Naposledy sa zvyšovali ceny za využívanie slovenských diaľnic minulý rok. Dlhé roky predtým zostávali napriek inflácii stále na rovnakej úrovni. Od minulého roka sa však zvýšila cena - napríklad pri ročnej diaľničnej známke z 50 na 60 eur. Aj napriek tomu u nás ročný kupón vychádza lacnejšie v porovnaní s cenami u susedov, ako sú Maďarsko, Rakúsko či Česko.

Zatiaľ čo dnes si motoristi musia priplatiť za drahšiu známku s dlhšou platnosťou, po novom im bude stačiť iba jednodňová známka s predpokladanou cenou 5,40 eura. Čo to znamená z pohľadu štátu? Jedno je jasné: Dôjde k citeľnému výpadku príjmov.

Nateraz nie je jasné, či sa k takémuto kroku kompetentní naozaj odhodlajú, no vo vládnych materiáloch sa stále skloňuje potreba zvýšiť poplatky za diaľnice u nás.

Štát počíta s tým, že ročne stratí zhruba 6 miliónov eur, no skutočné číslo sa - najmä pre rok 2024 - ťažko odhaduje, keďže nie je známe, odkedy bude presne možné si u nás novú známku zakúpiť. Nariadenia Bruselu požadovali, aby sa tak stalo do marca 2024, no to sa nestane a štát sa omešká, za čo nám môžu potenciálne hroziť aj sankcie.

Vláda už novú známku pre Slovensko schválila

Dôvodom meškania je legislatívny proces. Známka má preto prísť, keď sa ho podarí dokončiť, a to v druhej polovici roka, potenciálne už začiatkom leta v júli. To všetko za predpokladu, že upravený zákon, ktorý najnovšie v uplynulých dňoch prešiel vládou, odklepne aj parlament.

Samotné zavedenie novej známky po technickej stránke nie je lacný špás a má vyjsť na 850 tisíc eur. Pre zaujímavosť: Keď spúšťali predaj flexibilnejšej 365-dňovej známky (ako alternatívy k pôvodnej klasickej ročnej známke), stálo to 862-tisíc eur.

Zdroj: Denník N