DS Automobiles má budúcnosť. Informátori oboznámení s aktuálnym stavom koncernu Stellantis a zvažovanými zmenami však naznačujú, že už nie ako samostatná značka, ako skôr ako luxusný rad vozidiel v rámci portfólia Citroënu. Čo by bol návrat tam, odkiaľ DS pôvodne vzišlo.

O predaji tejto automobilky sa neuvažuje. A samotné DS i Citroën akékoľvek úvahy na túto tému rezolútne popierajú.

Stále menší manévrovací priestor

So správou prišla nemecká stránka Automobilwoche, ktorá tvrdí, že luxusná divízia zahŕňajúca Alfu Romeo, Maserati, Lanciu a DS čelí reorganizácii. Samotný nový generálny riaditeľ Stellantisu – Antonio Filosa – sa k ich budúcnosti zatiaľ oficiálne nevyjadril, ale hlasy zo zákulisia naznačujú, že sa novému šéfovi „zmenšuje manévrovací priestor“.

„Definitívne rozhodnutie ešte nepadlo, ale je to jedna z diskutovaných možností,“ prezradil pre Automobilwoche nemenovaný manažér Stellantisu o značke DS a možnosti jej návratu pod Citroën.

„Je to špekulácia!“

„Filosa chce dosiahnuť viac s menšími nákladmi. Platí to pre portfólio i značky. Čo určite nezvýši budúci manévrovací priestor pre DS,“ nechal sa počuť manažér.

Oslovená hovorkyňa Citroënu uviedla, že ide o „špekuláciu“ a automobilka sa k nej nebude vyjadrovať. Ešte ráznejšie bolo DS. „Neexistuje absolútne žiadne úsilie o to, aby sa nezávislá luxusná značka DS Automobiles stala súčasťou Citroënu. Je to čistá špekulácia.“

Obchodne sa jej nedarí ani doma

V neprospech DS hovorí fakt, že sa tejto značke v priebehu jedenástich rokov od osamostatnenia sa od Citroënu nepodarilo (v s výnimkou domáceho Francúzska) získať žiadny významný podiel na trhu. Skromné úspechy dosiahla v Španielsku, Taliansku, Turecku a Poľsku, ale v celej Európe sa jej za prvých šesť mesiacov tohto roka podarilo predať len 16 tisíc áut! Ešte nepríjemnejšie je, že medziročne ide o pokles o skoro 23 percent.

Situáciu asi nezachránia ani domáci motoristi. Tí si v priebehu rovnakého obdobia kúpili skoro polovicu z uvedených áut (7824 kusov), lenže medziročný pokles je na úrovni 25 percent.

Pre koncernovú pokladňu drahá

DS je pritom minimálne doma považované za prestížnu značku. Problém je v tom, že si s vyššie uvedenými číslami len ťažko obháji investície do nových modelov, ktoré sú ale kvôli ďalšiemu rozvoju nutné. Práve v tomto momente sa zrod myšlienky opätovného spojenia s Citroënom nezdá byť nezmyselný. Tým skôr, že súčasné modely DS sú aj tak postavené na koncernových platformách spoločných s Peugeotom, Opelom i Citroënom.

„Už len na udržanie značky na súčasnej úrovni sú nutné veľké investície. Navyše zákaznícke skúsenosti zaostávajú za inými prémiovými automobilkami,“ hovorí dlhoročný manažér PSA.

A pribúda konkurencia

Pre DS je nepríjemný tiež fakt, že jej zároveň rastie nová konkurencia, ktorá tu pred desiatimi rokmi neexistovala. Na jej pozície sa snažia dostať značky Polestar či Cupra. DS Automobiles vznikla ako odpoveď na Mercedes, BMW či Audi. Náskok nemeckých konkurentov sa snažili vyrovnať francúzskou eleganciou. Lenže plány sa nepodarilo naplniť a DS pohorelo aj v Číne.

Z pôvodne zamýšľanej produkcie 200 tisíc áut ročne v spoločnom podniku s vtedajším partnerom – automobilkou Changan, ostal len tieň v podobe 4000 vyrobených vozidiel v roku 2018. Francúzi tam aj preto svoje ambície dávno vzdali.

Priaznivci značky DS ale stále dúfajú. Spoliehajú sa hlavne na to, že Filosa oceňuje neobvyklosť a mainstrem považuje za nudný. Naznačuje človek z blízkeho okolia nového generálneho riaditeľa. „Bola by škoda degradovať perlu DS na dizajnovú značku Citroënu. To by bola kapitulácia,“ uzatvára ďalší nemenovaný zdroj.

zdroj: Automobilwoche, DS