Renault Laguna GT

Po nedávnej skúsenosti s jedovatým Renaultom Twingo RS a dávnejšej jazde v predošlej generácií Renaultu Laguna sa v nás pred testom Laguny GT miešali rôzne pocity. Zatiaľ čo Twingáč nás veľmi milo prekvapil, tak práve predošlá generácia Renaultu Laguna bolo čokoľvek len nie športové či zábavné auto (nuda na druhú). Naštastie, tento pocit a predsudok sa rozplynul v jarnom éteri hneď po tom, čo sme sa prvý krát stretli zoči voči tomuto atraktívnemu kombíku. Už na prvý pohľad je zrejmé, že tento krát Renault nenechal nič na náhodu a Lagune GT venoval maximálnu pozornosť. Nepoznáme jedného človeka, ktorému by sa GéTéčková Laguna nepáčila. Muskulárny dizajn a klinovitý profil karosérie dávajú autu skvelý esprit športového Grand Tourera. Kombinácia nádhernej rubínovo červenej farby laku a 18 palcových diskov (dizajn totožný ako pri Megane, či Twingu, čo je však škoda) robia z GT Laguny skutočne atraktívnu zátoku a teda aj destináciu pre fajnových zákazníkov. Boli sme až prekvapení, koľko ľudí po zhliadnutí nášho červeného kombíku povedalo "UAU".

Obrovskú pochvalu si zaslúžia, ako aj v prípade Twinga, sedadlá

Tento istý pocit máme z Laguny GT aj v interiéri. Ako by sa od veľkého GTčka dalo čakať, miesta v ňom je požehnane a najlepšie na tom celom je, že tam naložíte celú rodinu vrátane chlpáča (nie, nemyslíme svokru). Obrovskú pochvalu si zaslúžia, ako aj v prípade Twinga, sedadlá. Laguna GT ich má oblečené do kombinácie sivej alkantary a čiernej kože. Anatomické tvarovanie ponúka výbornú oporu telu aj pri ostrých prejazdoch zákrut ale telo neunavuje pri plazení sa mestskou zápchou. Navyše sú plne elektricky nastaviteľné a vyhrievané s možnosťou regulácie ohrevu (ten je však veľmi nešikovne umiestnený mimo akékoľvek zorné pole, takže počas jazdy sa spoliehajte len na svoj hmat). Keď sme nakopli tému elektrické vybavenie, tak môžeme prehlásiť, že Renault Laguna GT je pojazdná elektráreň. Všetko, okrem nastavenia inak skvelého športového volantu (ktorý tiež mohol byť vyhrievaný) je ovládané servomotormi. Ovplyvnení nielen predsudkami, ale aj praktickou skúsenosťou si myslíme, že to môže byť časom kontraproduktívne. Pravdou ale ostáva, že zákazník už sfajnovel a v Renaulte dobre vedia, že práve jeho rozmaznávanie je cesta k jeho peňaženke.


Veľkou prednosťou kabíny je aj panoramatická strecha ktorej plocha zasahuje až k zadným sedadlám. Predná časť je otváracia a ani vyššie rýchlosti na diaľnici nie sú prekážkou užívania si čerstvého vánku (aerodynamický hluk je nedomysliteľnou súčasťou každej aplikácie tohoto druhu). Sú však aj ľudia, ktorým práve sklo nad hlavou nedodáva istotu a nie je ich vôbec málo, preto padne vhod panel ktorým dokážete túto plochu prekryť. Všetko je samozrejme vecou vkusu a osobných preferencií. Ergonomicky je pracovisko šoféra aj spolujadzca zvládnuté na veľmi vysokej úrovni, hlavne prístrojový panel či celá palubná doska si zaslúži pochvalu. Často krát sa vám stane, že si ani neuvedomíte že sedíte v kombíku - tak dobre sa tam budete cítiť. Ak si spomeniete na náš test Laguna Coupe, tam sme práve toto kritizovali keď sa nám nezdala akási divná poloha šoféra voči prístrojovke, akoby bol nad ňou. Tu sa, naštastie, nič také neopakuje a za šoférov "kokpit" udeľujeme jednoznačnú pochvalu.

