Cestná sieť Slovenska je stále poddimenzovaná

Dopravná infraštruktúra na Slovensku je dlhodobo poddimenzovaná. Nie len cestami, ale aj kapacitou dlhodobo zanedbávaných železníc. Diaľničné spojenia mali byť dávno dokončené, aspoň tie najdôležitejšie. Mnohé úseky sa nepodarilo odovzdať, či vôbec začať aj pre opakovanú neschopnosť doterajšieho vedenia NDS, SSC a Ministerstva dopravy. Vidno to napríklad na aktuálnych a akútnych projektoch Višňové alebo Triblavina. Aby sme boli spravodliví, sú aj úseky, ktoré odovzdali včas. Či aj za vysúťažnú cenu je zas druhá vec...

Vcelku krátky úsek D3 na Kysuciach k nim patrí. Termín odovzdania je v poriadku, cena už o čosi menej. Zúfalstvo vodičov tam muselo byť obdobné ako pred časom v Prešove alebo stále trvajúce z východných satelitov Bratislavy. Doprava na Kysuciach a na viacerých miestach Slovenska potrebuje nutne zásadné zmeny. Už teraz je neskoro, ale platí, že lepšie neskôr a po kvapkách, než vôbec. Jedna drobnosť síce vyriešená je, no doprava od Žiliny sa tak skoro nezmení. Projekt celej D3 totiž aktuálne posudzujú ochranári, takže je jasné, že to do odovzdávania ešte pár rokov potrvá...

"Veríme, že motoristi aj obyvatelia regiónu ocenia nový úsek a že im bude dobre slúžiť. My pokračujeme ďalej v príprave zvyšných úsekov na ťahu D3," uviedol hovorca ministerstva dopravy a výstavby Ivan Rudolf. Na jeho realizácii sa podieľali stavebné firmy Strabag, Porr a Hochtief. "Novootvorený úsek diaľnice D3 je súčasťou európskeho multimodálneho koridoru. Zmluvná cena za stavbu, spolufinancovanú Európskou úniou, predstavuje 239 miliónov eur bez DPH," doplnila Eva Žgravčáková - hovorkyňa NDS.

Keďže je to mestský obchvat, jazda po ňom nie je podmienená diaľničnou známkou.

Takmer polovica cesty po mostoch

Nový úsek D3 Svrčinovec - Bukov nie je dlhší než 6 km, má presne 5 673 metrov. Pri jazde podľa predpisov sa dá prejsť za cca 5 minút. No pomôže inak - zásadne odľahne mestu. Začiatok výstavby bol v roku 2016. No možno neviete, že na úseku je až 19 mostov. Najdlhší má 832 metrov a takmer polovicu (presne 43 %) z celkovej trasy tvoria mosty. Na úseku použili 11,5 km protihlukových stien, vyviezli 618 358 kubických metrov zeminy a použili 173 203 kubických metrov betónu. Toto veru nebola jednoduchá stavba. 

Presunie sa sem väčšina nákladnej prepravy - z Čadce zmizne cca 14 tisíc áut denne!

Väčšina dopravy na novom úseku bude tranzitná. Z mesta Čadca odbremení okolo 12 až 14 tisíc vozidiel za deň. Denný počet vozidiel v meste klesne o 3/4 zo 17 tisíc na 4 tisíc áut denne. Okolo 35 % z nich bude tvoriť nákladná doprava.  V čase dopravných kolón to ušetrí až pol hodinu času a to je už skutočne dosť. Obyvateľom Čadce, ale aj širšieho okolia to podľa nej prinesie značné odbremenenie od negatívnych sprievodných javov dopravy, hluku, exhalátov a dopravnej nehodovosti.

zdroj: NDS