Alpina pri niektorých modeloch dokázala upraviť pôvodné BMW tak, že získalo niekoľko prvenstiev. Iné modely zas upravila tak, aby boli aspoň trocha odlíšené od bežnej produkcie mníchovskej značky. Pre Alpinu B12 Coupe platia obe vyššie spomenuté informácie. Avšak nepredbiehajme.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Motor V12 ostal atmosférický

Keď BMW predstavilo prvú osmičku generácie E31, skutočne to bolo veľké kupé. Stratilo z „mrštnosti“ a ľahkosti predchodcu BMW 6 E24, a tak pre mnohých to bolo skôr veľké GT. Alpine to však nevadilo. Tá si na začiatku zobrala do parády jediný, vtedy ponúkaný motor, 5,0-litrový atmosférický zážihový V12. Ten však nedostal žiadne preplňovanie, ako to bolo v prípade vtedajšieho najrýchlejšieho modelu B10 Biturbo.

Napriek tomu z verzie B12 dostali 350 koní

Dokonca mu nedopriali ani zväčšenie zdvihového objemu. Na pomery Alpiny to nebola až taká veľká prerábka. Alpina použila iné piesty Mahle, väčšie sacie ventily alebo upravený vačkový hriadeľ. S inou riadiacou jednotkou nakoniec dosiahli 257 kW (350 k) a 470 Nm.

Na rozdiel od sériového BMW 850i, kde ste mohli mať na výber dnes veľmi raritný 6-stupňový manuál alebo 4-stupňovú automatickú prevodovku, Alpina použila len 4-stupňový automat. Aj vďaka lepšej aerodynamike voči vtedajšej 7ičke E32 dosiahla Alpina B12 Coupe voči sedanu lepšie zrýchlenie na 100 km/h (6,8 sekundy voči 6,9 s) a tiež vyššiu maximálnu rýchlosť 281 km/h. Aj keď nešlo vtedy o najrýchlejší automobil z Buchloe, toto prvenstvo držala B10 Biturbo, išlo z dnešného pohľadu o vysoko cenený model. Vyrobili totiž len 97 kusov v rokoch 1990 až 1994. O klasických úpravách v interiéri či bežných 18-palcových diskoch s dizajnom Alpina asi netreba ani písať.

Alpina B12 5,7 Coupe dostala takmer 420 k a dokázala 300 kmh

B12 Coupe však medzičasom prešlo modernizáciou. Namiesto B12 5,0 Coupe v roku 1992 predstavili B12 5,7 Coupe. Áno, znamenalo to presne to, čo ste očakávali. Iný motor. Ten vychádzal z vtedajšej top ponuky BMW, teda BMW 850 CSi. Pôvodný motor so zdvihovým objemom 5,6 litra úpravou kľukového hriadeľa zväčšili na 5,7. Zmenou prešli samozrejme aj vačkový hriadeľ, sacia časť či riadiaca jednotka. Výsledkom bol maximálny výkon 306 kW (416 k) a 570 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h dosiahol tento model za 5,8 sekundy a maximálna rýchlosť podľa výrobcu po prvýkrát v histórii Alpiny dosiahla 300 km/h.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Voči predchodcovi ste tu našli naopak len 6-stupňovú manuálnu prevodovku, za príplatok so systém Shift-Tronic. Bol to neoficiálny predchodca SMG z BMW. Spojku totiž neovládal priamo vodič, ale elektromotor. Spojkový pedál tu stále existoval, vodič ho stláčal, ale neprenášal povel priamo cez hydrauliku na vypínacie ložisko. To už obstarával elektromotor. Alpina deklarovala ešte rýchlejšie radenie rýchlostí. Bohužiaľ, systém sa neosvedčil a bola to jediná Alpina, ktorá tento systém dostala v prípade manuálnej prevodovky do ponuky.

Podvozok a brzdy vychádzali z bežnej 850CSI, tam nebolo čo treba upravovať. Väčšie boli len kolesá, v rozmere 245/40 R18 vpredu a 285/35 R18 vzadu. Špecialitou je tiež karbónová kapota a vetracie otvory po okrajoch. B12 5,7 Coupe bola ešte vzácnejšia, vyrobili z nej len 57 kusov a dnes ide o obrovskú raritu. Ceny sa šplhajú aj cez 100 000 eur a takéto kúsky už na bežnej ceste neuvidíte. Maximálne tak na nejakom zraze.

Zdroj: Alpina-archive