čalúnené kožou v prvom i druhom rade, ovládanie gestami, 360-stupňový kamerový systém i s „priehľadným“ podvozkom vďaka prídavnej kamere v spodnej časti, nočné videnie, bezkľúčový prístup i štartovanie, elektrické ovládanie posuvných dverí i veka batožinového priestoru, audiosystém Dynaudio a... viete čo? Pozrite sa na ten zoznam sami.

Obsahuje prakticky všetko, čo si dnes dokážete v luxusnom aute predstaviť. Áno, aj trojzónovú klimatizáciu, tepelné čerpadlo, tri individuálne kazety na parfumovanie vzduchu, monitorovanie prítomnosti prachových častíc s veľkosťou PM2.5, diódové svetlá.

Prekvapenie na záver

Než ísť rad za radom tou hromadou bezpečnostných prvkov, stojí skôr za zmienku jedna ďalšia (tentokrát neohlásená) premiéra, ktorú si slovenské zastúpenie pripravilo ako prekvapenie. Podarilo sa jej totiž pristaviť v priestoroch La Fabrika vývojový testovací prototyp M-Hero 917, ktorý sme vám začiatkom januára predstavili ako čínsky Hummer.

Tá narážka smerom k predprodukčnému stavu smerovala hlavne k tomu, aby sme ignorovali nejakú prídavnú kabeláž pre meracie zariadenia natiahnutú v interiéri, ale popravde, auto minimálne zvonka ako nedokončený kus nepôsobilo.

Že ide tiež o ohromný kolos, ani v najmenšom nepochybujte. Jeho dizajn vám popisovať nebudem, názor naň určite máte, alebo si ho prinajmenšom urobíte, ale máme pre vás aj jeho slovenské ceny! M-Hero bude tiež dostupné v elektrickej verzii a ako PHEV, pričom tá druhá bude vďaka menšej batérii (68,5 kWh) a „nižšiemu“ výkonu (816 koní, 1050 Nm) o niečo lacnejšia. Bude stáť 139 900 eur.

M-Hero poháňané výlučne batériami s kapacitou až 142,7 kWh má systémových 1088 koní a 1400 Nm a v základe vyjde na 159 900 eur. Menší háčik je v tom, že maximálna hmotnosť týchto áut prekonáva hranicu 3,5 tony, takže budete potrebovať vodičský preukaz skupiny C. Presnejšie povedané... v podstate s istotou to môžeme povedať o elektromobile, v prípade ľahšieho plug-in hybridu je to na hrane a necháme sa prekvapiť, čo slovenský Dongfeng v rámci prebiehajúcej homologizácie vykúzli.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 10 obrázkov