Písať test modelu Golf je nevďačná úloha. Ak sa naň totiž pozriem tradičnou testovacou schémou, teda suchým opisom dizajnu, vnútorných rozmerov a jeho praktickej stránky, bude to v podstate niečo tak predvídateľné, ako objavovanie teplej vody. Alebo ste hádam čakali, že fabrika ako Volkswagen niekde zakopla? Ale kdeže, aj keď mnohí tradicionalisti nadávajú na jeho dizajn, vec sa má tak, že ho dizajnéri navrhli s maximálnym citom pre detail, estetiku a aerodynamickú efektivitu. Takže vyzerá tradične, zároveň moderne a každá jedna hrana jeho ostro rezanej karosérie usmerňuje obtekajúci vzduch presne definovaným a žiadaným smerom. Výsledkom precízneho návrhu je fakt, že je dobrý takmer po každej stránke. To len na úvod pre tých, ktorí by čakali nejakú tú senzáciu. Stále je to taký ten nudne dokonalý univerzálny vojak. Až na jeden detail, z ktorého mi ide vystreliť mozog z hlavy. Vy skúsenejší už možno tušíte, o čom hovorím.

V značkovej súprave

Dizajn nehodnotím rád, je to subjektívne, každému sa páči niečo iné a jeho kvalita sa aj tak ukáže až po rokoch. Keď prišla prvá generácia Octavie, myslel som si, že nič hnusnejšie ľudská ruka dovtedy nevytvorila. A dnes? Dnes naopak obdivujem každý jej premyslený detail a uvedomujem si, ako veľmi som sa pred 25 rokmi mýlil. A s týmto Golfom to bude, myslím si, podobné, až na to, že sa mi jeho dizajn páči už teraz. Testovacie auto ide ešte ďalej a na mladú generáciu šikovne útočí výbavou R-Line zahŕňajúcou dynamickejšie tvarované nárazníky, o 15 mm znížený podvozok (ak si priplatíte za adaptívne tlmiče, Golf bude nižší len o 10 mm), zliatinové disky Valencia obuté do pneumatík s rozmermi 225/45 R17 a vyšperkovanú kabínu so športovými sedadlami (tie sú naozaj ukážkové, ľudia). A aby som nezabudol, vzadu sa na vás bude ceriť štvoricou falošných koncoviek výfuku. Mám pocit, že faloš a pretvárka je to, čo na dnešných nenásytných zákazníkov platí asi najviac, v duchu hesla „nikto ti nedá to, čo ti ja viem sľúbiť“ sú tak dnešné autá ovešané všemožnými príplatkovými atrapami, kabínu menia na nočný bar s 30 odtieňmi LED osvetlenia, počas jazdy samy otáčajú volantom a aby ste sa cítili na tepe doby, doprajú vám online spojenie s okolitým svetom. Lenže taká je skrátka doba. Kto chce čo, nech to má. A nech za to platí, veď ako sa hovorí, rozum nikomu do hlavy nenaleješ.

No nevyzerá moderne? Podľa mňa áno. Pristanú mu aj dynamickejšie tvarované nárazníky dodávané k výbave R-Line. Nemci vždy vedeli ako zaujať. Pekný je aj biely základný lak biela "Pure". Ale pozor, to že je základný, dnes už neznamená, že je zadarmo. Musíte si zaň priplatiť 210 eur. Volkswagen ho volá "základný lak za príplatok". Bez príplatku vyfasujete len šedú "Urano".

Golf Variant už prichádza, rovnako ako Octavia Combi, s predĺženým rázvorom. Kým jeho predchádzajúca generácia ponúkala rovnaký rázvor ako hatchback (2620 mm), ôsma generácia už má rázvor 2669 mm. Celková dĺžka Golfu Variant sa medzigeneračne natiahla o 66 mm na celkových 4633 mm. 

Čo by to bolo za auto bez poriadnych výfukov. Je jedno, či tu máme dobu elektromobility, na ľudí stále pôsobia zbrane "zlých" fosílnych áut. Golf R-Line ponúka vzadu až štyri výfuky. Jasné, že sú to atrapy, on to zasa až taký rebel v skutočnosti nie je. Odraz dnešnej doby.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov

