Tesla čelí veľmi vážnemu obvineniu. Ak sa pred súdom potvrdí, teoreticky by mohlo viesť až k jej krachu. O čo presne ide?

Zákazník firmy podal v Kalifornii na Teslu hromadnú žalobu. V nej tvrdí, že spoločnosť namiesto bežných počítadiel kilometrov založených napríklad na počítaní otáčok kolies či rozvodovky používa prediktívny software, ktorý dokáže nafúknuť zobrazený stav v porovnaní s reálne odjazdenou vzdialenosťou až o 117 percent!

Strata v tisícoch na každom aute?

V čom je problém, asi nemusíme zvlášť zdôrazňovať. Okrem rýchlejšej straty hodnoty vozidiel pre majiteľov to tiež znamená, že Tesla môže predčasne rušiť záruky. Týmto zákazníkov núti buď kupovať si predĺženú záruku, alebo musia platiť účty za servis v desiatkach tisíc dolárov, ktorý by za normálnych okolností spadal pod záručné opravy.

Na základe údajov zo žaloby sa zdá, že sa celkový ročný finančný prínos pre Teslu pohybuje okolo 3,99 miliardy dolárov! Ak by takého jednanie súd uznal za protizákonné a navyše systematické, hrozí firme Elona Muska postih, z ktorého sa nemusí spamätať.

Algoritmy namiesto obyčajného počítadla

Jadrom sporu v žalobe je veta, ktorá hovorí, že „prediktívne algoritmy merania spotreby energie a multiplikátory správania vodiča manipulujú a skresľujú skutočný počet najazdených kilometrov vozidiel Tesla“.

Kauzu rozbehol kalifornský finančný analytik Nyree Hinton, ktorý si koncom roka 2022 kúpil ojazdenú Teslu Model Y z roku 2020 s 36 772 míľami, teda v prepočte s necelými 60 000 km. Znamenalo to tiež, že má platnú záruku do 50 tisíc míľ.

Po problémoch s podvozkom

Mal problémy so zavesením, nechal ho opraviť, to sa však nepodarilo, takže medzi marcom a júnom 2023 navštívil servis ešte štyrikrát. Pri poslednej zastávke v servise zamestnancom oznámil, že si všimol niečo zvláštne. Medzi decembrom a februárom mu denné počítadlo ukazovalo vzdialenosť 55,54 míle, lenže od marca začal naskakovať údaj 72,35 míle. Na tej istej trase!

V júli počítadlo prekročilo hranicu 50 000 míľ a následne zistil, že Tesla spustila zvolávaciu akciu kvôli chybe na podvozku. V januári 2024 musel s rovnakým problémom do servisu šiesty krát, oznámili mu však, že si opravu musí zaplatiť, pretože mu vypršala záruka a zvolávacia akcia sa na neho nevzťahuje.

Viac ako dvojnásobok oproti skutočnosti

Chvíľu to nechal tak, ale následne začal počítať. A vyšli mu pozoruhodné čísla. Neváhal preto a podal už spomínanú žalobu. V nej sa okrem iného uvádza, že sa „šesťmesačný nájazd žalobcu s tromi inými predchádzajúcimi vozidlami pohyboval okolo 6086 míľ“. Lenže pri nasledujúcom jazdení s Teslou v rovnakých podmienkach, teda na rovnakej trase, sa ukázalo, že tentokrát za pol roka najazdil „13 228 míľ, čo predstavuje nárast o 117 percent“! Pritom v druhom čísle sú započítané aj uvedené odstávky v servise.

Hinton sa obrátil na súd s takzvanou „hromadnou žalobou“, takže sa k nemu môžu pridať aj ďalší majitelia Tesiel. A súdiac podľa búrky na fórach tejto značky či Reddite to vyzerá, že skutočne neostane sám.

Pritom v Teslách je GPS

Finančný analytik tiež poukazuje na fakt, že Tesla si vďaka integrovanému GPS dokáže spočítať prejdenú vzdialenosť s neuveriteľnou presnosťou. Lenže podľa neho automobilka nič také nerobí a namiesto neho podľa všetkého uvádza nepriame meranie vychádzajúce „z faktoru prevodu míľ na elektrickú energiu.

Americká stránka Autoblog tvrdí, že Tesla každou 1000 algoritmických míľ ušetrí 200 dolárov na záručných opravách, čo majiteľov „často núti kupovať si predĺžené poistné plány za 3500 dolárov“.

Spustí hromadná žaloba krach?

Domáce médiá zároveň upozorňujú, že Tesle za prvý kvartál 2025 klesli tržby o 9 percent. Prevádzková marža na 2,1 percento. A tipujú, že ak by Muskova firma schytala podobnú pokutu ako Volkswagen za dieselgate (súhrnne až 33 miliárd dolárov!), spotrebovala by 89 percent všetkých hotovostných rezerv.

Tesla navyše čelí hrozbe zrušenia až 1,3 milióna záručných zmlúv na autá predané v Kalifornii, čím sa môže spustiť obrovská vlna ďalších žalôb. Čo na to Musk? Vyššie uvedené tvrdenia odmietol ako „idiotské“. Tesla sa však môže oprieť len o 4-percentnú toleranciu (do plusu či mínusu) počítadla. Nie o rozdiel 117 percent. Aj preto sa zdá, že americkú firmu čakajú ťažké časy.