Mazda CX-60 bude mať aj 6-valcový diesel

V súčasnej precitlivenej atmosfére môže predstavenie nového SUV s veľkým naftovým i benzínovým šesťvalcom vyznieť všelijako. Na jednej strane sympaticky starosvetsky, teda v príkrom rozpore s novým nastupujúcim poriadkom. Na druhej málo pokrokovo, až spiatočnícky. Mne to pripadá... celkom logické.

V Mazde nepracujú hlupáci. Chápu veľmi dobre, že spaľovacie motory nekončia. Nie dnes, ani zajtra. A do kariet im navyše nahrávajú dve veci. Európska komisia opakovane odkladá jednania o podobe novej emisnej normy Euro 7, zatiaľ čo mnohé automobilky začali iniciatívne opúšťať svoje tradičné pozície. Schválne sa pozrite, aké pohonné jednotky ponúkajú nepriamy konkurenti nový Mercedes GLC či Volvo XC60.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Navrhnutá ako prémiové SUV

To pochopiteľne neznamená, že CX-60 automaticky vyplní uvoľnené miesta na trhu, a bola od začiatku navrhovaná tak, aby zapadla do prémiovej triedy. Stále je tu podobne veľké BMW X3, dokonca osemvalcový Jaguar F-Pace, skvele jazdiaca Alfa Romeo Stelvio či osvedčené Audi Q5, teda autá, ktoré sa len tak odstrčiť nedajú. Mazda však má zaujímavo nabitú zbraň spomínaným dieselom a súčasne dokáže plug-in hybridom osloviť aj tých zákazníkov, ktorí batériovú mobilitu nepovažujú za vynútené zlo.

Že vstupuje CX-60 na trh práve s benzín-elektrickým pohonom, má tiež logiku. V prvom rade je to papierovo najvýkonnejšia verzia. Podľa tabuliek zároveň najúspornejšia. A má namierené na prvú vlnu zákazníkov, ktorí častokrát techniku zase tak veľmi neriešia. Podstatné pre nich je, že sa im auto páči. A to je pre Hirošimu dôležitejšie, ako by sa mohlo zdať. Čím viac hybridov totiž Japonci predajú, o to menšia pokuta za flotilové emisie im potom hrozí za šesťvalce.

Chcelo by to pestrejšie farby

Keď sme dorazili do európskej centrály značky v nemeckom Leverkusene, takmer som „šesťdesiatky“ zaparkované pred vchodom prehliadol. Nie som odborník na farby, ale možno by stálo za to skúsiť namiešať aj iné odtiene, ako len genericky známu červenú, nevýraznú sivú či bielu. Chápem, patrí to k bontónu firmy. Lenže nový model je konštrukčne natoľko odlišný od ostatných SUV a crossoverov Mazdy, že by si zaslúžil zdôrazniť to po všetkých stránkach.

Tým nechcem povedať, že je novinka zameniteľná. V porovnaní s CX-5, ktorá nás doviezla z letiska, vyzerá významne inak. Lenže to si kvôli spoločným dizajnovým prvkom uvedomíte, až keď začnete CX-60 skúmať podrobnejšie.

Môj názor na jej vzhľad nikomu nevnucujem, ale toto auto má tak trochu dve tváre. Na obrázkoch veľmi fotogenicky nepôsobí. Prekážajú mi úzke dvere zarezané až do prahov, predné svetlá zatlačené dozadu do blatníkov a vábne nevyzerajú ani kolmé ploché boky. Naživo však tieto detaily ustúpia, neskúmate ich a keď Mazdu začnete vnímať v troch rozmeroch, jej tvary dostanú úplne iný zmysel.

Má fantastický profil

Proporcie tvorené krátkym predným previsom, dlhou prednou kapotou a kabínou posunutou dozadu, ktorá vďaka tomu z väčšej časti sedí nad zadnou nápravou. Klasická koncepcia z tohto auta kričí rovnako ako z tradične koncipovaných BMW, a pritom nemáte nutne pocit, že by ste pozerali na kópiu. Skvelé...

