Mohlo by sa zdať, že veľkým SUV nemôžem rozumieť. Veľa ma nenarástlo (dobrého málo býva :). Nemám decká, takže nedokážem a ani nechcem testovať umiestňovanie detských sedačiek, kočíkov či iného klasického rodinného harampádí. Vlastne by sa mohlo zdať, že k veľkým SUV autám nemám čo rozumné povedať. Šport, najmä v zákrutách a na brzdách väčšinou nedokážu ani len simulovať a s ťažiskom vyššie než mám plecia by mi autá tohto druhu nemali nič hovoriť. Ale oni ku mne hovoria. A ešte ako! Asi vás neprekvapí, že mám ozaj veľa kamošov a známych, s ktorými sa za zážitkami oplatí cestovať. Práve preto viem, čo má a nemá cestovanie v I. triede prinášať a ponúkať. A Volvo XC90 je, v každej svojej verzii, cestovanie I. triedou. A top verzia Inscription je cestovanie VIP triedou. Na rozdiel od nemeckých konkurentov je však švédske VIP cestovanie cenovo na úrovni I. triedy. A to je hneď na začiatok testu extra veľké plus! A verte, že zďaleka nie jediné.

Krásne a bezpečné

Volvo XC90 II. generácie je najkrajším veľkým SUV na svete. Oh, a aby sa nezabudlo, podľa prísneho hodnotenia EuroNCAP je to NAJbezpečnejšie auto na svete!

Pri cene sa ešte chvíľu zdržím, lebo v konečnom dôsledku, tá by mala byť jedným z hlavných faktorov rozhodovania budúcej kúpy. Ak nie najhlavnejším. Je predsa rozdiel, či za absolútnu top verziu zaplatíte 90 000 € (D5/T6 Inscription so všetkými možnými príplatkami), alebo 120 000 €, ktoré od vás bez mihnutia oka vypýtajú za top verzie predajcovia nemeckých konkurentov Q7, X5 alebo GL. Na druhej strane, na rozdiel od konzervatívnych Švédov vám rebelskí Nemci ponúknu nielen 6, ale bez problémov aj 8-valcové verzie a miesto pohonu oboch náprav haldexom dostanete skutočný, solídny a permanentný pohon 4x4. Ale sú tieto dve veci hodné 30 000 €?! Nemyslím...

Iste, mať pod kapotou len radový 4-valec, či už na benzín, alebo naftu so sebou nevyhnutne prináša hendikep nielen v podobe biedneho zvuku auta, ale aj vibrácií vnútri. Osobne vôbec neschvaľujem tvrdohlavosť Švédov, alebo dokonca Číňanov (Volvo vlastní koncern Geely) v tom, že tak noblesná a prémiová značka si od typu V40 až po S, V a XC90 vystačí len s jedným motorom. Samozrejme, chápem, že vyvinúť motor pre Euro6 dnes už asi nie je lacný špás. Ale prečo preboha, by nemohol byť pod kapotou luxusných Švédov osvedčený agregát z Japonska, Kórey, alebo aj z Nemecka? Tomuto fakt nerozumiem a biedna ponuka motorov je jednou z najväčších slabín tohto elegána. Pritom budúcoročná nová norma na meranie emisií, alebo presnejšie spotreby svetu a teda aj výrobcom reálne ukáže, že extrémny downsizing je kravina.

Len aby to bolo všetkým jasné. Volvo XC90 II. generácie je aktuálne najbezpečnejším autom na svete. Túto štafetu prebralo po type XC60, ktorý štatistikám a testom EuroNCAP kraľoval v I. polovici tohto desaťročia. POKLONA!

Meranie priebehu výkonu a krútiaceho momentu na dvojnápravovej valcovej brzde v MMracing údaje výrobcu s drobnou rezervou potvrdilo. Verzia D5 by mala mať 225 koní pri 4250 ot a 470 Nm v rozsahu 1750 - 2500 ot. My sme odmerali 233 koní, teda 171 kW pri 4300 otáčkach a 477 Nm pri 2050 ot. Faktom však je, že 460 Nm má motor v krásnom rozsahu 1700 - 2900 ot. Žeby motor D5 nevládal sa nedá tvrdiť ani pri plne naloženom aute. Toto je veľmi fajn.

Volvo XC90 je takmer dokonalé SUV. Je perfektne bezpečné v oblasti aktívnej aj pasívnej bezpečnosti, má (alebo môže mať) skvelú výbavu, je praktické, priestranné, vzdušné, ponúka skvelý výhľad vrámci možností všetkými smermi, je krásne, má štýl až noblesu. Mohol by som tu menovať ešte veľa ďalších plusov ako skvelé materiály vnútri, dielenské spracovanie... Kratšie bude znova zhrnúť, prečo od nás nemá plný počet bodov. V prvom rade pre biedne odladený vzduchový podvozok, ktorý snáď trochu zachránia 18 alebo 19" disky a väčšia bočnica pneumatiky. Druhý dôvod je absencia viacvalcových motorov, nie pre nedostatok výkonu, ale pre kultúru chodu a zvuk. Všetko ostatné čo autu vyčítame sú väčšie či menšie drobnosti... Ako konštatujem na konci videotestu. Volvo XC90 II je najkrajšie a najprepracovanejšie SUV na svete. No nie je najlepšie, tento primát patrí Audi Q7 II, ktorá tiež nie je bezchybná, a jej dizajn sedí málokomu.

