Ceny elektriny mimo normálu

Ak by sme mali vybrať jednu krajinu, kde si koniec áut so spaľovacími motormi všimnú potenciálne najmenej, istotne by voľba padla na Nórsko. Už dnes tu tvoria viac ako 81 % registrácií nových áut práve elektrombily, ide o čerstvé číslo za november 2022. Nóri v posledných rokoch usilovne pracovali na zelenej politike všemožne podporujúcej elektromobilitu dotáciami a stimulmi. S tým je však, zdá sa, aspoň nateraz koniec a nová realita sa majiteľom áut na baterky istotne nepáči.

Nórski motoristi sa v decembri dozvedeli správu, ktorá má od vianočného darčeka ďaleko. „Elektrický šok“ im spôsobil konkrétne plán mestskej samosprávy v Osle: chcela výrazne zdvihnúť náklady na dobíjanie na mestských nabíjacích staniciach. Zvýšenie sadzieb malo nastať podľa plánu nasledovne: z 28 nórskych kórun (2,66 €) na 49 NOK (4,66 €) za hodinu pre nabíjanie počas dňa a z 13 NOK (1,24 €) na 39 NOK (3,71 €) počas noci.

Reakcie na seba nenechali dlho čakať. Národná asociácia elektrických vozidiel rovno škonštatovala, že za takýchto okolností už nemôže ľuďom v Osle odporúčať, aby si kupovali elektromobil. „V niektorých prípadoch môže byť nabíjanie elektromobilu dvakrát drahšie ako tankovanie znečisťujúceho fosílneho paliva,“ uviedla pre portál Finansavisen Christina Bu, generálna tajomníčka nórskej elektromobilovej organizácie združujúcej viac ako 100-tisíc vodičov elektrických áut. Za zdraženie kritizovala mestskú vládu v Osle.

Tá reagovala, že drahé ceny nabíjania nezávadzajú navždy. „Väčšina v mestskom zastupiteľstve rozhodla, že ceny nabíjania porastú,“ uviedla Sirin Stav, miestna politička venujúca sa v Osle práve témam dopravy a životného prostredia za stranu Zelených. „Chápem, že to pre niektorých prišlo náhle, ale ceny nabíjania sa opäť znížia, a to čo najrýchlejšie v nadväznosti na to, ako klesnú ceny elektriny,“ uzatvorila.

Aj napriek týmto slovám však boli nórski politici nútení reagovať na situáciu. Zdraženie museli odložiť. V Osle sa dočasne vrátili k pôvodným cenám nabíjaniam, kým od nového roka neprepracujú návrh sadzieb tak, aby dynamickejšie reagoval na aktuálne ceny elektriny za kilowatthodinu namiesto vysokých fixných sadzieb.

Benefity, ktoré miznú

Nórski politici pozavádzali v priebehu rokov množstvo stimulov pre elektromobily, no tie teraz rýchlo miznú. Pôvodne boli pritom politickou prioritou na štátnej i regionálnej úrovni. Nóri sa snažili – ako národ významne sa podieľajúci na produkcii ropy a plynu – citeľne bojovať s emisiami v iných oblastiach. V krajine si dávali dôsledne záležať na tom, aby náklady spojené s elektrickými automobilmi boli oveľa nižšie ako alternatívy využívajúce fosílne palivá.

Majitelia elektrických áut v Nórsku za ne pôvodne nemuseli platiť žiadne cestné mýto či dane z predaja a mohli voľne využívať vyhradené jazdné pruhy, ktoré sú bežne prístupé len pre MHD a taxíky. Parkovanie a nabíjanie bolo tiež často bezplatné.

Zdroj: newsinenglish.no