Dotykové peklo

Asi už viete, že nepatrím medzi priaznivcov príliš rozvetvených infotainmentov nových áut. Sú vybavené mnohými funkciami, ktoré vodič pre jazdu a ani k životu nepotrebuje, sú poschovávané v niekoľkoúrovňových menu a celkovo robia z auta viac pojazdný internetový bar, než rodinný prepravník. Nič s tým však neurobím a pravda je, že sa s jeho infotainmentom stačí naučiť pracovať a dá sa s tým žiť. Jednoducho sa vykašlať na to, čo nepotrebujete a sústrediť sa na ovládanie toho najdôležitejšieho. Aj systém v Golfe je dosť inteligentný na to, aby ste si ho mohli prispôsobiť vlastným požiadavkám, vytiahnuť na úvodnú plochu najpoužívanejšie funkcie a nejako s tým existovať. Vo fabrike tomu hovoria nová digitálna architektúra a tvrdia, že novinka je spojená so svojimi majiteľmi silnejšie, než kedykoľvek predtým. S čím sa však nezmierim asi nikdy, je dotykové ovládanie tak kardinálnych vecí ako je nastavovanie teploty klimatizovaného vzduchu, zapínanie vyhrievania sedadiel či úprava hlasitosti rádia. Jasné, niektoré z nich viete ovládať aj priamo z volantu, lenže ak chce rádio stíšiť spolujazdec, nezostáva mu nič iné, ako triafať prstom neosvetlenú dotykovú plochu pod stredovým displejom. Najhlúpejší nápad celého koncernu VW, za ktorý by mali ísť kompetentní do pekla. Nebezpečný, neprehľadný, a v kontexte toho, že to už kedysi mali v koncerne vyladené na výbornú, aj poriadne hlúpy. Peniaze, peniaze, peniaze, nič iné za tým nie je, o to je to smutnejšie. Verím, že druhá generácia toho ovládania už bude lepšia a dotykovú lištu snáď aj podsvietia). Pozrite sa na kórejské automobilky, páni z Wolfsburgu, takto sa to má robiť. Prestaňte sa už konečne biť do pŕs a robte veci tak, aby slúžili ľuďom. Presne tak, ako ste to robili kedysi. S láskou spomínam na staršie Golfy, ktoré boli dokonalé. Ale toto? Koncern VW si prestrelil vlastné koleno. Myslím, že v centrále Hyundai/KIA nemecký koncernový infotainment dodnes zapíjajú.

Ako výbava v luxusnom byte by to bolo úžasné a efektné, ale v aute je dotykové ovládanie základných funkcií peklo. Kým stojíte, nie, ak sa však rozbehnete, nebezpečne odpútava pozornosť od šoférovania. Toto chceme? Je to krok k bezpečnejším cestám?

Odvrátenou stránkou nového ovládania je aj časové zdržanie, kým celý infotainment po naštartovaní nabehne. Pár sekúnd musíte počkať, až potom začne obrazovka reagovať. Samotné vyhrievanie sedadiel však funguje výborne.

V režime ECO auto nádherne "plachtí". Práve "vyradenie" do neutrálu (v skutočnosti DSG len rozpojí spojky) považujem za najúžasnejší vynález poslednej doby.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 21 obrázkov

Čo sa týka kvality materiálov, ich spracovania a usporiadania kabíny, je to Golf aký má byť. Je geniálny. Sedí sa v ňom krásne, všade máte kopec odkladacích priestorov, úžasné materiály a displeje majú jemné rozlíšenia. Iste, nikdy nevyhoviete každému a chyby by sa našli, ale všetko tu pôsobí naozaj moderne a mne sa to páči. Vnútorný priestor Golfu Variant sa konečne dostal na úroveň Octavie Combi. Keď to celé zhrniem, z hľadiska usporiadania kabíny a kufra je v ňom radosť cestovať, v tomto ohľade môže konkurencia naozaj závidieť.

Veľké uznanie pre Golf Variant, dojazdovú rezervu máte v cene.

Dvojitá podlaha je veľmi pevná, v tom autá koncernu VW vždy vynikali. Vôbec, celkové spracovanie batožinového priestoru je veľmi kvalitné.

Pozícia za volantom je výborná a v športových sedadlách (súčasť výbavy R-Line) zvládnete aj dlhšiu pracovnú, či rodinnú cestu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 24 obrázkov

