Nie je dážď ako dážď
Pre Slovensko sú typické kratšie, ale intenzívnejšie zrážky, ktoré zo zeme dvíhajú väčšie množstvo špiny. Pre Britániu sú typické jemnejšie, ale dlhodobejšie zrážky, ktoré víria menej prachu a špiny.
V zime len solia, štrk nesypú
Zima v Británii nebýva taká tuhá ako v Európe. Cestári si preto na väčšine úsekov vystačia len so soľou. Štrk síce v zime zvyšuje trakciu, ale po ,,rozjazdení‘‘ sa mení na prach, ktorý sa v daždi prilepí na auto. To isté platí aj o jemnom piesku pridávanom do posypovej zmesi. Štrk sypú len v oblastiach Škótskej vysočiny, pohorí Walesu alebo Jorkširskeho vidieka, kde úzke a strmé cesty môžu byť v zime nebezpečné.
Cesty sú udržiavanejšie a lepšie odvodňované
Nespevnené krajnice a výtlky zadržiavajú blato. Vyšší obsah ílu v okolitej pôde znamená, že je špina lepivejšia. Na porovnávanie v celosvetovej mierke slúži index kvality ciest angl. Road Quality Index (RQI). Meria sa v škále od 1 po 7. Jednotka znamená nedostatočne rozvinutú cestnú sieť. Sedmička znamená kvalitu zodpovedajúcu najvyšším medzinárodným štandardom. Vybrali sme viacero krajín nielen zo západnej, ale aj východnej Európy, aby ste mali predstavu, ako je na tom s rozvinutosťou cestnej infraštruktúry Slovensko.
Pokiaľ vás zaujíma, ako mohlo napr. Holandsko dosiahnuť také vysoké hodnoty, pozrite sa, ako vyzerá diaľnica s 10 jazdnými pruhmi alebo tunel postavený popod rieku.
JKB