Nebolo by žiadnym prekvapením, keby ste o tomto aute doteraz vôbec nepočuli. V podstate ste ani nemali kde, na trhu bolo krátko, trpelo vtedajšou typickou talianskou „kvalitou“, predávalo sa len na škandinávskych trhoch a automobilka Saab veľmi rýchlo pochopila, že s ním šliapla poriadne vedľa. Dnes je to jedna z najväčších automobilových rarít a memento, že niektoré veci skrátka nikdy fungovať nebudú.
Nemanželský Saab 600 ponúkal jediný motor - benzínový štvorvalec s objemom 1,5 l a max. výkonom 63 kW.
Pripravte ju na zimu
Ak spomenieme spoluprácu automobilky Saab s talianskym koncernom Fiat, mnohým fanúšikom automobilovej histórie preblysne hlavou projekt známych limuzín Saab 9000, Lancia Thema, Fiat Croma a Alfa Romeo 164. Charizmatické a pohodlné kočiare zožali úspech a v podstate ich môžeme považovať za úspech. Ešte pred spomínanými štvorčatami však Taliani a Švédi skúsili šťastie pri aute, ktoré dodnes považujeme za taliansku ikonu. Švédsky Saab totiž súrne potreboval nástupcu starnúceho modelu 96 (aj ako protiúder na Volvo série 300). Talianska Lancia by zasa so svojou vtedy pokrokovou Deltou rada prenikla aj na severské trhy, lenže jej autá neboli s tunajším prostredím akosi kompatibilné. Slovo dalo slovo a vznikol projekt Saab 600, ktorého výsledkom sa malo stať dokonalé auto – technicky prepracovaný a antikorózne výnimočný kompakt, na ktoré sa Škandinávci vrhnú ako na údené. Niekde sa však stala chyba.
Posledné kusy dopredávali díleri Saabu ešte päť rokov po ukončení výroby v roku 1982. Dnes z nich už takmer žiadny Saab 600 nežije.
Taliani dodali novučičku Deltu (Auto roka 1980), zatiaľ čo Saab upravil jeho vykurovanie a vetranie a karosérii zabezpečil dodatočnú antikoróznu ochranu, aby Delta vydržala v snehu a vode viac, než jednu sezónu. Novinka dostala do rodného listu meno Saab 600 a v dvoch verziách (GLS a GLE) sa vrhla na vybrané škandinávske trhy. Dodatočné úpravy však nakoniec navýšili cenu auta na úroveň, ktorá bola prvým klincom do rakvy spolupráce, ďalším bola nespoľahlivosť „Delty“ v severských podmienkach a tretím (na veľké prekvapenie zainteresovaných) neprijatie fanúšikovskou základňou značky Saab. Po necelých dvoch rokoch tak severské dvojča Delty končí kariéru a s počtom 6419 vyrobených kusov predstavuje už len bolestivú spomienku na najzvláštnejší Saab v celej histórii tejto automobilky.