Takto sa to robí

Z jazdných vlastností testovaného Golfu Variant som bol nadšený, takto nejako si predstavujem rodinné kombi. Je dlhé ako jazvečík, napriek tomu reaguje na natočenie volantu až prekvapujúco pohotovo, predvádza nádhernú priľnavosť prednej nápravy, nepohadzuje pritom zadkom a ak s ním trafíte dieru, drží stopu a neodskakuje do strany. Klobúk dole pred vývojármi podvozku. Najskôr k riadeniu, je tak akurát ostré, takže ak jemne trhnete volantom, hneď cítite, že s autom šklbne, no zároveň nie tak, aby to vyhodilo z rovnováhy prednú alebo nebodaj zadnú nápravu (ide o progresívne riadenie s nerovnomerným hrebeňom a 2 otáčkami medzi krajnými polohami volantu). Dokonca sa pritom ani veľmi nenakloní a nepresunie ťažisko. Vidím za tým nielen prítomnosť dobre nakalibrovaných adaptívnych tlmičov, ale aj ich veľmi rýchlu reakciu. Práve adaptívne tlmiče boli kedysi citlivé na to, keď ste nimi nečakane trafili dieru. Jednoducho nestihli zareagovať a nemali kolesá pod kontrolou (spomínam si, ako sa mi na testovacej trase kvôli pomalej reakcii adaptívnych tlmičov svojho času úplne odlepila od zeme Škoda Superb). Jazdci pracujúci s rovnováhou auta adaptívne tlmiče preklínali, do celého procesu totiž vnášajú veľa premenných, ktoré neviete ovplyvniť. Tlmiče na testovanom aute však pracovali výborne, výsledkom čoho bola príkladná stabilita takmer na všetkých povrchoch (vzadu mal testovaný Golf Variant viacprvkové zavesenie).

Golf Variant si dáva záležať na tom, aby mal vždy dostatok priľnavosti najmä na prednej náprave. Aj pri jazde na hrane tak necháva zodpovednosť za smer jazdy na prednej vonkajšej pneumatike. Celkovo je kinemtika podvozku auta veľmi dobrá. Za vysokou priľnavosťou vidím aj nové zimné pneumatiky, stálo by za to odsledovať, ako bude opotrebovávať ich dezén. Najmä zadné viacprvkové zavesenia si za dobrú priľnavosť často pýtajú daň v podobe nerovnomerného opotrebovávania dezénu (dvojnásobne to platí, ak im skorodujú excentery na zadných ramenách a nikto už potom vzadu nenastavuje geometriu).

Golf bol počas jazdy "odspodu" príjmne tichý. Šum sa neozýval dokonca ani zozadu z kufra (to kombi verzie občas robia). Auto obúvalo pneumatiky Continental WinterContact TS860 225/45 R 17.

Ak som auto poslal trhnutím volantu do bočného náklonu, takmer okamžite sa dostalo do rovnováhy a rovnomerne sa oprelo do oboch kolies na vonkajšej strane oblúka. Páčilo sa mi, že aj pri zaťaženom aute zostávalo dosť dôrazu na prednej náprave. Myslím, že je to výsledok dobrej základnej kinematiky náprav aj extrémne pohotovej elektroniky stabilizačného systému. Proste paráda.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Benzínový „zázrak“

Na podrobný technický opis štvorvalca 1.5 eTSI tu nie je priestor, dôležité je vedieť, že je to solídne navrhnutý agregát reflektujúci súčasné emisné požiadavky EÚ. A to je jeho silnou a zároveň aj slabou stránkou. Práve prechod na najprísnejšiu emisnú normu totiž znamená, že si musí v praxi čo najrýchlejšie zohriať všetky periférie protiemisného systému, čo mu robí najmä v tuhých mrazoch problémy. Presnejšie povedané, na prvých metroch jazdy kolíše jeho záťah. Príčin je viac, jednak si sám zmenšuje predstih aby dohorievajúcimi plynmi vo výfuku vytváral viac zostatkového tepla (na úkor efektivity) a jednak mu dáva po krku alternátor, ktorý zapája do hry aj pár elektrických vyhrievacích špirál. Výsledkom je neustáli boj riadiacej jednotky hľadajúcej rovnováhu medzi bohatosťou zmesi a plynulosťou ťahu. Objektívne však musím priznať, že Golf mi počas týždňa ani raz po studenom štarte netrhol. Nová verzia softvéru preto možno naozaj zabrala a nemôžem naň v tejto oblasti povedať krivého slova.

Valce motora 1.5 eTSI už nie sú tvorené oceľovými vložkami, ale chemicky nanášaným klzným povrchom. Vďaka tomu sa mierne zväčšili steny medzi valcami, čo konštruktéri využili na lepšie dimenzované chladiace kanály. Vyšší zdvih piestov (v porovnaní s 1.4 TSI) kompenzuje upravený dvojhmotový zotrvačník. Zaujímavosťou je vypínanie dvoch valcov (pri malom zaťažení). Na papieri to všetko funguje na výbornú, v praxi sa však už stihla prejaviť aj tienistá stránka toho vynálezu – chladnúce ventily vypnutých valcov na seba nabaľujú viac karbónu.  

Mild hybridný systém si zrekuperovanú energiu ukladá do malej batérie pod sedadlom spolujazdca.

