Už dlhšie sme tušili, že dochádza k dohodnutiu spolupráce Toyota-Mazda. Toyota to potvrdila začiatkom augusta. Tieto dve automobilky išli vždy tak trochu proti prúdu a svojou vlastnou cestou. Bude zaujímavé sledovať, čo nám prinesie takáto, dovolím si tvrdiť rozsiahla spolupráca! Dokonca sú známe aj vzájomné majetkové účasti. Toyota bude vlastniť 5,05 % majetkový podiel Mazdy, tá potom 0,25 % podiel v Toyote.

Budúcnosť patrí elektrine a vzájomnému prepojeniu

Ľudia z Toyoty neboli skúpi na dodatočné informácie. V nasledujúcich bodoch ponúkame prehľad o tom, na čo sa môžeme tešiť. 
 
1. Automobilky sa dohodli na „preskúmaní“ možnosti výstavby spoločnej fabriky na výrobu v USA. Neznamená to, že továreň zajtra začnú stavať, je to však istý záväzok do budúcna.  Ak pôjde všetko podľa plánu, poskytne 4000 pracovných miest a Mazda aj Toyota zainvestujú zhodne 50:50. V roku 2021 by mala byť hotová a poskytne ročnú kapacitu 300 000 áut.

2. Spoločný vývoj technológií pre elektrické vozidlá. Tu poskytne svoje know-how najmä Toyota, ktorá má s výrobou takýchto áut bohaté skúsenosti. Mazda nebola „očarovaná“ takouto technológiou, budúcnosť však patrí elektrine a s pomocou Toyoty by mohla dohnať zameškané.

3. Bezpečnosť v cestnej premávke.  Budúcnosť v tomto bode patrí spárovaniu áut medzi sebou (vehicle-to-vehicle) a napojenia auta na sieť (vehicle-to-grid). To prinesie vyššiu bezpečnosť najmä v preplnených mestách budúcnosti. Technológia však ešte nie je rozvinutá. Každá spolupráca tak prinesie zrýchlenie vývoja.

4. Dopĺňanie produktových radov. Napr. partnerstvo Mazdy a Fordu prinieslo japonskému výrobcovi pick up Mazda B-Series, čo bol prebrandovaný Ford Ranger. Nie je však ešte známe, ktoré typy takto využijú. Toyota sa v takomto smere angažuje, príkladom môžu byť aj dvojičky Subaru BRZ a Toyota GT86.

Majú si čo ponúknuť

Partnerstvo takejto veľkosti a rozsahu je mierne nezvyčajné. Pre nás spotrebiteľov prinesie výhody v podobe širšieho spektra elektrifikovaných áut, najmä nových elektrických Mázd. Taktiež zrýchlia nasadenie nových technológií komunikácií medzi autami a sieťou –V2V a V2G. Osobne si myslím, že viac z tohto partnerstva bude profitovať Mazda. Toyota je oproti nej obrovský kolos – 1,4 mil. predaných áut v USA v roku 2017 vs. 169 000 kusov Mazdy. Tá má ale eso v rukáve. Doťahuje klasický spaľovací proces motorov k dokonalosti a stále ide proti prúdu...

 

Zdroj: Mazda, Toyota

Obe automobilky majú svoje technológie, ktoré môžeme považovať za výkladnú skriňu.