Renault a Nissan hlásia (hollywoodskou terminológiou) remake svojej dve dekády trvajúcej spolupráce. Toto oznámenie prišlo po takmer štvormesačných intenzívnych rokovaniach medzi oboma stranami, potom, ako Francúzi naznačili, že by mohli hľadať aj iné, nové spojenia s firmami mimo alianciu, do ktorej je zapojené tiež Mistsubishi.

Základom novej dohody je zníženie podielu Renaultu v Nissane zo 43,4 percenta o 28,4 percentného bodu. Tieto akcie budú následne prevedené na nezávislý francúzsky trust. Obe automobilky sa vďaka tomu stanú viac menej rovnocennými partnermi, investorov a analytikov ale bude iste zaujímať, ako bude trust novo získaný majetok spravovať v prospech oboch strán.

V spoločnom prehlásení obe strany hovoria o „obnovení“ a „posilnení“ partnerstva. Nissan v ňom získava hlasovacie práva na svoj 15-percentný podiel v Renaulte, ktoré doteraz nemal a hlasovacie práva na svojich 15 percent v Nissane rovnako získali tiež Francúzi. Aj preto sa dá hovoriť o všeobecne rovnakom postavení zúčastnených strán, stále však ostáva niekoľko výnimiek z neutrality, pričom jedna z nich sa týka napríklad voľby manažérov v japonskej firme.

Nezmenšujeme svoj podiel v Nissane zo 43,4 na 15 percent. Zvyšujeme ho z 0 na 15 percent,“ hovorí šéf Renaultu Luca de Meo, ktorý tým zdôrazňuje dôležitosť nadobudnutého hlasovacieho práva. A vzťah oboch automobiliek prirovnal k manželstvu. „Rovnako ako v manželstve, máme aj my za sebou vzostupy a pády. Ale priebehu uplynulých rokov sme tiež ukázali, že spoločne dokážeme úspešne spolupracovať a na tom teraz staviame,“ dodal Luca de Meo.

Luca de Meo

Za finančné ústupky Renaultu sa Nissan zaviazal prevziať 15-percentný podiel v novej divízii Francúzov zameranej na elektrickú mobilitu a vývoj softwaru, ktorá nesie meno Ampere. Všeobecne sa očakáva, že do tohto podniku by mala (so zatiaľ neznámym podielom) vstúpiť tiež známa technologická spoločnosť Qualcomm.

Nissan i Mitsubishi týmto obratom získajú plný prístup k novej technike Renaultu, vrátane elektrickej platformy CMF-BEV, ktorá tak nebude len základom batériového Renault 5, ale vznikne z nej i malý, pre európske trhy určený elektromobil značky Nissan (jeho prvé obrázky sa práve v týchto dňoch začínajú objavovať na internete).

Takto bude vyzerať elektrický subkompakt Nissanu postavený na základoch chystaného Renaultu 5.

Súčasťou novej partnerskej spolupráce je tiež spoločný postup pri plánovaní dobíjacej infraštruktúry, vo vývoji ľahkých úžitkových automobilov, ale tiež nových elektromobilov s 800-voltovou architektúrou zrýchľujúcou nabíjanie. A ďalšie zblíženie sa dá očakávať medzi Renaultom a Mitsubishi v EÚ.

Odborníci oboznámení so súčasným stavom vývoja nového kola francúzsko-japonskej kooperácie predpokladajú, že aktuálne obrúsenie „trecích plôch“ medzi oboma firmami nepovedie k ukončeniu súčasných projektov. Zároveň sa predpokladá, že Nissan bude okrem iného pokračovať aj vo vývoji svojich samostatných modelov určených pre domáci, ázijský či severoamerický trh.

zdroj: Renault-Nissan, Autonews