„Hoci zákon vyžaduje pre letné pneumatiky na osobné automobily len 1,6 mm hlboký dezén, pre bezpečné vedenie stopy, brzdenie a odvod vody je potrebná hĺbka dezénu minimálne 3 mm.“ zdôrazňuje Mikuláš Benča, expert pneumatikárskej spoločnosti Apollo Vredestein.

Ako dlho vydrží kaučuk?

Zhruba polovica Slovákov má podľa nedávneho prieskumu spoločnosti Apollo Vredestein zafixovanú správnu hodnotu 1,6 mm hĺbky dezénu letnej pneumatiky, ktorú vyžaduje legislatíva EÚ. Mnohí (58 %) sa však mylne domnievajú, že by mali odovzdať na ekologickú likvidáciu už 3- alebo 5-ročné pneumatiky. Odborníci v gumárenskom priemysle sa zhodujú, že životnosť pneumatík je do 10 rokov. Zároveň je veľmi dôležité, aby sa pneumatiky, ktoré ešte neboli namontované, skladovali za predpísaných podmienok, aby zostali plne funkčné päť rokov od výroby. Inými slovami, predaj a montáž nepoužitej 5-ročnej pneumatiky nepredstavuje žiadne technické riziko.

Životnosti pneumatík po montáži prospieva správne skladovanie mimo sezóny. S tým Slováci problém nemajú – 85 % ich skladuje doma v interiéri alebo v pneuservise. Len 12 % z nich má gumy, na ktorých práve nejazdia, odložené vonku. Ďalším faktorom opotrebenia, ale aj bezpečnosti je správny tlak – ten podľa svojho vyjadrenia pravidelne, alebo aspoň pred dlhšou cestou kontroluje takmer 90 % motoristov.

A čo záruka?

Iba tretina motoristov vie, ako si uplatniť záruku na pneumatiky. Takmer 9 % vodičov to nezaujíma, pretože majú pocit, že by si aj tak nepomohli. Našťastie sa mýlia, pretože záruka sa tak ako na každý iný tovar vzťahuje aj na pneumatiky. Na jej uplatnenie je potrebný doklad o kúpe.

Záruka výrobcu sa vzťahuje na chyby, ktoré možno pripísať výrobe. Okrem toho môžu výrobcovia poskytnúť aj individuálne dodatočné záruky na škody, spôsobené napríklad nešťastnou náhodou. Takáto rozšírená garancia sa vzťahuje aj na značky pneumatík Apollo a Vredestein.

Treba si pamätať, že záruka výrobcu sa vždy začína dátumom na doklade, preukazujúcom predaj pneumatiky. „Ak si napríklad necháte pneumatiky obuť neskôr ako v deň zakúpenia, dátum kúpy bude aj naďalej dátumom začiatku záruky,“ dodáva Mikuláš Benča.

Rezervu si ešte držíme

Nové modely automobilov už väčšinou nie sú sériovo vybavené rezervným kolesom. V lepšom prípade je ho možné objednať ako príplatkovú výbavu a doplatiť viac ako 100 € navyše, v horšom takáto možnosť vôbec nie je, pretože auto už nemá vhodné miesto v batožinovom priestore. Aj to je dôvodom, prečo 11 % slovenských motoristov vyráža na cesty iba s opravnou lepiacou súpravou v kufri. Je však dôležité vedieť, že opravný sprej je vhodný iba na menšie prierazy, pri väčších poškodeniach je už nutné volať asistenčnú službu. Štvrtina vodičov sa spolieha aspoň na dojazdovú rezervu, ktorá umožňuje jazdu rýchlosťou maximálne 80 km/h.

V tejto otázke sme konzervatívnejší ako v okolitých krajinách – v rovnakom prieskume v Maďarsku sa napríklad ukázalo, že u našich južných susedov jazdí bez rezervy až 35 % motoristov. Slováci sa ešte stále spoliehajú na to, že je najlepšie, ak si v núdzi dokážu pomôcť sami.   

Prieskum Apollo Vredestein sa uskutočnil medzi 19. septembrom a 4. októbrom 2019. Na otázky odpovedalo až 2200 slovenských motoristov.