Za čo by si niekto od návrhárov naopak zaslúžil jednu výchovnú, sú tie hranaté výfukové koncovky. Sú pravé asi ako úsmev aligátora a navyše disproporčne malé. Vôbec sa tam nehodia a ešte na seba upozorňujú. Skutočné funkčné trubky sú pritom ukryté po stranách pod nárazníkom a vôbec nič by sa nestalo, ak by to tak ostalo.

Podobne by sa dalo pozerať aj na „odvetrávanie“ na predných blatníkoch, ale nakoniec je asi v poriadku. Plastová vložka slúži aspoň ako držiak štítku s nápisom PHEV, aj keď mohli byť tieto písmená kľudne nalepené priamo na karosérii. Nasávanie vzduchu k brzdám v rohoch predného nárazníka je pre zmenu funkčné, aj keď tak naopak možno nevyzerá.

Spomínaná spodná časť dverí potiahnutá až k podlahe našťastie tiež nie je samoúčelná. Prekrýva prahy, takže sa pri vystupovaní neušpiníte o zaprášené ši zablatené boky, navyše zadný pár dverí sa dá otvoriť takmer do 90-stupňového uhla. Nástupné otvory sú možno (s ohľadom na veľkosť auta) trochu úzke, ale pri montáži detských sedačiek toto riešenie oceníte.

Keď už sme pri zadnej lavici, asi by som mohol dodať, že si za seba so skoro dvomi metrami nesadnem, ale tak to mám vo väčšine áut. A neznamená to, že by kabína CX-60 bola malá. Dvaja s výškou odhadom 190 centimetrov by sa za seba už posadili a myslím, že by netrpeli nepohodlím ani na dlhšej ceste. To isté sa nedá povedať, ak by ste troch podobne stavaných cestujúcich chceli natlačiť dozadu. V strede je len plochý sedák a navyše uprostred prekáža vyvýšený tunel kardanu. Nechajte tam dvojicu a užije si vyhrievanie, dostane samostatný výstup ventilácie, konektory pre mobily a dokonca zásuvku na 230 voltov.

Podobná je tiež v kufri. Akurát s tým rozdielom, že má príkon nie 150 ale až 1500 wattov. Ak presne netušíte, načo to je dobré, fotka od Mazdy napovie. Takáto zásuvka kľudne utiahne varnú kanvicu, ale skôr by som to videl na občasné použitie elektrického náradia alebo vysávača, aby ste nemuseli k priemyslovým luxom na pumpe, prípadne neťahali z domu predlžovačku.

Samotný batožinový priestor má základný objem 570 litrov, ale to je súčet i s priestorom pod podlahou, takže po otvorení elektricky ovládaného veka nečakajte bezodnú jaskyňu. A ak máte „problém“ s výškou, bacha na čelo. Spodná hrana piatych dverí nie je dosť vysoko.

Špeciálnu výbavu v podobe koľajníc s posuvnými kotviacimi okami či výsuvnú podlahu nečakajte. Vzadu vľavo nájdete len samostatný výklenok oddelený sieťkou, vpravo 12-voltovú zásuvku, osvetlenie a mäkkú kryciu roletku. Čo poteší, sú zdvojené páčky na sedadlá, takže z jednej strany jednoduchým pohybom šikovne naraz sklopíte pravé i ľavé zadné operadlo. Potom dostanete 1726 litrov, len majte na pamäti, že nakladacia hrana je vo výške skoro 760 mm.

Kým obloženie kufra vyzerá prinajlepšom obyčajne, po nasadnutí za volant vás ani na moment nenapadne, že by mohla Mazda pôsobiť (so svojou snahou natlačiť sa do prémiového segmentu) trápne. Použité materiály, ich spracovanie, každý letmý dotyk s povrchom panelov, odozva tlačidiel... v tom všetkom je vidieť, že si dal niekto sakra záležať na tom, aby CX-60 nebola luxusná len z diaľky alebo na papieri. Nemám vo zvyku kontrolovať veci, ako je pravidelnosť rozostupu švov čalúnenia, klepať po paneloch či hľadať lupou iné nedokonalosti, ale myslím si, že v tomto aute sa budete musieť celkom snažiť, aby vám čosi nepadlo do oka či ruky.

