Mercedes bol donútený prehodnotiť pôvodnú stratégiu, ktorá počítala s postupným (zrýchleným) vyraďovaním spaľovacích motorov a prechodom k čisto batériovej mobilite ešte pred rokom 2035. Posledným novým modelom s klasickou technikou mala byť súčasná trieda E, záujem trhu o elektromobily je však oveľa menší, ako mnohé značky predpovedali, čo ich núti radikálne meniť plány a hľadať neobvyklé riešenia.

Jedným z nich je aj dohoda Mercedesu s BMW o preberaní benzínových spaľovacích motorov pre budúce modely. Ako prvý prišiel s touto informáciou nemecký časopis Manager Magazin a potvrdzujú ju tiež interné zdroje Autocaru.

Je to nápad šéfa Mercedesu

Informátor z Mercedesu britským kolegom prezradil, že obe spoločnosti sú v tejto chvíli v pokročilej fáze jednaní. A Manager Magazin pri tejto príležitosti zistil, že iniciatíva o potenciálnej spolupráci vznikla pred zhruba trištvrte rokom a stojí za ňou najvyšší šéf Mercedesu Ola Källenius!

Oznámenie o možnej dohode by malo byť na stole najneskôr do konca tohto roka, nemecký Auto Motor und Sport (AMS) k tomu dodáva, že definitíva padne už v októbri. Autocar požiadal o vyjadrenie aj BMW, automobilky sa však k tejto správe zatiaľ oficiálne nevyjadrili.

Technicky možné

Kooperáciu značiek musia najskôr posvätiť dozorné rady oboch automobiliek. Ak to vyjde, BMW by mohlo už od roku 2027 dodávať Mercedesu najskôr štvorvalcové zážihové motory. V prípade spokojnosti v Stuttgarte prichádza do úvahy rozšírenie dodávok o prevodovky, respektíve o kompletné pohonné systémy.

AMS upozorňuje, že šéfovia vývoja oboch značiek, teda Markus Schäfer z Mercedesu a Joachim Post z BMW, sa vraj už zhodli na tom, že použitie bavorských motorov vo švábskych vozidlách bude (s menšími úpravami) možné.

Trieda E i malé G

Potenciálne prepojenie nemeckých konkurentov by znamenalo, že sa spaľovacie motory BMW objavia v mnohých modeloch. Hovorí sa o Mercedese CLA, GLA, GLB, dokonca triedach C, E, až po terénne modely GLA a pripravované malé „Géčko“.

Dohoda je pochopiteľne koncipovaná ako „strategický krok ku zníženiu nákladov na vývoj“, pričom Mercedes vie, že na rozdiel od neho sa BMW zaviazalo ďalej vyvíjať nové spaľovacie jednotky plniace emisnú normu Euro 7. Jeho výhodou tiež je, že má navyše aj potrebné výrobné kapacity v rakúskom Steyri.

Nechce spoliehať len na čínske motory

Aby sme nezabudli, Mercedes bol v núdzi so spaľovacími jednotkami už pri vývoji novej CLA. Pôvodne mala byť len elektrická, ale po zmene plánov kývol na motory spoločnosti Horse Powertrain Limited, ktorá je spoločným podnikom Renaultu a čínskeho koncernu Geely. AMS upozorňuje, že práve motory z Číny môžu byť problematické napríklad v Spojených štátoch!

Naopak výhodou spojenia Mercedesu s BMW môže byť vo vytvorení spoločného podniku, respektíve továrne vyrábajúcej motory a prevodovky priamo v USA, aby sa obe nemecké automobilky vyhli dovozným clám.

Imidž, ktorý nezaplatíš

Výhody pre BMW asi nemusíme príliš zdôrazňovať. Jednak je to rozmelnenie nákladov na vývoj vďaka rozšíreniu výroby. Bavorská značka môže tiež očakávať stovky miliónov eur zisku, ale predovšetkým... ide o posilnenie imidžu značky. Fakt, že dodávate motory najväčšiemu konkurentovi, je reklama, ktorú by ste nikdy za žiadne peniaze nekúpili!