Moderné turbomotory dokážu vydolovať veľký výkon aj z malého objemu. Majú však jeden podstatný problém, a ním je ospalá reakcia na stlačenie pedála plynu.

Výhody premenlivého kompresného pomeru sa naplno prejavia v spojení s turbom. Technológia dokáže pomôcť k vyššej efektivite spaľovania, znížiť spotrebu a súčasne pomôže k lepšiemu výkonu. Moderné turbomotory dokážu vydolovať veľký výkon aj z malého objemu. Majú však jeden podstatný problém, a ním je ospalá reakcia na stlačenie pedála plynu. Pre nízky kompresný pomer pôsobia prepĺňané motory letargicky pri nízkom tlaku turba. Riešením je zvýšenie kompresného pomeru. Turbomotory však nemôžu mať veľké kompresné pomery pretože by došlo k samozápalu zmesi. Tu do hry vstupuje variabilný kompresný pomer, ktorý by sa dal pri nízkom tlaku turba zvýšiť a naopak pri vyššom tlaku znížiť. Žiadny samozápal zmesi by tak nehrozil a motor by mal lepšiu reakciu na plyn. Nápad to nie je nový, praktické riešenie však ešte žiadny výrobca nedotiahol do konca.

Variabilný kompresný pomer

Systém, ktorý umožní zmenu kompresného pomeru

Piesty zabudované v ojnici

Spolupráca spoločnosti Porsche a Hilite vyzerá nádejne. Systém, ktorý navrhli, pracuje s malými piestami zabudovanými priamo v ojnici. Malé piesty dokážu meniť dĺžku ojnice a s tým aj kompresný pomer. O ovládanie piestov sa stará soleinod uprostred ojnice.

Systém vyzerá celkom komplikovane, otázkou je preto jeho spoľahlivosť. Otázkou je tiež nárast hmotnosti samotnej ojnice. Väčšia hmotnosť pohyblivých častí určite neprispeje k vyššej efektivite motora. Na konečné odpovede si budeme musieť ešte počkať, systém len nedávno zaregistrovali na patentovom úrade. Ak sa však osvedčí pri testovaní, do sériových motorov príde určite. Fanúšikom Porsche však dáva nádej, že „povinné“ turbomotory sa môžu zbaviť jednej zo svojich najväčších nevýhod, a tou je pomalá reakcia na zošliapnutie plynu.

Zdroj: gizmag