Audi so svojim modelom A3 predbehlo pred rokmi zvyšnú prémiovú konkurenciu. Mercedes ponúkal iba model A a BMW malo najmenšiu 3-ku. A veruže spravili dobre.

Písal sa r. 2012, kedy 4 kruhy predstavili novú, v poradí už tretiu generáciu populárneho modelu nižšej strednej triedy. Svoju premiéru si A3ka odohrala na autosalóne v Ženeve o pár mesiacov neskôr si ho mohli prví zákazníci zakúpiť. Okrem 3-dverového a 5-dverového hatchbacku, známeho ako Sportback, si môžete zvoliť aj sedan - Limousine, alebo otvorený model - Cabriolet. Prvú menšiu modernizáciu A3ke dopriali v r.2016. Audi A3 nie je na našich cestách veľmi bežné. Popri úplne nových kusoch sa pomaly, ale isto objavujú aj jazdené kusy, ktoré padli na cene. 

Dizajn

Keď sa pozriete na aktuálnu generáciu A3, nájdete v nej všetko tak typické pre Audi. Mierne ostré hrany a horizontálne vedené línie. Vpredu charakteristická maska, predné svetlá, ktoré mohli mať buď bi-xenóny, ale tiež aj LED svetlá. Dizajn patrí síce medzi tie najkonzervatívnejšie na trhu, a to v prípade každej karosárskej verzie. Vôbec sa vám nebudem čudovať, ak si niektoré modely medzi sebou budete ešte veľmi dlho mýliť. Je to pre automobilku tradícia, ktorej sa tak skoro nevzdá. Nemusíte so mnou súhlasiť, ale v karosárskej verzii sedan patrí A3ka medzi tie najkrajšie sedany, ktoré je možné v triede dostať. 

V interiéri panuje strohosť. A to takmer maximálna. Pár tlačidiel a systém MMI, ktorý sa bude musieť stať vašim najlepším priateľom. Všetko sa zobrazuje na výsuvnom displeji s veľmi prijateľnou grafikou. Vo vyšších ročníkoch a lepších výbavách nájdete aj plne digitálnu prístrojovú dosku. Pochváliť musím aj originálne výduchy ventilácie. Intenzitu pudiaceho vzduchu regulujete strieborným otočným kolieskom po obvode výduchu. Na druhej strane mi vadilo maličké vnútorné spätné zrkadlo a ovládače okien vo dverách mohli byť posunuté o trochu ďalej od vodiča. Keď ich chcete použiť, musíte nepríjemne ohnúť ruku. Spracovanie je na výbornej úrovni napriek rôznej kvalite a druhu použitých materiálov. Niektoré doplnky pôsobia na úrovni, iné menej, ale ako celok je kvalitne vyladený. Priestor pre cestujúcich je na solídnej úrovni, ale pozor pri sedane. Tam môžu vyšší cestujúci natrafiť na nedostatok priestoru nad hlavou. 

Základné rozmery auta v päťdverovom prevedení sú 4310 x 1785 x 1425 mm (D x Š x V). Rázvor má 2636 mm. 3-dverová verzie je trošku kratšia aj čo sa rázvoru týka, sedan je dlhší, trošku nižší, ale rázvor má rovnaký. Základný objem batožinového priestoru je 365 litrov, no po sklopení zadných sedadiel máte k dispozícii 1100 litrov. Sportback má 380 litrov a Limousine 425 litrov v základe. Ak zvolíte kus s pohonom Quattro, objem kufra klesne, a to o rovných 40 litrov.  

Jazda a jazdné vlastnosti

Jazda v malom AUDI atakuje najlepšie miesta v danej triede. Vodičovi pomáha elektrický posilňovač riadenia, kde pri kusoch s Drive Select je možné meniť jeho intenzitu. Dráhy rýchlostnej páky manuálnej prevodovky padajú pekne, nemusíte ich ani hľadať, a ani ďaleko posúvať. Len v mestskej premávke sa budete miestami cítiť, že máte v ruke varechu a neustále potrebujete miešať. 
Podvozok je odladený výborne. Zákruty mu nerobia problémy, zvláda aj ostrejšiu jazdu. Priečne nerovnosti, alebo rolety ho sem-tam trošku vystrašia, ale poradí si aj s nimi. 

