Ak za volantom počas jazdy stratíte vedomie (lebo záchvat, infarkt), životy môže zachrániť spolujazdec! A dokáže oveľa viac... Ok, toto je situácia možno trošku pritiahnutá za vlasy, no nie nereálna. Podstatne pravdepodobnejšie je, že elektronickú ručnú brzdu potiahne nažhavenému chlapovi so snahou predvádzať sa ustráchaná spolujazdkyňa. No aby to mohla urobiť, odporúčam najpr pozrieť si nasledovné video:

Vo väčšine nových áut môžete elektronickú ručnú brzdu použiť pre núdzové zastavenie aj z vysokých rýchlostí (aj nad 100 km/h). Pred prvým reálnym použitím odporúčam vyskúšať to najprv na bezpečnom mieste bez premávky. 

S reláciou Dajto za volantom sme navštívili bratislavský Autosalón. Inštruktor bezpečnej jazdy zo Superdrive.sk Marián Čabák tam odchytil náhodných návštevníkov, ktorým ukázal výhody elektronickej ručnej brzdy v praxi. Touto primárne stále parkovacou brzdou je vybavených stále viac nových áut. Jej ovládač sa zväčša nachádza medzi spolujazdcom a vodičom. Má dve funkcie – parkovaciu a núdzovú. Veľmi jednoducho ju môže v prípade krízovej situácie zatiahnuť aj spolujazdec. Na rozdiel od manuálnej ručnej brzdy ju môžete bezpečne a bez straty kontroly nad autom použiť aj pri vysokých rýchlostiach (aj okolo 100 km/h). 

Auto pri takomto brzdení elektronickou ručnou brzdou drží smerovú stabilitu, a pravdepodobnosť, že dostanete šmyk je mizivá. Elektronická parkovacia brzda totiž pracuje s podporou ABS systému, teda nezablokuje kolesá, drží smerovú stabilitu aj na extrémne rozdielnych povrchoch. Jej účinok je podľa výrobcu od 50 do 80% prevádzkovej brzdy a po celý čas svieti zadnými brzdovými lampami. Zdá sa, že to má len samé pre, čo poviete? Jedinou nevýhodou je snáď len koniec radovánkam šmýkania sa predokoliek na snehu.