Nový systém modernizuje súčasné dieselové motory a umožňuje im spaľovať zmes až s 90-percentým podielom vodík. Vyvinuli ho pracovníci laboratória pre výskum motorov UNSW. V princípe ide o dvojpalivový systém s priamym vstrekovaním vodíka i nafty, ktorý výrazne znižuje emisie oxidu uhličitého. Pýtate sa o koľko? Inžinieri z UNSW uvádzajú, že o viac ako 85 percent, čo je viac ako slušný výsledok. 

Tím pod vedením profesora Shawna Kooka vyvinul danú technológiu v priebehu 18 mesiacov a bežný dieselový motor prakticky prerobili na „hybrid“, ale samozrejme v trochu inom zmysle, ako ho vnímame dnes. Agregát jednoducho spaľuje naftu i vodík. Výskumníci zároveň tvrdia, že akákoľvek vznetová pohonná jednotka používaná v nákladných vozidlách, poľnohospodárstve či ťažobnom priemysle, by mohla byť modernizovaná týmto spôsobom.

Výrazné zníženie emisii

Nová technológia výrazne znižuje emisie CO2 už existujúcich dieselových motorov, takže by mohla zohrať významnú úlohu pri znižovaní našej uhlíkovej stopy, najmä v Austrálii, kde sa dieselové motory používajú vo veľkej miere v ťažobnom priemysle, poľnohospodárstve a iných odvetviach, kde pracuje ťažká technika,“ tvrdí profesor Shawn Kook.

Kook zároveň dodáva, že vývojom systému vstrekovania vodíka ukázali, že je možné existujúce dieselové jednotky premeniť na čistejšie motory, ktoré spaľujú mix s vysokým podielom vodíka. „Schopnosť modernizovať diesle, ktoré už existujú, je oveľa efektívnejšie a rýchlejšie ako čakanie na vývoj úplne nových systémov palivových článkov, ktoré možno nebudú komerčne dostupné vo väčšom meradle aspoň desať rokov.“ Podľa profesora Kooka potrebujeme okamžité riešenie, ak myslíme redukciu emisií CO2 vážne. 

Technika tímu UNSW zachováva pôvodný systém vstrekovania nafty, ale pridáva ďalšie vstrekovacie jednotky, ktoré dopravujú vodík priamo do valcov. Elektronika pritom kontroluje stav zmesi kvôli redukcii škodlivých emisí oxidov dusíka (NOx). „Ak do motora privediete vodík a necháte všetko zmiešať len tak, vznikne vám pomerne vysoký podiel oxidov dusíka, ktoré znečisťujú ovzdušie a spôsobujú kyslé dažďov. V našom systéme sme ale dokázali zmes rozvrstviť tak, že v niektorých častiach valca je viac vodíka a v iných viac nafty a práve tento asymetrický pomer nám pomáha znížiť NOx pod úroveň čisto dieselového motora,“ vysvetľuje profesor Kook. 

Vyššia účinnosť

Netreba zabúdať ani na to, že daný systém nevyžaduje vodík s extrémne vysokou čistotou, ako je to napríklad v prípade palivových článkov a jeho výroba by teda nebola taká drahá. Zároveň sa konštruktérom podarilo zvýšiť účinnosť motora, a to až o 26 percent.

Výskumný tím okolo profesora Kooka svojmu nápadu očividne verí a dúfa, že sa im ho podarí uviesť na trh v najbližších 12 až 24 mesiacoch. Zároveň tvrdia, že najbezprostrednejšie potenciálne využitie tejto technológie je v priemyselných lokalitách.