Ako by sa mal správať k elektromobilu či hybridu starostlivý majiteľ?
Pravidlo č. 1 je, nikdy nenechať vybiť batériu pod 20 % a naopak ju nenabíjať nad 90 %. Cieľom je čo najviac spomaliť chemické starnutie batérie. Pokiaľ ihneď po odpojení z nabíjačky vyrážate na dlhšiu cestu, vtedy je nabíjanie na 100 % v poriadku. Ak bude palubný systém hlásiť dojazd už len 60 km, takisto netreba stresovať a volať odťahovku. Stačí auto čím skôr pripojiť na nabíjačku a nenechávať ho vybité celý víkend (najmä v mrazoch). Letné horúčavy takisto urýchľujú chemické starnutie batérie. Neodporúča sa preto odstaviť plne nabité auto na priamom slnku. Väčšina modelov dokáže regulovať teplotu len počas jazdy/nabíjania. Staršie elektromobily mali menšie akumulátory. Dovoľovali vodičom jazdiť na hranici výkonových aj teplotných limitov. Batérie výraznejšie degradovali. Tie dnešné sú oveľa odolnejšie.
Dlhodobé státie škodí všetkým autám. Aj tým elektrickým
To, čo platilo pre uloženky s jednoduchými benzínovými motormi, už pre elektromobily/hybridy rozhodne nie je aktuálne. Stále síce platí, že ak auto parkuje v suchej, odvetrávanej, v zime vykurovanej garáži a v živote nevidelo soľ, na karosérii a podvozkových komponentoch nebude ani šupinka hrdze. Achillovou pätou je opäť batéria. Neustále dobíjanie cez kábel na 90 % nie je samospásne. Batéria potrebuje pravidelne ,,rozcvičiť‘‘. To znamená vybiť aspoň na 60–40 %, aby nedochádzalo k rastu SEI vrstvy, pasivácii lítia a imbalancii článkov.
Ako sa meria životnosť batérie?
Životnosť batérie sa vyjadruje pomocou SoH (State of Health). Aktuálne dostupná energia batérie sa vydelí energiou novej batérie a výsledkom je pomer vyjadrený v percentách.
Príklad:
Dostupná energia v batérii jazdeného auta:
12 kWh
Uložená energia v batérii nového auta:
15 kWh
Výsledok:
12/15 × 100 = 80 % SoH
Spoločnosť AURES Holdings, prevádzkovateľ siete AAA AUTO a Mototechna zároveň testuje vykupované vozidlá diagnostikou Aviloo. Tá zohľadňuje počet nabíjacích cyklov, koľko z nich bolo DC a koľko AC, koľko času auto strávilo pod 10 % stavu kapacity, koľko času strávilo nad 90 % stavu kapacity, či niekto niekedy upravoval hodnoty SoH a či bola batéria menená alebo kalibrovaná. Na základe týchto údajov batéria dostane hodnotenie od 0 do 100 bodov.
Elektromobil s 375 000 km mal batériu v lepšom stave než iný so 72 000 km
Experti z ,,Áčiek‘‘ a Mototechny otestovali 1672 plne elektrických vozidiel (BEV) a 315 plug-in hybridov (PHEV). Najviac ojazdený kus s 375 000 km vykazoval stav batérie 87,5 %. Naopak najhoršie skóre 25 % malo auto so 72 000 km.
Batérie v niektorých plug-in hybridoch sa takmer neopotrebúvajú
Našlo sa zopár extrémnych príkladov, kedy malo auto najazdených vyše 100 000 km a batéria stále vykazovala takmer 100 % skóre SoH. Veľmi pravdepodobne išlo o firemné vozidlá, ktoré boli používané ako bežné spaľovacie autá a neboli dobíjané zo siete. Najhoršie, 50-percentné, skóre mal plug-in hybrid so 116 000 km na odometri.
Odpovedalo 5 ľudí