Vlastne je tak trochu záhadou, ako je možné, že BMW nechalo Mercedes hrať sa s triedou G na svojom vlastnom piesku tak dlho. Jedným z dôvodov je asi fakt, že mníchovský koncern dlho vlastnil značky Land Rover a Range Rover, ktoré dokázali stuttgartskému stroju v istom zmysle konkurovať.

Géčko je v každom prípade na svete už od roku 1979, vznikalo ako armádny špeciál, ale s pôvodnou myšlienkou jednoduchého a robustného auta do terénu už dávno nemá nič spoločné. Dekády je predávané síce ako offroad, ale nabitý najmodernejšou technikou, najvýkonnejšími motormi a Mercedes z neho aj vďaka tomu náramne profituje. Naopak si spomeňte, ako rýchlo dokázala trojcípa hviezda reagovať na úspech modelu X6 so splývajúcou strechou a vytvoriť priamo proti nemu GLE Coupé s prakticky rovnakou siluetou.

Vývoj už prebieha

Ťažko povedať, aké sú dôvody, že si BMW začalo uvedomovať limity svojho produktového portfólia, ale podľa britského týždenníka Autocar sa situácia v Mníchove zmenila. Veľmi dobre informovaný korešpondent – Greg Kable – hovorí, že novinka dorazí v roku 2029 a dokonca má pridelené svoje interné kódové označenie! Vzniká ako G74 a v porovnaní s X5 či X7 zďaleka nepôjde len o „vyšperkované“ SUV.

Sedemmiestny stroj má značke otvoriť vstup do úplne nového segmentu a jeho poslaním má byť oslovenie zákazníkov, ktorí skutočne potrebujú jazdiť aspoň občas aj mimo asfalt.

BMW to samozrejme s inšpiráciou triedou G nebude preháňať tak, ako to predviedla umelá inteligencia.

Pôvodne to mal byť len elektromobil, plány sa však zmenili

Uvedomujeme si, aký potenciál má taký automobil,“ prezradil v rozhovore nemenovaný manažér BMW. „Je to viac ako len diskusia. Plánujeme ho už nejaký čas. A určite bude potrebovať spaľovací motor,“ nechal sa počuť zamestnanec bavorskej spoločnosti.

Detaily o technike sú momentálne tajné, ale novinka, ktorá by mohla dostať označenie X8, by mohla byť postavená na hĺbkovo prepracovanej známej platforme BMW CLAR. Podľa neoficiálnych zdrojov by to automobilke prinieslo značné úspory pri vývoji, ale zároveň by toto šasi malo umožniť rozsiahle zmeny na podvozku určeného do náročného terénu.

Inšpirácia Rivianom?

V hre je vzduchový podvozok s predĺženým zdvihom, adaptívne tlmiče, tri uzávierky diferenciálov, pokročilý pohon 4x4 spolu s riadením všetkých štyroch kolies, ktoré by vylepšilo obratnosť v ťažkých podmienkach. Hovorí sa tiež, že pôvodne malo ísť o čistý elektromobil, čiastočne inšpirovaný Rivianom R1T v rámci interných testov, ale s meniacimi sa podmienkami na trhu si v BMW uvedomili, že spaľovacia jednotka bude pre mnohých klientov prijateľnejšia.

Rôzne typy pohonu sú však stále na stole. Práve spomínaná platforma CLAR by dovolila BMW uviesť na trh hybridný, plug-in hybridný i plne elektrický pohon, respektíve elektromobil so spaľovacou jednotkou v úlohe generátora energie.

Konkurent aj pre Scout

Takto koncipované prevedenie by mohlo konkurovať napríklad chystaným automobilom americkej značky Scout, ktorá patrí pod krídla Volkswagenu, ale zvažované je tiež kvôli stúpajúcemu záujmu o tento typ pohonu v Číne.

zdroj: Autocar, render: ChatGPT