Zakarbonovanie motora určite vznikne, otázne je kedy

Vodiči si vnútorné zašpinenie motora spôsobujú do značnej miery sami zlou či presnejšie nevhodnou technikou jazdy. Na zakarbonovanie sú náchylnejšie motory väčších objemov (nad 2 litre) s väčším výkonom. To preto, lebo majitelia také motory len veľmi zriedka ak vôbec preženú, dlhodobo ich dusia v nízkych otáčkach a jazdia veľmi striedmo. Takmer nikdy kickdown, žiadna prudká akcelerácia, otáčky vždy v prvej polovici rozsahu motora. To všetko sú ďalšie hlavné dôvody, prečo sú zakarbonované nie len naftové, ale ja benzínové motory. K tomu všetkému sa pridáva tretí faktor.

Časté jazdy na krátke trasy do 25 km sú pre mnohé motory veľmi nevhodné

Mnohé motory, špeciálne v chladnom počasí od októbra do marca, nedosiahnu svoju optimálnu pracovnú teplotu. Mnohí vedia, že kým motor nie je dosť horúci, neradno ho vytáčať či od neho žiadať ostré manévre. No a zakarbonovanie sa veselo rožširuje aj v tom čase. Ak by ste však aj techniku jazdy zmenili, dali motoru trochu viac záťaže aspoň raz týždenne, konštrukcia vstrekovania, proces spaľovania a regenerácia spalín sa o vnútorné zašpinenie skôr či neskôr postarajú. Špeciálne motory, ktoré už majú viac než 100 000 km je vhodné dať na zakarbonovanie skontrolovať. Dá sa to bez nutnosti ich zásadne rozoberať.

Nasledovné video ukáže, ako zle vnútri vyzeral po takmer 200 tisíc kilometroch prepĺňaný vznetový motor BMW M47R nášho kameramanského auta Land Rover Freelander TD4. Alfonzovi (ako ste ho v hlasovaní nazvali) sme preto pred výmenou vstrekovačov, žhavičov a oleja 5W-30 značky Dynamax dopriali komplexnú dekarbonizáciu motora pomocou mletých orechových škrupín. Z videa sa dozviete, že proces trvá 1 - 2 dni, stojí od 200 do 300 € a v Bratislave ho realizuje firma CPmotorsport