Najoptimistickejší odhad hovorí o dokončení úseku Turany-Hubová v roku 2023. Ostatné úseky D1 okolo Žiliny, Ružomberku a Prešova by mali byť hotové do roku 2020.

Úsek D1 Turany-Hubová robí problémy už od roku 2013, kedy sa malo začať so stavbou. Po zosuve pôdy sa však ozvali ochranári prírody a nutná bola hlbšia analýza dopadov na životné prostredie. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) chce postaviť tzv. údolný variant s dvoma krátkymi tunelmi Havran a Rojkov. Odborníci a ochranári sa však prikláňajú k druhému variantu s takmer 6 kilometrovým tunelom Korbeľka.


„Pred dvoma rokmi nám vychádzala Korbeľka výhodnejšie. Bola síce drahšia, ale keď sme k tomu prirátali sanačné opatrenia, ktoré bolo treba spraviť, aby sa zachoval údolný variant, vychádzala výhodnejšie,“ povedal pre HNonline riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Ďalej pripomína, že náklady na tunel Korbeľka v roku 2014 ústav odhadoval na 650 miliónov eur. Cenu údolnej trasy odhadovali na necelých 600 miliónov, no sanačné práce by zhltli ďalších 150 miliónov. Pred pár rokmi bola na výber aj tretia možnosť v podobe viac ako 9 km tunela Veľká Fatra, s týmto variantom dnes nikto nepočíta.


NDS a ministerstvo dopravy zatiaľ mlčia. Pravdepodobne čakajú na výsledok geologickej štúdie. V prípade, že sa rozhodnú pre údolný variant, sa pravdepodobne ochranári obrátia na Európsku komisiu alebo Európsky súdny dvor. Problémom môže byť aj financovanie stavby. Ministerstvo už vyčerpalo eurofondy na obdobie rokov 2014 – 2020. Do úvahy teda pripadá financovanie zo štátneho rozpočtu alebo PPP projekt.


Termín dokončenia výstavby D1 medzi BA – KE do roku 2020 je teda nereálny. Len samotný tender by mohol byť uzavretý do 3-4 rokov. Najoptimistickejší odhad hovorí o dokončení úseku Turany-Hubová v roku 2023. Ostatné úseky okolo Žiliny, Ružomberku a Prešova by mali byť hotové do roku 2020.


Zdroj: hnonline