Odkiaľ sú a kam poputuje výťažok?

Obe autá pochádzajú z drogovej trestnej činnosti. Výťažok z dražby poslúži na financovanie liečebných programov a protidrogovej prevencie. Vyvolávacia cena síce bola symbolických 150 €, ale aktuálna ponuka za Ferrari už je na úrovni 60 tisíc EUR a za Mercedes 30 tisíc EUR. Obe čiastky už presiahli minimálnu, konkrétne nešpecifikovanú, rezervu a ak už nik ďalší neprihodí, môžu sa predať aj za takéto ceny.

Ferrari FF

Na fotkách z aukčného serveru je FF z roku 2012 umyté, pekne nasvietené a vyzerá celkom k svetu. Z nejakého dôvodu ho však zároveň inzerujú aj na mobile.de. Tam si už toľko námahy s peknými fotkami nedávali a ukazuje sa, že pofidérna minulosť nemusí byť ani zďaleka najväčším problémom tohto auta. To, že je vytopené, neštartuje a pneumatiky sú na vyhodenie, otvorene priznávajú aj na aukčnom serveri. Nemá ani platnú technickú kontrolu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Fotky z mobile.de ukazujú príčinu. Nízky grand tourer bol dlho odstavený v burinách s vyfučanými pneumatikami. V koncovkách výfuku vidno blato. Dá sa odhadnúť, do akej výšky bolo auto vo vode a aj to, s akou (ne)opatrnosťou ho nakladali na odťahovku a presúvali po záchytnom parkovisku. Zospodu preto môže byť obité. To, že Ferrari neštartuje, nemusí byť spôsobené len vybitou batériou po dlhom odstavení. Voda mohla vyskratovať elektroniku. Teoreticky sa voda a blato mohli dostať aj do motora a prevodovky. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

VIN číslo je k dispozícii: ZFF73SKB000187026. Podľa mobile.de je stav odometra 49 000 km – údaj bude pravdepodobne len odhadovaný, keďže ide o povinnú položku a nemôžete ju nechať nevyplnenú. Podľa aukčného serveru stav odometra nie je známy. Ak je elektronika naozaj vyskratovaná, jednoducho sa na digitálny odometer nemohli pozrieť. 

Mercedes-Benz G 63 AMG

Biele Géčko z roku 2014 je podobný prípad. Takisto je vytopené, neštartuje, nemá platnú technickú kontrolu a pneumatiky sú na vyhodenie. Na karosérii sú viditeľné škrabance, kryt rezervného kolesa je preliačený a pravé spätné zrkadlo je rozbité.

K dispozícii je VIN číslo (WDB4632721X225228) aj stav odometra (42 292 km). Géčko bolo pod vodou asi dosť dlho, keďže skrutky kolies sú poriadne hrdzavé. Aj keď ide o AMG verziu, základ stále tvorí vysoké vojenské terénne auto. Je preto veľká šanca, že motor, prevodovka aj elektronika prežili záplavy bez zásadnejšej ujmy. Na mobile.de píšu, že batériu vymenili za novú.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 19 obrázkov

Dá sa odpočítať DPH?

Vládna agentúra, ktorá obe autá draží, nie je subjektom DPH a nevystavuje faktúry. To znamená, že v cene za samotné auto nie je žiadna DPH zahrnutá a pri nákupe na firmu nemáte možnosť ju odpočítať.  

DPH sa vzťahuje iba na províziu (17,3 % z finálnej vydraženej sumy) a administratívneho poplatku (fixných 1850 €). Štandardná španielska sadzba DPH je 21 %.

Kupujete mačku vo vreci?

Možnosť osobnej obhliadky máte iba pred vydražením a vo vopred dohodnutom termíne, čo už veľmi pravdepodobne nestihnete vzhľadom na to, že aukcia o dva dni končí (25. 9. 2025 o 12:30 hod.). Pokiaľ za niektoré z áut zaplatíte, znamená to, že akceptujete stav tak, ako je vyobrazený na fotkách.

Oplatí sa dražiť autá po mafiánoch?

Snažím sa nájsť aspoň jeden racionálny dôvod, prečo sa do dražby pustiť, ale pre bežného smrteľníka v tom vidím len samé mínusy. V oboch prípadoch nejde o žiadne limitované série ani modely s extrémne nízkym počtom vyrobených kusov. Práve naopak, bielych G 63 AMG aj červených Ferrari FF je v inzercii dosť. Určite nájdete kusy v lepšom stave s transparentnejšou históriou. Viaceré slovenské aj zahraničné bazáre navyše ponúkajú možnosť odpočtu DPH pri nákupe na firmu.

Bežná cena rovnakého Géčka sa pohybuje v rozmedzí 65-100 tisíc EUR. Ferrari FF s najviac najazdenými kilometrami sa predávajú od 80 tisíc EUR, uloženky až za dvojnásobok. Najnovšia ponuka za Ferrari je 60 tisíc EUR, za Mercedes 30 tisíc EUR. Nikto vám nedokáže zaručiť, že poruchy spôsobené vytopením a zlým skladovaním sú tie jediné. Najmä u Ferrari s neznámym stavom odometra je veľké riziko, že motor bol zrelý na generálku/výmenu ešte predtým, než súd nechal auto skonfiškovať, alebo by ho to v blízkej dobe neodvratne čakalo.

Podľa mňa jediný, pre koho by takáto dražba mohla teoreticky dávať racionálny zmysel, môže byť firma, ktorá sa vyslovene špecializuje na predaj a servis týchto konkrétnych modelov.  Firma, ktorá pozná všetky možné riziká, má dokonalý prehľad o cenách opráv a zamestnáva odborníkov na ich vykonanie, nakupuje diely za výhodné ceny a predovšetkým vydraží auto za takú cenu, aby to bolo rentabilné.

Pre súkromníka to bude niečo medzi kupovaním mačky vo vreci, ruskou ruletou a skokom do bazéna, v ktorom netušíte, koľko je vody.