Mitsubishi oslavuje 80 rokov pohonu všetkých kolies. Prečítajte si, ako to všetko začalo, aké to bolo, aké to je, a trošku ako to bude. Pre zanietencov značky určite zaujímavé čítanie. 

Ako a kedy to všetko začalo

PX33 bol prelomovým modelom automobily.  Išlo o vôbec prvé vozidlo s pohonom 4WD značky. Model vyvinutý vtedajším Mitsubishi Heavy Industries (MHI) vychádzal z prvého prototypu PSF33 (dokončeného v decembri 1935) so zážihovým motorom typu S6.

PX33 v r1936 nasledoval ako druhý prototyp, tentokrát so zážihovým motorom typu X. Po ďalších vylepšeniach boli v júli 1937 vyrobené štyri tieto vozidlá. Pri testovaní na hraniciach možností všetky prototypy uspeli. Spoločnosť MHI so sériovou výrobou uvedeného modelu váhala. Boli presvedčení, že je potrebné ešte počkať. Projekt PX33 sa už preto ďalej neposunul.


Spoločnosť Sonauto (vtedajší francúzsky distribútor vozidiel MMC) vzdala hold tradícii pohonu 4WD automobilky Mitsubishi tým, že vyvinula rally repliku modelu PX33 z roku 1936 s využitím podvozku Mitsubishi Pajero. Jedno takéto vozidlo bolo v roku 1989 nasadené v rámci sedemčlenného továrenského tímu na Rally Paríž-Tunis-Dakar, kde pod vedením Jeana-Pierreho Jaussauda dorazilo do cieľa na celkovom 31. mieste.

Ako výraz uznania je teraz replika vozidla PX33 vystavená v múzeu MMC, ktorým je nedávno renovovaná Galéria automobilov Mitsubishi v japonskom meste Okazaki v blízkosti vývojového R & D centra tejto automobilky.

Jeep - 1953: V šľapajach slávneho predchodcu

Druhá kapitola histórie Mitsubishi s pohonom všetkých kolies začala v roku 1953, keď spoločnosť podpísala dohodu s firmou Willys Overland Corporation o licenčnej výrobe presláveného modelu Jeep (CJ3) na území Japonska, čím vznikol model Mitsubishi Jeep J3. V r1953 by rozhodne nikto netušil, že výroba potrvá až do roku 1998 a dosiahne celkový objem asi 200-tisíc vozidiel v rôznom prevedení. To už môžeme povedať, že to bol dlhé veky automobiový deduško. 

Forte alias prvé L200 - 1980: Na sólovej dráhe (4WD)

Paralelne s tým, ako automobilka Mitsubishi Motors chrlila licenčné Jeepy, premýšľala aj nad svojimi budúcimi plánmi, vrátane vývoja vlastného moderného pohonu všetkých kolies. To vyústilo do vzniku jednotonového pick-upu Forte, teda prvého Mitsubishi L200 známeho na množstve zahraničných trhov.

Začiatkom 70. rokov minulého storočia potom MMC vycítila, že bežných záujemcov hľadajúcich malý pick-up oslovia skôr vozidlá, ktorých stvárnenie sa viac orientuje na potreby pasažierov, avšak ktoré si zachovávajú robustnosť požadovanú užívateľmi, ktorým pick-up slúži pre pracovné účely, vrátane pohonu všetkých kolies.

Po dôkladnom výskume a vývoji v r1978 predstavili model Mitsubishi Forte. Už v prvom roku sa predaje vyšplhali na 45 000 vozidiel a rok potom ešte prudko vzrástli na viac ako 100 000 kusov. Hnacie ústrojenstvo 4WD bolo následne predstavené v roku 1980. Technológie 4WD neskôr modifikovali pre SUV Pajero (máj 1982) a MPV Delica 4WD (od októbra 1982 s pohonom 4WD).

Pajero - 1982: Otázka životného štýlu

Mitsubishi Motors vytušila rastúci dopyt po civilizovanejších a štýlovejších terénnych vozidlách, a rozhodla sa preto preskúmať pôdu niekoľkými "lifestylovými" vývojovými SUV štúdiami, vychádzajúcimi z rôznych existujúcich produktov, ako napr. Pajero I (1973), až nakoniec odhalila konečnú podobu modelu Pajero.

Pajero prvej generácie - odhalené v roku 1979 vo forme koncepčného vozidla Pajero II, otvorilo novú kapitolu na poli terénnych vozidiel. Pajero dokázalo a stále dokáže ľahko prekonávať cestné úseky ako aj terén. Súčasne svoju povesť vylepšilo jedinečnými úspechmi vo svete motoršportu, napr. na legendárnej Rallye Dakar.

Od svojej prvej účasti na Dakare v r1983 dokázalo Pajero nazhromaždiť kolekciu pretekárskych úspechov: napr. 12 víťazstiev na Dakare (v rokoch 1985 až 2007) či pohár v seriáli Cross Country Rally (2003) svetového šampionátu FIA. Od roku 1982 bolo celosvetovo vyrobených viac ako 3 milióny vozidiel Pajero (zahŕňa výrobu závodu Pajero Manufacturing Co., Ltd. spoločnosti Mitsubishi Motors v japonskej prefektúre Gifu plus predpripravené montážne sady určené pre lokálnu montáž v zahraničí). Už čoskoro pre vás máme pripravený test jazdeného Pajera, zatiaľ poslednej generácie. :)

Lancer Evolution - 1992: Svetový šampión

Pohon všetkých kolies poslúžil ako zbraň hromadného ničenia v 90. rokoch minulého storočia v rámci rally, kde nastúpila nová generácia vozidiel. Tak sa zrodila ikona Lancer Evolution.
 