 

LCD dislej umiestnený v strede palubnej dosky je dobre čitateľný za všetkých svetelných podmienok nakoľko sa im automaticky dokáže prispôsobiť (vojdite do podzemnej garáže a blik, displej stmavne, poďte von na priame slnko a je tu opäť svetlá verzia displaju). Ovládanie multifunkčným dislejom je intuitívne a menu je prehľadné, avŠak iba v angličtine. Audio systém obsahuje zásobník na 6 CD diskov,je schopný komunikovať aj s perifériami vďaka bluetoohth technológií. Ak nie ste hudobný fajnšmeker, zvukové podanie bude pre vás isto dostatočné. Čo nás ale nepotešilo je povrchová úprava palubnej dosky ktorá odrážala svetlo priamo do očí a neúplne dotiahnuté dekóry v podobe strieborného náteru. Ten taktiež za istých okolností nepríjemne oslepuje, najmä spolujazdca. Správny a pohodlný posed za volantom si nájde každá osoba, ktorej výška nepresahuje 2 metre. Za drobný nedostatok tiež považujeme absenciu indikátora otovrenia srechy (čo keď ju na sídlisku zabudnete cez noc otvorenú?). Výhľad zo sedala šoféra nieje najideálnejší a to najmä kvôli celkovej dĺžke auta ale aj malému zadnému oknu. Oblasť tzv. mŕtvého uhlu ešte viac "umŕtvuje" extrémne široký B-stĺpik. Opať daň za jedinečný dizajn a príjemný pocit z panoramatickej strechy.

Často krát sa vám stane, že si ani neuvedomíte že sedíte v kombíku - tak dobre sa tam budete cítiť

Pozrime sa detailnejšie na pohonné ústrojenstvo Laguny GT. Testovaná verzia ukrývala pod kapotou zaujímavú kombináciu 2.0 litrového zážihového motora ktorého črevá plnilo pretlakom turbodúchadlo s reguláciou cez wastegate a 6. stupňovej manuálnej prevodovky. Motor podľa papierových predpokladov cvičí s Lagunou GT tak, ako by ste to aj očakávali od 205 preplňovaných kobýl. Slušná porcia Nm dokáže zmeniť príjemné cruisovanie aj na adrenalínový zážitok. Až prekvapujúco dobre si viedla GT Laguna na kľukatých cestách na čom má najväčšiu zásluhu podvozok Active Drive. Nie, fyziku s ním neoklamete, ale môžete sa dostať až niekam, kam sa bežné auta nedostanú. Táto vec vážne funguje! Podvozok a jeho naladenie patrí medzi najsilnejšie stránky Laguny GT a ak by sme veľmi preháňali, tak jazda v Lagune GT nám vyplavila do krvi skoro toľko adrenalínu, ako malé, vrtké Twingo RS. Tak to sme vážne nečakali!! Mierna nedotáčavosť je samozrejmou charakterovou črtou tejto koncepcie pohonu a rozloženia hmotnosti. Naše zistenie o fungovaní podvozku nám potvrdili aj chalani z Autotuningu keď sa tento kombík umiestnil v prvej desiatke ich autoslalomového testu.


Na druhej strane, aj napriek športovo elegatnému espritu, ktorý Laguna GT navodzuje, alebo sa o to aspoň snaží, je motor v istom spektre až príliš hlučný. Spotrebou tiež nepatrí medzi elitu, v zmieŠanej prevádzke a cca polovičnému zaťaženiu sa nemáte šancu vtesnať pod 11 litrov vysokookátnového koktailu. Riadenie je mierne preposilované, tj spätná väzba nie je až taká citeľná, ale toto sa dá pripísať primárnemu určeniu tohto auta ako prímestskéhho a dialničného krížnika. Mechanická prevodovka so 6 stupňami si zaslúži pochvalu, radenie je presné a priame, aj keď na rovinu, stále to nie je dosť na japonskú či nemeckú elitu. Po 3ku sú rýchlosti skvele odstupňované skôr do rýchla, 6ka je dlhá ako dunajská hrádza, keď tlačíte protivietor :).  Ako by sme teda zhrnuli celkové dojmy z Laguny GT? Renault posunul modelový rad Laguna opät o veľký skok ďalej a očakávania komerčného úspechu nebudú malé. Laguna vo verzií GT plní svoj účel veľmi dobre aj keď nedokážeme povedať, koĺko sa ich reálne v našich končinách predá. Naštastie pre šetrílkov, existuje aj verzia GT s dieslovým motorom 2,0 dCi. GéTé nás veľmi milo prekvapila v tom, čo robí auto autom, teda v jazde. Nie nadarmo je otitulovaná ako GT, teda ako atletického no zároveň komfortného hltača diaľničných kilometrov. Momentálne ho dokonca kúpite za akciovú cenu cca 29.000 EUR (cca 880.000 SK). Lagune GT držíme palce, pretože za svoje peniaze dostanete skutočne veľa a ak chcete vyskúŠať niečo netradičné, práve tento kombík môže byť to pravé.

<p>Renault Laguna GT v pohybe</p>

Zdvihový objem (ccm): 1998
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / ps):  151 / 205
Maximálny krútiaci moment (Nm): 300
Maximálna rýchlosť (km/h): 232
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 7,8
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 11,5 / 6,5 / 8,2
Prevodovka: 6.st manuálna
Pohotovostná hmotnosť (kg): -
Rozmer pneu: 225/45 18"
Cena (Sk, Euro): 880.000 SK / 29.000 EUR
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 40 obrázkov