Pri každej nehode ide o sekundy. Je nutné myslieť rýchlo, ale hlavne na vlastnú bezpečnosť. Podobne ako v lietadle vám letuška pred každým odletom zopakuje, aby ste najprv zaopatrili seba, až potom ďalších.

Veľa z týchto zásad môžete aplikovať aj pri iných nehodách či úrazoch. Kto neposkytoval prvú pomoc, ťažko sa do roly záchranára vžije z článku či videa. Sám si to neviem predstaviť. Čas od času si vo vlastnom záujme prečítam články či pozriem videá s touto tematikou. A mali by ste aj vy... Nikdy neviete, kedy sa aj ten najmenší detail, ktorý si podvedome zapamätáte, môže hodiť. A možno ani nie tak vám ako tomu, kto leží na zemi a spolieha sa na pomoc. Ideálne by bolo, ak by ste absolvovali raz za čas kurz prvej pomoci. Ale kto má na to čas?

VIETE POSKYTNÚŤ LAICKÚ PRVÚ POMOC?
  • Áno viem a aj by som ju poskytol ( 37% )

     

  • Nie neviem. Nikdy som to nerobil, ale určite by som sa snažil ( 53% )

     

  • Áno viem, ale neposkytol by som ju cudziemu ( 5% )

     

  • Nie neviem. Nikdy som to nerobil a radšej by som zraneného ignoroval ( 5% )

     

Odpovedalo 95 ľudí  

Nehody motorkárov sú mimoriadne nebezpečné. Aj z bežného, na oko nevinného pádu, sa môže vykľuť ťažké zranenie. Základ je volať ľudovo povedané sanitku, teda na linku 155. Ostatné zložky dorazia na miesto tiež. Tam vás promptne na pomoc navedú. Číslo tiesňového volania po veľmi negatívnych skúsenostiach 112 neodporúčam. Je ich bohužiaľ dosť... 

Veľmi dôležité je označenie miesta nehody. Takže vestu na seba, trojuholník, prípadne ak ste na motorke, položte hoc len prilbu na cestu v dostatočnej vzdialenosti. Ak je vás viac, skoordinujte sa. Každý podľa vlastných možností... Potenciálne nebezpečenstvo tvorí aj rozbitá motorka. Ak motor beží, vypnite ho.

Zranený, ktorý ešte vládze kričať, je na tom "dobre"... Uprednostnite tých v bezvedomí. 

Čo robiť, kým nepríde pomoc?

Ak ste vykonali všetky prvotné kroky, pristúpte k motorkárovi. Ak komunikuje a hýbe sa, je to lepšie, ale zďaleka nemusí mať vyhraté. Ak komunikuje, ale leží, je to horšie. Ak leží a nekomunikuje, je to najhoršie... Podľa toho sa musíte ďalej zariadiť. 

Ako prvé po príchode k padnutému a ďalej ležiacemu motorkárovi odkryte plexisklo na prilbe. Všímajte si základne pohyby zraneného. Súbežne s touto činnosťou sa snažte zistiť, či má vonkajšie zranenia. Od týchto prejavov závisia ďalšie kroky.   

Zranenia motorkárov sú zvyčajne otvorené spojené s krvácaním alebo s popáleninami. Preto sa najprv venujte týmto zraneniam. Použiť sa dá čokoľvek. Od trička až po opasok. Ideálne však tlakový obväz z lekárničky. Vždy je nutné v mieste krvácania ranu zatlačiť a obviazať. Keď bude krv presakovať, jednoducho previažte miesto niečím ďalším. Týmto krokom krvácania možno nezastavíte, ale ho aspoň spomalíte. 

Ak zranený nekomunikuje ani po ráznom oslovení, uštipnite ho do očividne nezranenej časti tela. Pozor vždy dávajte na krk. Tomu sa doslova vyvarujte! So zranenou osobou zatiaľ vôbec nemanipulujte. Ak stále na podnet nereagujte, musíte zistiť, či dýcha. Priložte ucho k odklopenému plexisklu a počúvajte. Ak dýcha, tak s ním nehýbte, ak vám zdravoťák na linke nepovie niečo iné. 

Čo však ak nedýcha? Musíte ho opatrne otočiť na chrbát. Veľký pozor na fixáciu krku a hlavy! Ak už leží na chrbte, stiahnite opatrne prilbu. Vo dvojici to ide najlepšie! Snažte sa držať hlavu v jednej polohe. Prilbu len opatrne ťahajte, žiadne prudké pohyby a žiadne otáčanie! Skúsený záchranár vie dať dole prilbu aj sám. Ak je prilba dole, začnite s laickou resuscitáciou. 

Budete potrebovať 2 ruky. Ak ste sám, telefón si zapnite na reproduktor, aby ste počuli, ako vás záchranár naviguje.

Veľa motorkárov nosí kombinézy. Ak je to možné, rozopnite ju. Spojte ruky, napnite lakte a na stred hrudníka položte hranu dlane. 30x stlačte 5 - 6 centimetrov a 2x vdýchnite (priame umelé dýchanie však zvážte, pomaly, ale isto sa skôr neodporúča).

Ak nie je možné dať prilbu dole, otvorte aspoň plexisklo, zakloňte opatrne hlavu a masírujte srdce. Celá táto činnosť trvá až dovtedy, kým sa nepreberie, nezačne dýchať alebo neprídu zdravoťáci. Verte alebo nie, je tu ešte jedná možnosť. Jednoducho prestanete vládať. Každá sekunda, každý jeden stisk bude večnosť a bude vás stať maximálne množstvo energie! 

Dilema. Dať dole prilbu alebo nie?

Prilbu by ste mali dávať dole iba vtedy, ak je to doslova nutné. Pri neopatrnej manipulácií s prilbou môžete poškodiť krk a krčnú chrbticu. Tie už pri náraze alebo pri páde mohli dostať poriadne zabrať. Ak je to možné a postačujúce, len opatrne zakloňte hlavu. Uvoľnia sa dýchacie cesty.

Záver

Nevravím, že by som to zvládol. Snažím sa však aspoň v teoretickej rovine si niektoré poznatky pravidelne obnovovať. Dúfam, že to nikdy nebudem potrebovať a nikdy nebudem musieť skúšať. 

Prečo som túto tému spracoval? Jednoducho preto, že minulý týždeň sa na našich cestách stalo priveľa tragických nehôd s motorkármi. Do toho som si spomenul na blog p. Viliama Datela - Najhorší zážitok života, kde popisuje dopravnú nehodu motorkára v Bratislave z minulého roka. Ak máte slabší žalúdok, radšej to ani nečítajte.