Poľská vládna strana chce predčasnú revíziu zákazu spaľovacích motorov
Z iniciatívy europoslanca Dariusza Jońského diskutoval Európsky parlament v októbri o kríze automobilového priemyslu v EÚ. Na programe boli témy ako hroziace zatváranie závodov, potreba zvýšiť konkurencieschopnosť a zachovať pracovné miesta v Európe.
„14 miliónov zamestnancov v automobilovom sektore v Európe, z toho takmer 200 000 v Poľsku, je znepokojených plánmi zakázať predaj nových vozidiel so spaľovacími motormi od roku 2035,“ uviedol Joński na tlačovej konferencii.
V Poľsku je v prevádzke 22 miliónov áut so spaľovacími motormi, no v krajine majú registrovaných len 150 000 elektromobilov. „Nie je rozumné konať proti zdravému rozumu. Teraz je rozumné uvažovať o prehodnotení cieľa pre rok 2035,“ povedal.
Joński upozornil na konkurenciu z Číny, kde sú elektromobily výrazne lacnejšie, a to čiastočne vďaka vysokým štátnym dotáciám. Návrh na čo najskoršie prehodnotenie zákazu predaja nových vozidiel so spaľovacím motorom pôvodne navrhol taliansky minister priemyslu Adolfo Urso.
Ekologické a lacné autá?
Joński zdôrazňuje, že Poľsko nie je principiálne proti elektromobilom. Chce však realistické a uskutočniteľné ciele. Jeho požiadavka získala silnú podporu v Európskom parlamente. „Čoraz viac frakcií si uvedomuje, že návrhy Európskej komisie, ako je zákaz spaľovacích motorov, ohrozujú konkurencieschopnosť, pracovné miesta, export a príjmy v Európe, bez toho, aby výrazne znížili emisie,“ uviedla poľská europoslankyňa Elżbieta Łukacijewska.
Zdôraznila, že elektrifikácia nie je jedinou cestou na zníženie emisií z dopravy. Aj syntetické palivá a vodík by mohli zohrávať dôležitú úlohu. „Poľsko nechce drahé elektromobily a v mnohých krajinách chýba infraštruktúra na ich podporu,“ pridáva argumenty ďalšia poľská europoslankyňa strany Anna Bryłka. Tá zároveň varuje, že nadmerná regulácia v automobilovom sektore odčerpá investície z Európy a zvýšila výrobné náklady.
V Číne sú pritom náklady výrazne nižšie, a to aj vďaka silnej štátnej podpore výrobcov elektromobilov. Problém vysokých emisií automobilov by sa mal riešiť postupným prechodom, ktorý by mal za cieľ, aby autá boli ekologické, efektívne a cenovo dostupné, vysvetlil europoslanec Daniel Obajtek, bývalý generálny riaditeľ poľského ropného koncernu Orlen. "Tento prechod nesmie byť umelo urýchlený,“ dodal.
Zdroj: Euractiv