Jeho história siaha až do roku 1905 a spoločne s Detroitom, Tokiom, Frankfurtom a Parížom to býval jeden z najdôležitejších automobilových sviatkov na svete. Lenže v roku 2020 organizátori zrušili ženevský autosalón len niekoľko hodín pred jeho zahájením kvôli pandémii koronavírusu a všeobecnému švajčiarskemu zákazu akcií s účasťou viac ako 1000 osôb.

Následne bol z rovnakých dôvodov autosalón zrušený aj v rokoch 2021 a 2022, lenže situácia sa nemení ani potom, čo boli prísne pandemické pravidlá zrušené.

Urobili sme všetko, čo bolo v našich silách, aby sme mohli vo februári 2023 výstavu usporiadať,“ hovorí Maurice Turettini, šéf stáleho výboru medzinárodného ženevského autosalónu. „Vylepšený formát podujatia (rozdelený medzi Švajčiarsko a Katar – pozn. red.) sa stretol s veľmi dobrým ohlasom, nakoniec však riziká prevážili nad príležitosťou,“ dodáva.

Podujatie v Dauha teda ostáva a je preto na mieste otázka, ako je možné, že sa ruší len ženevská časť. „V týchto neistých časoch sa mnohé značky nemôžu zaviazať k účasti na európskej časti výstavy,“ vysvetľuje Sandro Mesquita, generálny riaditeľ medzinárodného autosalónu v Ženeve. „Po zvážení všetkých pre a proti bolo jasné, že sa konať nemôže. Kvôli značkám, ktoré sa ho chceli zúčastniť, fanúšikom a verným návštevníkom ľutujeme, ale museli sme zrušiť aj ročník 2023.“

Baviť sa o zložitej politickej či ekonomickej situácii v Európe asi nemá veľmi zmysel. A rovnako je nesporný tiež fakt, že autosalóny pri súčasnej úrovni digitalizácie a možnostiach virtuálne prenášať premiéry do celého sveta nemajú zďaleka ten dosah a renomé ako kedysi. Organizátori „Ženevy“ si však za svoju situáciu môžu do istej miery aj sami.

Stačí totiž pripomenúť, že to boli práve oni, kto v roku 2020, po zrušení autosalónu na poslednú chvíľu, odmietol vystavovateľom, respektíve automobilkám poskytnúť akúkoľvek náhradu, aj keď do tejto akcie investovali (tak ako vždy) obrovské čiastky. Niet preto divu, že sa do Ženevy veľmi vracať nechcú, rovnako ako nedávajú záruky na svoju účasť.

zdroj: Autocar, foto: Depositphotos