Jazda v malom Audi atakuje najlepšie miesta v danej triede. Vodičovi pomáha elektrický posilňovač riadenia, kde pri kusoch s Drive Select je možné meniť jeho intenzitu. Dráhy rýchlostnej páky manuálnej prevodovky padajú pekne, nemusíte ich ani hľadať a ani ďaleko posúvať. Len v mestskej premávke sa budete miestami cítiť, že máte v ruke varechu a neustále potrebujete miešať, keďže väčšinu motorov nemá zmysel točiť do vysokých otáčok.

Výhľad z auta je na veľmi dobre úrovni. Problém vidím v malom spätnom zrkadle. Iba tesne obsiahne výhľad cez zadné okno. Keď si hlavu opriete alebo jemne posuniete, automaticky stratíte výhľad smerom vzad. Jazda v noci s halogénmi? Priemerná, ale radšej zvoľte vyšší rad svetlometov. Nebude sa vám stávať, že vás za vami idúce auto presvieti. 

Podvozok je odladený výborne. Zákruty mu nerobia problémy, zvláda aj ostrejšiu jazdu. Priečne nerovnosti alebo rolety ho sem-tam trošku vystrašia, ale poradí si aj s nimi. Vpredu je náprava typu McPherson, vzadu Multilink. Žiadna jednoduchá náprava sa v tomto prípade nekoná. 

Motory a prevodovky 

Ponuka benzínových motorov je skutočne bohatá. Spolu by ste ich napočítali 16. Tabuľka tieto motory popisuje iba zhruba, niekde je ešte výkonový medzistupeň. To práve orechové si skutočne nájde každý, či už pohodovo založený vodič, alebo vodič, ktorý rád jazdí svižnejšie. Popravde, nič menšie ako 1,4ku by som ani neuvažoval. Spotreba je v spodnej časti tabuľky zhruba rovnaká. Po zaokrúhlení a porovnaní vlastníkov je to 6,5 litra. Ale nebudem klamať, s testovaným kusom pri pohodovej večernej jazde Bratislavou svietilo na palubnom počítači menej ako 5 litrov. Pri 150-koňových motoroch počítajte s mierne vyššou spotrebou. 1,8čky žerú zhruba 8 až 8,5 litra. Ostatné silnejšie verzie žerú podľa toho, ako na nich tlačíte a ako veľmi sa im tešíte. :) Niektoré z menších motorov disponujú vypínaním valcov, takže sa mierne upraví aj spotreba. 

 

Model

 

Motor 

Výkon (kW/k) Krútiaci moment (Nm) Zrýchlenie 0-100 (s) Max. Rýchlosť (km/h)

 

Prevodovka

A3 1,0 TFSI 999 cm3 / R4

 

85 / 115 

 

200

 

9,9

 

206

6-st. manuál / 7-st. S-Tronic
A3 1,2 TFSI 1197 cm3 / R4 77 - 81 / 105 -110

 

175

 

10- 10,3

 

193

6-st. manuál / 7-st. S-Tronic
A3 1,4 TFSI 1395 cm3 / R4 85 - 92 / 115 - 125

 

200

 

9,3

 

203

6-st. manuál / 7-st. S-Tronic
A3 1,4  TFSI 1395 cm3 / R4 103 - 110 / 140 - 150

 

250

 

8,3

 

212

6-st. manuál / 7-st. S-Tronic
A3 1,5 TFSI 1498 cm3 / R4

 

110 / 150

 

250

 

8,2

 

218

6-st. manuál / 7-st. S-Tronic
A3 1,8 TFSI 1798 cm3 / R4

 

132 /180

 

250

 

7,2

 

232

6-st. manuál / 6- alebo 7-st. S-Tronic
A3 2,0 TFSI 1984 cm3 / R4

 

140  / 190

 

320

 

5,8

 

232

 

 7-st. S-Tronic

S3 2,0 TFSI 1984 cm3 / R4 221 - 228 /300- 310

 