Nie je to ale len luxusná atmosféra na palube, ktorá ohromí. Pozoruhodné sú tiež niektoré elektronické prvky, napríklad systém rozpoznávania tváre, ktorý funguje podobne ako mobilné telefóny. Teda s tým rozdielom, že vám Mazda „odomkne“ vopred nastavenú pozíciu sedadla, volantu, klimatizácie či audia. A samotné prispôsobenie základných ovládacích prvkov je tiež neobvyklé. Presnejšie povedné, automatické. V multimediálnom rozhraní stačí zadať výšku šoféra, auto túto hodnotu skontroluje s tým, čo skutočne „vidí“ a všetko, čo sa dá nastaviť elektricky, upraví podľa vašej postavy.

Nie je to dokonalé. Dvaja rovnako vysokí nemusia mať rovnaké proporcie (niekto má dlhšie nohy, iný trup) ani preferencie v tom, ako si nastavujú trebárs sklon operadla. Osobne ho mám radšej viac vzpriamené a stĺpik riadenia čo bližšie k sebe, takže to chcelo drobné korekcie, mnohí z kolegov ale boli spokojní a niektorí skutočne nemali potrebu čokoľvek meniť.

Kým som sa dostal za volant, mal som pár desiatok kilometrov možnosť skúmať interiér z miesta spolujazdca, a aj keď vám asi k vyššie spomenutému nič objavné už asi nepoviem, dve veci mi predsa len v pamäti utkveli. Mazda citeľne vylepšila kvalitu zobrazenia výstupu z kamier i grafiku a stále nemá potrebu robiť stredový displej na palubnej doske s dotykovým ovládaním.

Namiesto neho naďalej ponúka jednoduchý a osvedčený koncept s veľkým otočným ovládačom, prídavnými tlačidlami a k tomu dostanete tiež klasický panel klimatizácie. V dnešnej dobe to začína pôsobiť ako zjavenie. V dobrom slova zmysle...

Chápem, že by mnohých z vás zaujímalo, ako CX-60 funguje so šesťvalcom, ktorý bude štandardne kombinovaný s pohonom zadných kolies, na túto motorizáciu si však budete musieť ešte chvíľu počkať. Prioritu dostal plug-in hybrid, ktorý spája 2,5-litrový atmosférický štvorvalec s elektromotorom.

Benzínový agregát má 192 koní a 261 newtonmetrov, zatiaľ čo elektrická jednotka má k nemu svojimi parametrami veľmi blízko – poskytuje 175 koní a 270 newtonmetrov. Mazda uvádza systémový výkon 327 koní a rovných 500 Nm a je zaujímavé, ako auto s touto technikou pracuje.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Elektromotor je umiestnený medzi štvorvalcom a osemstupňovou automatickou prevodovkou, tá ale nemá tradičný hydrodynamický menič. Namiesto neho tu nájdete viaclamelovú spojku, ktorú môže elektronika rozpojiť a nechať CX-60 jazdiť len na baterky, pri súčasnom zachovaní pohonu 4x4. Výkon na prednú nápravu je odoberaný až za automatom ďalšou elektronicky ovládanou viaclamelovou spojkou. Ako to celé funguje?

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Jedným slovom nenútene. Ak máte nabitú prídavnú lítiovo-iónovú batériu s kapacitou 17,8 kWh, čo je ekvivalent necelých sedem litrov benzínu, auto sa snaží väčšinou využívať elektromotor, a to až do rýchlosti 100 kilometrov za hodinu. Teda ak nemáte aktivovaný športový režim.

