Väčší v každom smere

Nový Passat je postavený na modulárnej platforme MQB evo a na rozdiel od Superbu už bude dostupný len ako Variant, teda päťdverové kombi. K tomu sa asi sluší dodať „obrovské päťdverové kombi“.

Deviata generácia má dĺžku skoro päť metrov, presnejšie povedané 4917 milimetrov, takže v porovnaní s predchodcom narástla o 144 mm. Pre posádku bude ešte dôležitejší nárast rázvoru o 50 mm na výsledných 2841 milimetrov, čo spoznáte na zadných sedadlách ale i v kufri. Ale o tom až o chvíľu... Novinka je tiež o 20 mm širšia (1852 mm), výška 1506 mm naopak ostáva.

Nový VW Passat B9 príde do predaja vo februári 2024. Kým štartovacia cena je v Nemecku od 40t €, na Slovensku bude základný model od 36t €.

Viac aerodynamický i praktický

Slušný pokrok má za sebou Passat aj v aerodynamike. Kým pre výbehový model výrobca uvádza Cd 0,31, v prípade toho auta dizajnéri zrazili koeficient aerodynamického odporu na 0,25.

Štíhlejšie a hladšie tvary tu však nie sú na úkor praktickej stránky. Skôr naopak. Cestujúci na zadných sedadlách majú o 50 mm viac miesta pre kolená v pozdĺžnom smere a konštruktérom sa podarilo zväčšiť aj batožinový priestor. Základný objem o 40 litrov, takže teraz auto ponúka 690 litrov a po sklopení zadných sedadiel dostanete až 1920 litrov, teda o 140 l viac v porovnaní s výbehovým modelom.

Všeobecné zlepšenia nájdete tiež na podvozku. Passat má vpredu vzpery MacPherson, vzadu pre zmenu pracuje (bez ohľadu na motorizáciu) štvorprvkové zavesenie, k tomu vodič dostane elektro-mechanický posilňovač riadenia a adaptívne tlmiče vo verzii DCC alebo príplatkové DCC Pro.

Kým DCC vychádza z minulej generácia, Pro ponúka dva ventily separátne ovládajúce kompresiu i odskok tlmiča, čo podľa Volkswagenu znamená lepšie a rýchlejšie reakcie na zmeny zaťaženia, lepšiu kontrolu náklonov i celkovo pohybov karosérie, ale tiež vyšší komfort vďaka redukcii prenosu vibrácií do karosérie.

VW k tomu všetkému pridáva systém Vehicle Dynamics Manager, ktorý riadi elektronické uzávierky diferenciálov XDS a vďaka individuálnym zásahom do bŕzd na jednotlivých kolesách má byť nový Passat neutrálnejší, stabilnejší, ale zároveň presnejší v riadení, vedení stopy a tým pádom i agilnejší.

Polovičný elektromobil?

Čisto batériový pohon si Volkswagen samozrejme necháva pre ekvivalentne veľký model ID.7, aj Passat ale bude môcť čiastočne fungovať ako elektromobil vďaka technike, ktorú dostali plug-in hybridy, poďme ale na motory pekne poporiadku.

Základom je nový mild hybrid 1.5 eTSI so 48-voltovou architektúrou. Preplňovaný štvorvalec má systém deaktivácie valcov ACTplus, variabilnú geometri lopatiek turba, malú prídavnú lítiovo-iónovú baterku a remeňom prepojený (navyše vodou chladený) štartér-generátor, ktorý produkuje 15 kW (20 koní) a 25 Nm.

Samotný agregát má 150 koní, maximálny krútiaci moment 250 newtonmetrov a jeho silu násobí sedemstupňová dvojspojková prevodovka DSG.

Rovnaký motor pracuje tiež v dvoch plug-in hybridoch nazvaných jednoducho eHybrid, pridáva však k vyššie spomínanému Millerov cyklus.

Slabšie prevedenie má 150 koní a k tomu elektromotor s výkonom 85 kW (115 koní), pričom Volkswagen uvádza kombinovaných 204 koní a najvyšší spoločný krútiaci moment 350 newtonmetrov. Silnejší model má štvorvalec naladený na 177 koní a rovnakú elektrickú jednotku, čo dohromady dáva 272 koní a systémových 400 newtonmetrov. Len pre zaujímavosť dodávame, že samotná jedna-päťka dodáva maximum výkonu od 5500 do 6000 ot./min. a najvyšší krútiaci moment 250 Nm od 1500 do 4000 ot./min. majú obe prevedenia rovnaký.

Cez týždeň elektro, na víkend benzín

Elektromotor HEM80evo Passatu eHybrid je integrovaný do jedného celku so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DQ400e a k vyššie uvedenému výkonu 115 koní dodáva 330 newtonmetrov.

Energiu berie z trakčného, kvapalinou chladeného akumulátora uloženého pred zadnou nápravou. Má využiteľnú kapacitu 19,7 kWh, čo je skoro dvojnásobok v porovnaní so súčasným autom (10,6 kWh). Aj preto Volkswagen – predbežne – hovorí, že PHEV ponúkne dojazd až 100 kilometrov čisto na baterku, zatiaľ ale čakáme na oficiálne čísla.

V prípade nabíjačky typu AC auto zvládne 11 kW, ak ho ale budete chcieť nabíjať jednosmerným prúdom, dostane sa až na 50 kW, takže z 10 na 80 percent bude Passat nabitý za 25 minút.

Ak máte radšej klasické motorizácie bez dodatočnej elektrifikácie, nový Volkswagen má pre vás tiež pár alternatív. Benzínové (EA888 evo4) sú dve. Ide o dvojlitre TSI a oba sú spárované výlučne so 7-stupňovým DSG (nie, manuál už nehľadajte v žiadnej verzii). Slabší agregát má 204 koní a 320 Nm, ostrejší variant 265 koní, 400 Nm a vždy pohon oboch náprav 4Motion. To nie sú zlé čísla, ale – žiaľ – nad nimi už nič nie je. Výkonnejšie motory, respektíve Passat R nečakajte.

Diesel to prežil

Lepšie správy máme naopak pre priaznivcov nafty. Nový Passat bude dostupný s dvojlitrovým TDI, ktorý v najvýkonnejšej verzii ponúkne 193 koní, 400 Nm, 7-stupňové DSG, sériový 4Motion a schopnosť ťahať brzdený príves s hmotnosťou 2,2 tony.

Lacnejšou alternatívou sa stanú 2.0 TDI naladené na 150 koní a 360 Nm, respektíve 122 koní a 320 newtonmetrov.

Na tomto mieste by malo ďalej nasledovať podrobné predstavenie kabíny nového Passatu a... vlastne aj nasleduje. Len namiesto textu vám oveľa viac a zaujímavejšie informácie prezradí šéf interiérového dizajnu Volkswagenu, Slovák Boris Grell, ktorého sme v rámci premiéry novinky vyspovedali „na mieste činu“. Video nájdete vyššie...

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

zdroj: Volkswagen