380

 

4,6

 

249

6-st. manuál / 7-st. S-Tronic
RS3 2,5 TFSI 2480 cm3 / R5

 

270 / 362

 

465

 

4,3

 

280

 

7-st. S-Tronic

RS3 2,5 TFSI (2017) 2480 cm3/ R5

 

294 / 400

 

480

 

3,9

 

280

 

7-st. S-Tronic

Paleta naftových motorov je podstatne slabšia. V podstate ponúkajú len 2 objemy, ale až 6 verzií. Prvou z nich je motor 1,6 TDI s výkonom od 77 až po 85 kW (105 – 115 k) . Pri veľmi ľahkej nohe vedia skonzumovať aj menej ako 4 litre. Priemerne však počítajte s 5,5 a viac litrami nafty. Ak chcete trochu viac dynamiky, pozerajte po 2,0 TDI. Verzia so 150 koňmi akceleruje za zhruba 8,3 - 8,5 sekundy, silnejšia 185-koňová verzia s prehľadom pod 8 sekúnd. Pri naftových verziách si dajte pozor na vysoký nájazd. Niektoré kusy na trhu už atakujú 300 000 km. 

 

 

Model

 

Motor

Výkon (kW/k) Krútiaci moment Zrýchlenie (s) Max. Rýchlosť (km/h)

 

Prevodovka

A3 1,6 TDI  1598 cm3 / R4 77- 85 / 105 - 115

250

9,8 202 6-st. manuál / 7-st. S-Tronic
A3 2,0 TDI 1968 cm3 / R4 110 / 150 320 8,6 213 6-st. manuál / 6-st. S-Tronic
A3 2,0 TDI 1968 cm3 / R4 135 / 184 380 7,3 230 6-st. manuál / 6-st. S-Tronic

 

2 alternatívy pre ekologicky zmýšľajúcich

Audi v tejto generácii A3 neponúka len jednu, ale rovno 2 alternatívy pre ekologicky založených vodičov. Prvou je verzia A3 G-Tron. O čo ide? Ide o motor 1,4 TFSI s výkonom priškrteným na 81 kW (110 k), ktorý je upravený na spaľovanie plynu CNG. Motor má však mierne odlišné piesty, vačky a ventily, vstreky. Navyše sa musíte rozlúčiť s miestom pre rezervu. 


Druhou možnosťou je verzia E-Tron. Ide o plug-in hybrid, ktorého technika vychádza zo sesterského Golfu GTE, ale softvérové naladenie je mierne odlišné. Dojazd na batérie sa údajne pohybuje na úrovni 50 km, v zmiešanom cykle to je 940 km. Maximálna rýchlosť je 220 km/h a zrýchlenie 7,6 sekundy. Tieto modely stáli podstatne viac, ako ich benzínové varianty, vyžaduje aj mierne odlišné servisné úkony. Ich nákup poriadne zvážte. 

Spoľahlivosť

Audi A3 8V považujem za nové auto. Veľa problémov zatiaľ majiteľov netrápilo. Väčšinu z detských chorôb vyriešili zvolávacie akcie. Vo všeobecnosti by sa dalo povedať, že prvé kusy zriedka trápia problémy s benzínovým čerpadlom, nábojmi zadných kolies, či prevodovkou S-Tronic (DSG). Ďalej sú to klasické problémy, medzi ktoré patrí turbo, v prípade manuálnych prevodoviek dvojhmotový zotrvačník, či vyššia spotreba oleja benzínových verzií. 

Vo verziách so strešným oknom sa občas vyskytuje aj vŕzganie. Čim viac elektriky v aute, tým sú riziká väčšie. Pár majiteľov už potrápilo MMI, nerozpoznanie kľúčov, či dokonca aj vyhrievanie sedadiel, alebo sťahovanie okien.

