Luca de Meo nehovorí len za koncern Renault. O novej emisnej norme Euro 7 sa najnovšie vyjadruje ako šéf automobilovej asociácie ACEA a „naliehavo varuje“ pred jej prijatím. Ak sa tak stane, Európa sa nevyhne zatváraniu mnohých tovární.

Ako upozorňuje nemecká stránka Automobilwoche, ACEA sa obrátila s výzvou na európskych politikov, aby upustili od prijatia novej smernice o spaľovacích motoroch. Luca de Meo zaslal poslancom parlamentu a členom komisie otvorený list, v ktorej žiada o zmenu regulácie predpisov.

Šéf Renaultu v ňom naznačuje, že ak bude EÚ nútiť automobilový priemysel k relatívne malému zníženiu emisií, ktoré si ale vyžiada obrovské finančné náklady, môže to znamenať koniec ďalších modelových radov a pravdepodobne i celých segmentov vozidiel.

Pokiaľ ide o vozidlá so spaľovacími motormi, naše odvetvie malo v Európe dlho konkurenčnú výhodu. V prípade elektromobilov to však už platiť nebude, aspoň nie v dohľadnej dobe. Naši konkurenti majú v rukách silné karty, najmä pokiaľ ide o dodávateľský reťazec pre batérie, a to od surovín, až po hotový produkt,“ povedal pred novinármi Luca de Meo a zdôraznil, že práve títo konkurenti momentálne dostávajú masívnu vládnu podporu v Spojených štátoch i Číne.

Európa podkopáva automobilkám nohy

Vidíme, že USA svoj priemysel v ekologickej transformácii podporujú prostredníctvom zákona o znižovaní inflácie. Naopak, Európa často reguluje priemysel nekoordinovaným spôsobom,“ varuje šéf ACEA. Výsledkom je podľa neho jednoznačná strata podielu európskych výrobcov na globálnom trhu.

Generálny riaditeľ Renaultu si myslí, že Euro 7 by v skutočnosti celkovo spomalilo dekarbonizáciu európskej dopravy, pretože nové požiadavky by ešte viac zdražili nové autá. To by samozrejme odradilo spotrebiteľov od nákupu nového, čistejšieho auta.

Dôsledky tohto logického chovania zákazníkov by boli zrejmé. Viedli by k trvalému zatvoreniu závodov niektorých výrobcov v Európe, varoval Luca de Meo a rovno priznal, že hneď štyri závody Renaultu by už nedokázali produkovať autá so ziskom, aj keď neuviedol, o ktoré továrne by malo ísť.

Podľa jeho odhadov by norma Euro 7 zdražila všetky autá so spaľovacími motormi v priemere o 7 až 10 percent a „staršie vozidlá s vyššími emisiami by na cestách ostali dlhšie“.

Európske združenie výrobcov áut hovorí, že v konečnom dôsledku by bolo pre environmentálnu rovnováhu v sektore dopravy rozumnejšie nové predpisy nezavádzať. „Tvrdíme, že by sme mohli dosiahnuť oveľa lepší pomer nákladov a prínosov, ak by sme obrovské investície, ktoré si Euro 7 vyžiada, presmerovali na elektrifikáciu, cenovú dostupnosť elektromobilov a vývoj ďalších technológií na zlepšenie emisií súčasného vozového parku,“ vysvetľuje de Meo.

Problém je akurát v tom, že Tavares, de Meo a ďalší narážajú na lobistickú organizáciu Transport & Environment, ktorá tvrdí, že Euro 7 je absolútne nevyhnutné.

zdroj: Renault, ACEA, Automobilwoche