Volvo XC90 D5 Inscription
rok výroby 2015

 

 

Cenník modelov Volvo XC90 platný na Slovensku.

 

PLUSY:

+ azda najkrajšie veľké SUV na svete,
+ najbezpečnejšie auto na svete (aktuálne),
+ skvelá cenová politika (od 50 do 90 tis. €)
+ elegancia, noblesa, prepracovanosť,
+ orientácia na rodinu a praktickosť,
+ vzdušnosť, výhľad,
+ LED predné svetlá,
+ Bowers and Wilkins je top top audiosystém,
+ ambientné osvetlenie interiéru,
+ ťažné zariadenie do 2700 kg,
+ špičkové materiály vnútri,
+ ergonómia, priestor,
+ variabilita sklápateľných sedadiel,
+ aj v 3. rade sa odvezú dospelí,
+ adaptívny tempomat funguje ukážkovo,
+ 4-zónová klimatizácia,
+ polohovateľné operadlá a sedáky v 2. rade,
+ headup display,
+ akustika upozornení posádke,
+ balík asistenčných systémov,
+ priemer otáčania 11,9 m.

 

     

MÍNUSY:

- nekomfort pruženia aj napriek vzduchovému pruženiu,
- vibrácie a zvukový prejav motora,
- zastarané ovládanie automatu,
- orientácia +/- na radiacej páke, bez páčok pod volantom,
- malý uhol/výška otvorenia zadných dverí,
- parkovací asistent ešte vyžaduje šliapanie na pedále.
 

František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

Volvo typom XC90 ukázalo svetu ako má vyzerať veľké SUV. Nehrá sa na žiadne agresívne „mafiánske“ auto. Je to skrátka rodinné vozidlo, v ktorom sa nebudete hanbiť. Interiér ponúkne všetok luxus, aký si môže bežný človek priať. Na žiadnom sedadle nebudete sedieť za trest. Dokonca aj v treťom rade sedadiel sa odvezie 180 cm vysoký človek, bez toho aby ste mu museli čokoľvek odrezať. Volvo prináša všetky vyspelé technológie, aké ponúka konkurencia a často fungujú ešte lepšie ako v prípade nemeckých prémioviek. Najčastejšou výčitkou tak bude už miliónkrát omieľaná ponuka motorov a trochu horšie odladený podvozok.


Oliver TEKNÖS Komentár redakcie: Oliver TEKNÖS

Švédi svetu ukazujú, že aj hranaté SUV môže vyzerať dobre. Samotnou kapitolou je interiér, ktorý je ešte krajší. Kvalita materiálov je naozaj špičková a cítite sa tu ako v luxusnom aute. Volvo XC90 má však aj isté neduhy. Absencia päť a šesť valcových motorov zamrzí. Naftový štvorvalec vydáva pri akcelerácii nepríjemný zvuk. Najlepšou voľbou tak bude asi hybrid T8. XC90 som mal možnosť priamo porovnať s Audi Q7 a výsledok ma prekvapil. Audi bolo komfortnejšie. Od Volva som tak nejak očakával, že sa bude nakláňať a vôbec mi to nevadí. No spolu s tým som predpokladal, že podvozok bude žehliť nerovnosti a to sa nekonalo. Netvrdím tým, že je XC90 tvrdá, ale odpruženie sa dalo odladiť lepšie. Celkovo však ide o veľmi príjemné auto.


Volvo XC90 D5 rok výroby 2015
Motor: dvoma turbodúchadlami prepĺňaný vznetový radový štvorvalec vpredu naprieč s medzichladičom vzduchu, objem 1 969 cm3, vŕtanie x zdvih - 82 x 93,2 mm, kompresný pomer - 16:1, max. výkon 165 kW (225 k) / 4 250 ot, max. krútiaci moment 470 Nm / 1 750 - 25000 ot, litrový výkon 82,5 kW / l (112,2 k/l).
Pohon: 8 - stupňová automatická prevodovka Geartronic, aktívny pohon 4x4 prostredníctvom medzinápravovej viskospojky HALDEX
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu viacprvkový záves, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy vpredu aj vzadu, ABS, TC, DSTC, City safety - súčasť zákl. výbavy
Kolesá: ľahkozliatinové disky, pneu 275/45 R20
Rozmery a hmotnosti: d x š x v - 4950 x 2008 x 1776 mm, rázvor - 2984 mm, objem kufra - 692 - 1 868 l, pohotovostná hmotnosť - 2 130 kg, objem nádrže - 71 l, výkonová hmotnosť - 12,91 kg / kW, kombinovaná spotreba - 5,8 l/100 km
Dynamické parametre: max. rýchlosť - 205 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 7,8 s
Cena: základný model od 64 800 €,
test verzia 83 620 €