Hodnotenie Autoporadca.sk

Audi A3 v už jeho tretej generácii bolo predstavené v roku 2012. Pozíciu na trhu mu už vybudovali jeho predchodcovia, a tak bolo len nutné nadviazať na ich úspechy. Podarilo sa? Ja osobne si myslím, že áno. A3ka je mimoriadne dobre postavené auto po všetkých stránkach. Je jasné, že ceny nových áut nie sú ľudové, na druhej strane výrobca poskytol na trh obrovské množstvo možností v oblasti mechanickej konfigurácie a prvkov výbavy na objednávku. Veď posúďte sami. Plynový G-Tron, elektrický E-Tron, neuveriteľných 16 výkonových a objemových variácií motorov TFSi s objemom od 1,0 l až po nadupané 2,5 litre v modeloch RS3 s ktorými potrápite na ceste doslova kohokoľvek. K tomu si pridajte 7 výkonových verzií motorov 1,6 a 2,0 TDi, možnosť kúpiť si auto s pohonom 4x4, zvoliť si môžete tiež 6- alebo 7-stupňový automat s označením S Tronic. Interiér si môžete vybaviť technológiami z veľkých limuzín, samozrejme, ak to vaša peňaženka znesie. A to všetko v triede, kde sa motajú autá ako KIA Ceed, Astra, či sesterský Golf. 

Klady vozidla:

  • dobre spracovaný interiér, kvalita materiálov, veľké možnosti individuálnej konfigurácie výbavy;
  • vypracovanie auta ako celku je na veľmi dobrej úrovni, okrem hatchbacku je v ponuke pre priaznivcov aj verzia sedan; 
  • kto túži po A3-ke v plynovej verzii, má možnosť siahnuť po fabricky odladenej verzii G-Tron, ktorej základ tvorí 1,4ka TSI;
  • vysoká aktívna aj pasívna bezpečnosť vozidla, výborné brzdy, dostatočná dynamika už v nižších motorizáciách;
  • rozsiahla ponuka motorov, ktorá uspokojí aj nadšencov výkonných verzií a ostrých hatchbackov;
  • dobré odhlučnenie interiéru.

Zápory vozidla:

  • ceny servisu nastavené prémiovému segmentu, pokiaľ plánujete využívať služby oficiálnych servisov, počítajte s tým, že máte Audi;
  • všetky ponúkané verzie motorov sú výlučne s turbodúchadlom, nehľadajte preto nič konštrukčne jednoduché a nenáročné. Pri kúpe jazdenky s vyšším nájazdom nemusí byť cena za auto posledným veľkým výdavkom; 
  • motory TFSI trpia na zanášanie karbónom obzvlášť pri dlhých servisných intervaloch, mávajú zvýšenú spotrebu oleja, reťazové rozvody v prípade preskočenia reťaze na ozubení zväčša spôsobia stret piestov s ventilmi, čo znamená veľmi nákladnú opravu;
  • motory TDI sú známou klasikou, znesú pomerne dosť, na druhej strane pri nájazde nad 200 000 km počítajte s možnými opravami turbodúchadla, vstrekovačov, EGR ventilu, DPF filtra, dvojhmotového zotrvačníku či DSG prevodovky;
  • vzhľadom na použitie turba vo všetkých motoroch v A3ke buďte pri nákupe obozretní a nenechajte sa zlákať chipovanými kúskami. Ak chcete viac výkonu, vezmite rovno motor, ktorý Vás uspokojí vyšším fabrickým výkonom;
  • vzhľadom na značku, vek a koncernovú techniku vysoká možnosť krádeže vozidla.

Hodnotenie Autoporadcom 8/10

Kúpiť / nekúpiť

Kvalita auta sa nezaprie. Je to malé Audi se vším všudy. Vzhľadom na rozmery auta priestranný a kvalitne spracovaný interiér, dobré jazdné vlastnosti, široká paleta motorov, 4 karosárske verzie, 2 športovo ladené modely... No čo viac si priať. Hodnotenie auta je rovných 9 bodov. 
 
Cenovka štartuje zhruba na 11 tisícoch. Siaha až po prakticky nové autá, takže je na vás, kde sa konečná suma zastaví. Je to predsa len modernejšie auto, do ktorého sa zatiaľ nepustí každý. Odborné servisné úkony sú drahšie. Po zvážení všetkých pre a proti je vzťah ceny a protihodnoty 8 bodov.