Za projektom stojí Správa ciest Bratislavského samosprávneho kraja (SC BSK) v spolupráci so spoločnosťami Reneso a STRABAG. Ako priblížil predseda BSK Juraj Droba:

„Je to inovácia, ktorá spája ekológiu, výskum a praktické využitie. Bratislavský kraj sa chce posúvať smerom k udržateľnej infraštruktúre – nielen opravovať cesty, ale robiť ich lepšie, efektívnejšie a s menšou ekologickou stopou.“

Použitá technológia vychádza z asfaltovej zmesi SMA (Stone Mastic Asphalt), známej svojou odolnosťou voči opotrebovaniu a prenikaniu vody. Kľúčová zmena spočíva v tom, že bežné celulózové vlákna boli nahradené recyklovanými Reneso Fibers –vyrobenými priamo z filtrov tabakových výrobkov. Tie ponúkajú rovnakú alebo dokonca vyššiu kvalitu ako pôvodná surovina.

„Technológia prináša viacero výhod. Zlepšuje vodoodolnosť asfaltu, čím sa znižuje riziko vzniku trhlín a poškodení spôsobených mrazom či dažďom. Zvyšuje mechanickú stabilitu povrchu, čo je dôležité najmä na cestách s intenzívnou premávkou, a zároveň znižuje riziko tvorby koľají a deformácií, ktoré patria medzi najčastejšie príčiny zníženia komfortu a bezpečnosti jazdy, vysvetľuje autor myšlienky a riaditeľ Reneso Hugo Repáň.

Viac o firme Reneso a ich technológii nájdete v článku Slováci vyrábajú zložku pre asfalt zo špakov.

Dva milióny ohorkov v jednej ceste

Pilotný úsek v Malinove využije približne jednu tonu recyklovaných vlákien, čo predstavuje až dva milióny ohorkov a tabakových náplní. Po zmiešaní s asfaltovou zmesou sa vlákna stanú jej prirodzenou súčasťou a zabezpečia pevnejšiu, odolnejšiu a flexibilnejšiu vozovku, ktorá by mala lepšie odolávať extrémnym teplotám aj záťaži.

Martin Samek, technický riaditeľ Správy ciest BSK, dodáva:

„Pre kraj je dôležité, aby sa inovácie testovali priamo v teréne. V spolupráci so STRABAGom, Renesom a Žilinskou univerzitou overíme, ako sa recyklované materiály správajú v reálnej prevádzke a rôznych klimatických podmienkach.“

Komplexná obnova cesty II/121

Revitalizácia prebieha na ceste II/121 priamo v intraviláne Malinova, v dĺžke takmer dvoch kilometrov. Okrem ekologickej asfaltovej zmesi prebieha aj výmena starých vrstiev, vystuženie trhlín geomrežou zo sklenených vlákien a obnova križovatky ulíc Bratislavská - Tri vody. Po dokončení dostane komunikácia aj nové vodorovné značenie.

Počas výstavby je doprava vedená v polovičnom profile, preto Správa ciest BSK žiada vodičov o trpezlivosť a rešpektovanie dočasného značenia. Cieľom je zabezpečiť, aby práce prebehli bezpečne a čo najplynulejšie.

Cesta, ktorá mení odpad na hodnotu

Projekt v Malinove spája výskum, technológie a verejnú správu do jedného celku. Ide o ukážku, že aj pri bežných rekonštrukciách ciest možno využívať ekologicky udržateľné riešenia – a premeniť odpad, ktorý by inak končil na uliciach, na cenný stavebný materiál.