Ten som s ohľadom na hustotu odpoludňajšej nemeckej premávky skúsil len párkrát a je pozoruhodné, ako pritom štvorvalcu zhrubne hlas. Nebol som schopný identifikovať, či je dodatočná akustická kulisa umelá, alebo ide o prirodzený prejav pohonnej sústavy, ale pomohla otázka na ľudí od Mazdy. A je zaujímavé, že nejde o podvod z reproduktorov. V najostrejšom režime sa otvorí prídavná vetva hneď za zvodmi, ešte pred motorovou stenou, musíte sa len rozhodnúť, či sú tie decibely navyše príjemné alebo nie. Mne osobne to uši nepíli, ale so šesťvalcom to bude o dosť dôstojnejšie a kultivovanejšie audio.

Vo väčšine ostatných režimov je CX-60 veľmi tichým a príjemným spoločníkom, spaľovací motor sa ozve s väčším dôrazom len pri ostrejšej akcelerácii. Podobne (ne)nápadná je tiež prevodovka, ktorá pri plynulej jazde plní svoju úlohu dostatočne jemne a s citom, aby ste na ňu úplne zabudli. Začnite ale s plynom pracovať dôraznejšie a absenciu meniča neschová. Nedá sa povedať, že by spojka vyslovene kopala alebo trhala celým autom, to nerobí. Ale šliapnite poriadne na pravý pedál a pripojenie spaľovacieho motora budete nielen počuť, ale pocítite ho i decentným cuknutím.

Testovacie jazdy kdesi v kopcoch či na okruhoch o prevádzkovej efektivite obvykle veľa nepovedia, ešte raz ale pripomínam, že som väčšinu z pomerne krátkej, asi 70-kilometrovej trasy strávil na okreske v relatívne hustej premávke. Na takých miestach obvykle nemám chuť jazdiť svižnejšie, o to viac by však dosiahnutá priemerná spotreba mohla zodpovedať realite. A výsledok? S plnou baterkou priemer 3,3 litra benzínu, plus 19,5 kWh na 100 kilometrov.

Pár kolegom sa podarilo medzi testovacími autami nájsť jeden alebo dva kusy s akumulátormi nabitými len spolovice a spomínali, že boli schopní jazdiť po úplnom vybití batérie so spotrebou sedem a pol až osem litrov na sto, berte ale tieto údaje s rezervou. Sú bez záruky a presnejšie čísla vám povieme až po plnohodnotnom redakčnom teste.

Niečo podobné platí aj pre podvozok, respektíve jazdné vlastnosti a kvalitu jazdy. Kdejaká provinčná cesta druhej triedy na západ od ČR má povrch v lepšom stave ako naše diaľnice, neplatí to ale paušálne, tak sa o prvý podmienený verdikt pokúsim.

Mazda CX-60 dostala vyspelý podvozok s dvojitými lichobežníkovými ramenami a viacprvkovým zadným zavesením a v kombinácii s tuhou karosériou a primárne pohonom zadných kolies asi tušíte, čo to znamená. Tiež vám musí byť jasné, že dvojtonové SUV sa v nájazde do zákruty nebude chovať ako MX-5, lenže... z tohto auta cítite, že je lepšie, ako by ste čakali. Výborné je tiež veľmi presné riadenie s dobrým odporom, brzdy sú vynikajúce. Pedál je tuhý, brzdný účinok skvele dávkovateľný a prechod medzi rekuperáciou a skutočným mechanickým záberom strmeňov takmer nerozpoznateľný.

Celkový dojem trochu kazia pomerne tuhé tlmiče s príliš veľkými 20-palcovými kolesami, takže zavesenie neodfiltruje nerovnosti tak dokonale, ako by som si to predstavoval od vozidla určeného primárne pre rodinu. Na druhej strane však toto nastavenie dokáže až prekvapivo držať Mazdu pod kontrolou aj na zvlnenom povrchu a funguje tým lepšie, čím rýchlejšie pôjdete. Možno sa mýlim, ale mám pocit, že s ľahším šesťvalcom, zadným pohon a menšími kolesami bude CX-60 schopná ponúknuť za volantom podobné zážitky, ako v tomto smere špičkové Porsche Macan.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 14 obrázkov