S vašim dovolením tentokrát slovnú omáčku o dizajne vynecháme a pustíme sa rovno do konštrukcie francúzskej novinky. Jej modulárne šasi AmpR Small (predtým CMF-B EV) patrí do rodiny elektrických platforiem vyvíjaných pod súhrnným označením Ampere.

Čiastočne vychádza z CMF-B, ktorú má Clio či Captur, takže napríklad predná náprava je rovnaká, ale dostala riadenie s trochu pomalší prevodom v porovnaní napríklad s Meganom E-Tech a konštruktérom sa podarilo zmenšiť polomer otáčania na 10,3 metra. Samozrejme iné sú (s ohľadom na hmotnosť) tlmiče, pružiny a množstvo ďalších komponentov, to podstatné ale je, že vzadu nájdete vyspelé viacprvkové zavesenie.

Elektrická jednotka bude poháňať výučne predné kolesá, pričom technici automobilky použili synchrónny elektromotor s vinutím na rotore, bez permanentných magnetov, ktoré by vyžadovali použitie vzácnych zemín. Renault priznáva, že tento agregát je odvodený od elektromotora použitého v batériovom Megane a Scenicu, je tu však nový menič i prepracovaná redukčná prevodovka.

To podstatné tiež je, že v porovnaní so súrodencami je tento elektromotor o 15 kg ľahší a dĺžka rotora bola skrátená o 3 cm.

Zákazníci budú mať možnosť objednať si jednu z troch výkonových verzií Renaultu 5. Najslabšia má 95 koní a 215 Nm a prostredná ponúkne 120 koní a 225 Nm. Tieto varianty bude výrobca kombinovať s menšou batériou typu NMC (nikel-mangán-kobalt) s kapacitou 40 kilowatthodín.

Najsilnejšia päťka dostala motor naladený na 150 koní a 245 newtonmetrov a ako jedinú si ju budete môcť kúpiť s väčším akumulátorom s kapacitou 52 kilowatthodín a identickou chémiou. Renault dynamiku základných motorizácií neuvádza, vrcholný model potom zvládne akceleráciu z miesta na stovku za 8 sekúnd, z 80 na 120 km/h sa dostanete pod 7 sekúnd, zatiaľ čo maximálna rýchlosť je obmedzená na 150 kilometrov za hodinu.

Ako powerbanka

Malý hatchback ponúkne ako prvý Renault obojsmerný tok elektrickej energie prostredníctvom rozhrania V2L a V2G, takže s ním nabijete iný elektromobil a môžete napájať elektrické spotrebiče a dočasne i domácnosť či víkendovú chatu. Toto nabíjanie bude k dispozícii pre dve výkonnejšie verzie auta a obe vám dodajú striedavý prúd s najvyšším príkonom 11 kW. Najslabší model tiež ponúkne 11 kW, ale jednosmerný prúd. Maximálny odber z hlavnej zásuvky bude 3,7 kW, ale súčasne s tým môžete k autu pripojiť spotrebič na 220 V.

Pokiaľ ide o nabíjanie 52-kWh akumulátora, ten zvládne maximálnych 100 kW, menšia batéria znesie rýchlonabíjačky s výkonom 80 kW. V oboch prípadoch sa z 15 na 80 percent dostanete v ideálnych podmienkach do 30 minút. A dojazd? S menšou batériou by to malo byť podľa metodiky WLTP 300 kilometrov, s väčšou potom 400 kilometrov.

Nový Renault 5 E-Tech má dĺžku 3,92 metra, šírku 1,77 metra, výšku 1,50 metra a rázvor náprav 3,92 metra. Zaujímavé tiež je, že zadný rozchod kolies je väčší ako vpredu, konkrétne 1,55 m vs. 1,53 m. Auto bude štandardne postavené na 18-palcových hliníkových diskoch, v jeho výbave nájdete tepelné čerpadlo a aj prídavný 8-kW systém ohrevu chladiacej kvapaliny.

Francúzi pre model s menším akumulátorom uvádzajú pohotovostnú hmotnosť 1350 kg, päťka s väčším dojazdom bude mať najmenej 1450 kg.

Posádka dostane k dispozícii batožinový priestor s objemom 326 litrov, päťmiestny interiér s delenými zadnými sedadlami v pomere 60:40 a malý Renault je homologovaný tak, aby mohol ťahať príves s hmotnosťou 500 kg. Pozoruhodné je, že päť nedostala klasický brzdový systém, v ktorom je pedál prepojený so strmeňmi, ale spomaľovanie a rekuperáciu ovláda jedna z mnohých riadiacich jednotiek.

Vodič má za multifunkčným volantom v základe 7-palcový digitálny prístrojový panel, ktorý vám automobilka vo vyšších výbavách vymení za 10-palcový displej. Stredová dotyková obrazovka má vždy 10 palcov a v drahších modeloch bude spárovaná s rozhraním OpenR Link s integrovanými službami Google. To platí i pre hlasového asistenta s názvom Reno, ktorý by mal byť schopný reagovať na bežnú konverzáciu.

Cenu Renault zatiaľ neprezradil, očakáva sa ale, že by najlacnejší model (95 koní, 40 kWh) mal štartovať na hranici 25 tisíc eur. Objednávkový systém by mal byť spustený v druhej polovici tohto roka a prvé autá sa k zákazníkom dostanú začiatkom roka 2025.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 11 obrázkov

zdroj: Renault