Čína znižuje od začiatku roka 2022 dotácie na takzvané New Energy Vehicles (NEV), teda elektromobily, hybridné vozidlá i automobily s vodíkovým pohonom, až o 30 percent. Nejde však o prvú a ani poslednú redukciu subvencií pre NEV.

Už začiatkom roka 2021 spadli dotácie zo 16 200 na 13 000 jüanov (v prepočte z 2240 na 1800 eur) v prípade áut s dojazdom 300 až 400 kilometrov. A z 22 500 na 18 000 jüanov (z 3110 na 2490 eur), pokiaľ išlo o NEV s akčným rádiusom viac ako 400 km. Prečo to čínska administratíva robí?

Realita predbieha prognózu

Tých dôvodov je samozrejme viac, okrem iného ide aj o určitú formu štátnej regulácie tovaru závislého na strategických surovinách, teda lítiu a kobalte, respektíve ich cenách. Tým hlavným dôvodom je ale fakt, že vývoj na tamojšom trhu predbieha pôvodné vládne plány.

Peking si v minulosti stanovil za cieľ zvýšiť podiel NEV do roku 2025 na celkovom predaji áut v Číne na 20 percent. Nezisková organizácia China EV100 však minulý týždeň podľa štátneho denníka China Daily predpovedala, že sa tento podiel v skutočnosti má vyšplhať až na 30 percent.

Nepochybne aj preto nebude mať čínske ministerstvo financií dôvod meniť svoje pôvodné plány, podľa ktorých budú všetky dotácie na automobily s alternatívnym pohonom od začiatku roka 2023 definitívne zrušené.

Čínsky zväz výrobcov automobilov (CAAM) predpovedal, že sa predaj NEV v roku 2021 zvýši o 47 percent na celkových 5 miliónov kusov. Či sa tieto čísla skutočne naplnili, zatiaľ nevieme, prvé výsledky budú dostupne až v priebehu januára. Vieme ale, že celkový predaj všetkých automobilov podľa údajov CAAM v období od januára do konca novembra medziročne vzrástol o 4,5 percenta. Inak povedané, v priebehu jedenástich mesiacov 2021 sa v Číne predalo 23,5 milióna áut. Len pre porovnanie, v Spojených štátoch sa v rovnakom období predalo „len“ 13,8 milióna automobilov.