Spoločnosť JATO Dynamics zaoberajúca sa aj štatistikami predaja nových áut na európskych trhoch zverejnila celkové predaje osobných áut za rok 2021. Tie ukazujú to, o čo už všetci dávno vieme, teda fakt, že napriek rastúcim ekologickým tlakom obľuba áut segmentu SUV rastie na historické maximá. Kým totiž v roku 2019 tvorili 38,2 %, o rok neskôr už 40,3 % a minulý rok sa ich podiel na celkových predajoch zvýšil až na 45,5 %. To znepokojuje ekologických aktivistov volajúcich po ich zákaze. A hoci sa už aj EÚ zaoberá myšlienkou na obmedzenie ich predaja, priamo ich zakázať nemôže. Za veľkými predajmi crossoverov a SUV však netreba hľadať len ich obľubu pri zákazníkoch, ale aj zmenšujúcu sa ponuku automobiliek v tradičných segmentoch. Práve tie často výrobcovia nahrádzajú crossovermi, takže zákazníci prahnúci po priestrannom aute (doteraz loviacich medzi kombi verziami) v podstate už nemajú na výber a končia pri niektorom z SUV alebo crossoveri.

zdroj: JATO Dynamics

Kompaktné SUV vedie

Práve nútený prechod od kombi verzií k štýlovým corssoverom technicky vychádzajúcim z malých áut dokumentuje druhý najväčší ročný objem predaja práve v tejto kategórii (2 018 791 ks). Ani napriek medziročnému rastu o 8,7 % však ich predaje nedosahujú objemy ročných predajov v segmente kompaktných SUV (2 339 415 ks), ktorým vládne trio Hyundai Tucson, Peugeot 3008 a VW Tiguan. Čo je zaujímavé, najväčší medziročný nárast objemu predajov (+ 42,6 %) zaznamenali stredne veľké SUV. Medzi nimi sa najlepšie darilo Volvu XC6, BMW X3 a elektrickému VW ID.4.

zdroj: JATO Dynamics