Malé dvojdverové a dvojmiestne japonské auto malo svetovú premiéru 9. februára 1989 na autosalóne v Chicagu. Aj keď ju u nás poznáme pod názvom MX-5, v Japonsku je to Mazda Rodster a v Spojených štátoch Miata. Prvá generácia NA dostala ako jediná vyklápacie predné svetlá, teda maličkosť, ktorú miluje asi každý petrolhead.

Zo začiatku ste si MX-5 mohli kúpiť v bežnej červenej či modrej farbe, neskôr pribúdali strieborné alebo čierne odtiene. K dispozícii boli tiež špeciálne edície, napríklad vo farbe Racing Green, Speed Yellow alebo takzvanej Nachtblau.

Vážila menej ako tonu

Pohotovostná hmotnosť Miaty začínala pod jednou tonou, čo je dnes takmer nepredstaviteľné. Samozrejme má na tom vplyv aj slabšia pasívna bezpečnosť v podobe menej robustných výstuh. Ideálne rozloženie hmotnosti 50:50 zabezpečilo perfektné jazdné vlastnosti a tiež radosť z jazdy nielen na ceste, ale aj pri rôznych slalomoch a súťažiach.

Na všetkých kolesách boli kotúčové brzdy, vpredu dokonca aj s vnútorným chladením. V priebehu výroby sa zvyšovala i pasívna bezpečnosť s dodatočnými výstuhami a upravenou karosériou, ruku v ruke s tým išla aj vyššia hmotnosť. Airbagy či ABS neboli v sérii, za tie ste si najprv priplácali, rovnako ste mali v cenníku aj klimatizáciu či vyhrievané sedadlá.

Do predaja sa MX-5 dostala s benzínovým štvorvalcom 1.6 a výkonom 85 kW (115 koní). Následne v roku 1994 prišla väčšia 1.8 naladená na 96 kW (131 koní) a o pár mesiacov sa do ponuky vrátila aj menšia 1.6 s 66 kW (90 koní). Vždy tu bol len pohon zadnej nápravy a 5-stupňová manuálna prevodovka, k najväčšiemu motoru ste si však mohli priplatiť aj 4-stupňový automat.

Celkovo Japonci z tejto generácie predali viac ako 430 tisíc kusov, väčšina putovala za „veľkú mláku“ do USA. Dnes je v predaji už štvrtá generácia ND, ktorá stále ctí myšlienku prvého auta. Generácia NA má už pár rokov nárok na veteránske značky, a to sa odrazilo aj na jej cenách, ktoré pomaly stúpajú. Problémom je aj korózia, ktorá tieto malé Mazdy zabíja na počkanie. Ak preto premýšľate nad prvou generáciou, postrážte si predovšetkým rozsah „oranžového moru“.

zdroj: Mazda