Vízia Volva je navrhovať autá, ktoré nebudú búrať. Cieľom vývojárov je, aby od roku 2020 v ich aute neprišiel nikto o život a neutrpel vážne zranenie.

Prvou novinkou je ochrana posádky pri neplánovanom opustení cesty. Štatistiky totiž ukázali, že až polovica tragických nehôd v USA sa stala pri nehodách, pri ktorých auto opustilo cestu. Na švédskych cestách zas, podľa štatistík, bolo až v jednej tretine tragických nehôd účastníkom iba jedno auto.  Vo Volve sa preto rozhodli zmierniť následky  týchto nehôd. Nový systém, po tom, čo zistí neplánované opustenie cesty, zmobilizuje bezpečnostné prvky v aute. V praxi to znamená, že napne bezpečnostné pásy na predných sedadlách a neuvoľní ich až kým auto nezastane. Ďalším prvkom, ktorý by mal ochrániť posádku pri opustení cesty je medzikus medzi rámom sedadla a sedadlom. Ten absorbuje energiu pri tvrdom pristátí auta. Vo Volve veria, že toto riešenie zníži sily, ktoré pôsobia na pasažiera vo vertikálnom smere až o tretinu. Cieľom bolo zníženie počtu vážnych poranení chrbtice. Samozrejmosťou tohto balíka opatrení sú aj aktívne prvky, ktoré pomáhajú predchádzať nehodám, pri ktorých auto vyletí z cesty. Prvý z nich predchádza neplánovanému opusteniu jazdného pruhu a druhý sleduje vodiča a upozorní ho na únavu.

Medzikus, schopný absorbovať energiu, dokáže pri tvrdom dopade mimo cestu znížiť silu pôsobiacu na pasažiera až o tretinu.

Ďalšou novinkou je automatické brzdenie na križovatkách. Volvo s týmto systémom začne automaticky núdzovo brzdiť, ak sa jeho vodič snaží zabočiť pred protiidúce vozidlo, teda pri odbočovaní doľava. Automobilka tak chce zmierniť následky, prípadne zabrániť kolíziám na rušných križovatkách, kde si vodič nemusí všimnúť protiidúce auto napríklad cez iné auto. Inou situáciou, kde bude tento systém podľa Volva fungovať, sú križovatky mimo mesta, kde vodič zle odhadne vzdialenosť a rýchlosť prichádzajúceho auta. Otázne je, ako bude vodič s týmto systémom bojovať hustej premávke, kde treba využiť aj menšiu medzeru medzi autami v protismere.

Volvo XC90 začne núdovo brzdiť, ak pri odbočovaní doľava, zbadá v protismere auto, ktorému máte dať prednosť.

To však samozrejme nie je všetko. V novom Volve XC90 nájdeme aj systém ochrany posádky pri náraze zozadu. Funguje na základe informácií z radaru smerujúceho za vozidlo. Ak systém zaznamená riziko nárazu zozadu, napne pásy,  začne brzdiť a blikať zadnými svetlami, aby upozornil vodiča za vami, že je tu nebezpečenstvo zrážky. Sám som zvedavý, ako citlivý bude tento systém a ako bude reagovať na vodičov, ktorí nedodržiavajú bezpečnú vzdialenosť od auta pred nimi.

XC90 bude mať v štandardnej výbave aj najnovšiu generáciu systému predchádzajúcemu prevráteniu (Roll Stability Control). V prípade, že systém pomocou senzorov vyhodnotí veľké riziko prevrátenia, obmedzí krútiaci moment motora a pribrzdí jednotlivé kolesá podľa potreby, aby zabránil prevráteniu. Takisto súčasťou štandardnej výbavy bude aj zdokonalený systém City Safety. Ten rozozná iných účastníkov premávky, či už ide o chodcov, cyklistov, či iné auto. Ak sa ocitnú vo vašej jazdnej dráhe, auto vás najskôr upozorní a ak je takmer isté, že dôjde k zrážke začne núdzovo brzdiť. Samozrejmosťou v prípade XC90 bude aj schopnosť rozoznávať dopravné značky, alebo dnes už relatívne bežné upozornenie na auto v mŕtvom uhle.

Takmer celá klietka chrániaca posádku je z ultra vysoko pevnostnej ocele, čo je za tepla formovaná bórová oceľ. V novej XC90 je jej 5-krát viac ako v prvej generácii tohto populárneho SUV.

Ľudia vo Volve si veľmi dobre uvedomujú rozmery novej XC90, preto sa inžinieri pri návrhu asistenčných systémov zamerali aj na parkovanie. Automobilka ponúka parkovací asistent, oficiálne nazvaný Park Assist Pilot. Pomôže vám síce zaparkovať aj paralelne aj kolmo na smer jazdy, teda do parkovacieho boxu, no stále, podobne ako pri S60 ovláda iba riadenie. Vodič teda musí pedálmi kontrolovať rýchlosť auta. Je to trochu zvláštny prístup, pretože napríklad konkurenčné BMW X5 už dokáže parkovať úplne samo a vodič ovláda, na rozdiel od Volva, iba tlačidlo núdzového zastavenia. Len pre zaujímavosť parkovací asistent vo Volve potrebuje na paralelné parkovanie miesto dlhé aspoň 1,2 krát dĺžka auta. Pri kolmom parkovaní potrebuje systém 1 meter navyše k šírke auta.  Oveľa užitočnejším pomocníkom sa pre veľkú skupinu majiteľov XC90 stane vtáčí pohľad. Zabezpečujú ho štyri kamery, jedna vpredu, jedna vzadu a po jednej vo vonkajších spätných zrkadlách. Vodič pomocou nich dostane na displeji na stredovej konzole pohľad zhora na vlastné auto a reálne okolie. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Prečítajte si aj predošlé informácie o novom Volve XC90: Interiér Volva XC90, Audio systém Volva XC90, Motory v novom Volve XC90, ale aj ukončenie výroby prvej generácie Volva XC90.

Zdroj: tlačová správa