Mitsubishi nadviazalo na predchádzajúcu verziu modelu Lancer a pôvodne vyvinula Lancer Evolution zo sériového sedanu Lancer, pričom vyrobila požadovaných 2 500 vozidiel pre homologizáciu v Skupine A, aby mohla úspešnejšie konkurovať v rámci svetového rally šampionátu FIA.
 
Zvyšok je už len pekná spomienka. Desať nadväzujúcich generácií modelu Lancer Evolution a množstvo víťazstiev aj niekoľko titulov v šampionáte WRC: 4 tituly majstra sveta medzi závodnými jazdcami (1996, 1997, 1998,1999) a 1 pohár konštruktérov (1998).
 
Lancer Evolution vďaka veľmi úspešnej účasti tímu v skupine A WRC umožnil vývoj vyspelých automobilových technológií, ktoré automobilka neskôr uplatnila aj v rámci produkčných modelov.
 
Málokto však vie, že tento systém po prvýkrát použitý v modeli Galant VR4 v prevedení 1987 bol v roku 1996 vylepšený zavedením systému aktívnej kontroly stáčania okolo zvislej osi (AYC) - v modeloch Galant VR4 a Lancer Evolution - a neskôr v roku 2001 doplnený o aktívny medzinápravový diferenciál (ACD).
 
Systém S-AWC, ďalej vylepšovaný pre poslednú generáciu modelu Lancer Evolution z roku 2007 (v Európe r. 2008), predstavuje stabilizačný systém vozidla, ktorý zahŕňa a integrovaným spôsobom riadi štyri samostatné systémy:
  • Aktívny medzinápravový diferenciál (ACD);
  • Aktívnu kontrolu stáčania okolo zvislej osi (AYC);
  • Systém aktívneho riadenia stability (ASC);
  • Systém Sport ABS.
 
Systém S-AWC zabezpečuje integrované a jednotné riadenie všetkých uvedených systémov, čím zlepšuje jazdné správanie pri prejazde zákrutami, záberové schopnosti aj stabilitu vozidla, a to pri akcelerácii aj bežnej jazde v zákrutách, pri brzdení v oblúkoch aj pri všetkých ďalších jazdných situáciách.

2012: Outlander PHEV: Elektrický pohon 4WD

Systém PHEV od Mitsubishi Motors využíva nový systém pohonu všetkých kolies s dvojicou elektromotorov, technológie čisto elektronického riadenia "drive-by-wire" a proprietárny systém S-AWC (Super All Wheel Control). Systém S-AWC pre model Outlander PHEV, vychádzajúci z technológie pohonu všetkých kolies, vyvinutej a zdokonalenej v modeli Lancer Evolution, zahŕňa kontrolu pohonu 4WD a systémov ASC, ABS a AYC (aktívna kontrola stáčania okolo zvislej osi).

Systém S-AWC okrem toho v súčinnosti so systémom pohonu PHEV prerozdeľuje výkon medzi kolesá prednej a zadnej nápravy a zároveň medzi ľavú a pravú stranu vozidla v záujme čo najlepšej jazdnej stability a presnosti pri ovládaní vozidla. Systém S-AWC tak znižuje účinok diferenciálu a preklz predných kolies pri súčasnej optimalizácii rozdelenia výkonu medzi nápravami s ohľadom na čo najúčinnejšiu akceleráciu pri rozjazde z miesta.

Funkcia 4WD LOCK okrem toho zlepšuje odozvu prerozdeľovaním hnacieho momentu medzi prednou a zadnou nápravou v záujme čo najlepšieho záberu a stability za jazdy v priamom smere na snehu, nespevnenom povrchu či na iných klzkých povrchoch. Okrem toho zlepšuje odozvu prerozdeľovaním hnacieho momentu medzi prednou a zadnou nápravou v záujme čo najlepšieho záberu a stability za jazdy v priamom smere na snehu, nespevnenom povrchu alebo iných klzkých povrchoch.

A do budúcnosti ...

Vďaka najnovším výsledkom vývoja elektrického pohonu všetkých kolies sa Outlander PHEV stáva výkladnou skriňou technológií Mitsubishi Motors a sprevádza tak kompletnú škálu riešení 4WD pre celý modelový rad značky. Od jednoduchého zapínateľného pohonu v japonskom minivozidle eK-Wagon až po prepracovanú rozdeľovaciu prevodovku Super Select pre L200 piatej generácie, rovnako tak ako Pajero / Montero / Shogun alebo Pajero Sport / Shogun Sport, resp. vyspelý systém pohonu Super-All Wheel Control 4WD na palube úplne nového modelu Eclipse Cross.

Tieto riešenia zároveň poukazujú na základy, na ktorých bude stavať budúca generácia vozidiel MMC, kde architektúra SUV ide v ústrety technológiám elektromobilov - či už ide o čisto elektrický pohon alebo odvodený plug-in hybridný pohon - vrátane vyššej bezpečnosti, ktorá prirodzene vyplýva z pohonu všetkých kolies 4WD...

...tu sa výhody skrátka nemenia, ako to napokon dokazuje XR PHEV II Concept z roku 2015, eX Concept z roku 2015, GT PHEV Concept z roku 2016 či e-Evolution Concept z roku 2017,...

Zdroj: Mitsubishi

Foto: sf.co.ua