Páči sa mi aj to, aký je motor počas jazdy kultivovaný, jeho vonkajšie sily a momenty sú evidentne blízke nule alebo veľmi dobre zachytené účinnými silentblokmi, každopádne výsledkom je absencia vibrácií v kabíne. Príjemným spoločníkom bol aj v oblasti spotreby, na diaľnici si pri tempe 130 km/h (2450 ot./min.) bral 6,3 – 6,4 l/100 km, spomalenie na 110 km/h (2100 ot./min.) znamenalo 5,6 – 5,7 l/100 km a tradičnú medzimestskú trasu z BB do Revúcej (85 km) zvládol za rovných 5 litrov. Táto spotreba sa mi neskôr potvrdila aj na trase Revúca-Rimavská Sobota-Revúca (120 km), kde sa Golf Variant predviedol priemernou spotrebou 5,1 l/100 km. A to bol motor ešte len v zábehu (na test som preberal prakticky surové auto). Mild hybridný systém spolupracujúci so štartovacím generátorom (48 V) a malou li-ion batériou pod sedadlom spolujazdca pracuje prirodzene a jeho prítomnosť si vôbec neuvedomujete. Inak, li-ion baterka pod sedadlom spolujazdca zásobuje (cez menič napätia 48/12 V) aj hlavnú elektrickú sústavu auta. Ako to bude s výdržou a spoľahlivosťou mild hybridnej sústavy do budúcna neviem, ale ako nová funguje dosť prirodzene.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

PLUSY:

+ kvalita spracovania a materiálov v kabíne;

+ ergonómia;

+ priestorové pomery;

+ veľký a dobre využiteľný kufor;

+ spotreba;

+ dobré jazdné vlastnosti.

     

MÍNUSY:

- dotykové ovládanie teploty klimatizácie;

- nedoladené ovládanie multimediálneho systému;

- ceny niektorých príplatkov

- motor 1.5 eTSI je z hľadiska dlhodobej emisnej bilancie zatiaľ veľkou neznámou.

Typ karosérie: kombi
Trieda / kategória: C-segment
Vonkajšie rozmery (mm): 4633 x 1789 x 1498
Druh pohonu: benzínový mild hybrid
Zdvihový objem (ccm): 1498
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / ps): 110/150 pri 5000-6000 ot./min.
Maximálny krútiaci moment (Nm): 250 pri 1500-3500 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h): 224
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 8,7
Spotreba mix (l/100 km): 5,8
Prevodovka: 7-DSG
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1404
Brzdy: kotúčové vetrané/kotúčové
Podvozok: vzpery MacPherson, viacprvkové zavesenie
Rozmery kolies: 225/45 R 17
Rozchod (p/z), rázvor: 1533/1503, 2669
Objem nádrže: 50
Objem kufra: 611/1642
Cena (Euro): 29 720
  VW Golf Variant 1,5 eTSI
110 kW A7 R-Line
Škoda Octavia Combi 1,5 eTSI
110 kW A7 Style
základný model 17 990 €
(Golf Variant 1,0 TSI 81 kW M6)
19 000 €
(Octavia Combi 1,0 TSI 81 kW M6 Active)
adekvátny model 26 940 €
(Golf Variant 1,5 eTSI 110 kW A7 R-Line)
28 380 €
(Octavia Combi 1,5 eTSI 110 kW A7 Style)
adekvátna výbava športový podvozok, navigácia, 17-palcové disky, adaptívny tempomat, PDC vpredu a vzadu, digitálny displej, DAB, Matrix LED svetlá, automatická klimatizácia, parkovací asistent, vyhrievané predné sedadlá a volant, zatmavené zadné sklá, bezkľúčový vstup v sérii: 17-palcové disky, LED Matrix svetlá, digitálny displej, vyhrievaný volant a predné sedadlá, PDC vpredu a vzadu, bezkľúčový vstup, alarm, tempomat, 2-zónová automatická klimatizácia

za príplatok: adaptívny tempomat 415 €, parkovací asistent 336 €, zatmavené zadné sklá 204 €, navigácia 991 €
výsledná cena 29 720 € 30 326 €
  Peugeot 308 SW 1,2 Puretech
96 kW A8 GT Pack
Kia Ceed SW 1,5 TGDI
118 kW A7 GT-Line
základný model 15 890 €
(308 SW 1,2 Puretech 81 kW M6 Active)
14 890 €
(Ceed SW 1,0 TGDI 74 kW M6 Amber)
adekvátny model 23 790 €
(308 SW 1,2 Puretech 96 kW A8 GT Pack)
24 090 €
(Ceed SW 1,5 TGDI 118 kW A7 GT-Line)
adekvátna výbava v sérii: 18-palcové disky, LED svetlá, navigácia, bezkľúčový vstup, zatmavené zadné sklá, zadná kamera, automatická vojzónová klimatizácia, adaptívny tempomat, zadné PDC, digitálny displej

za príplatok: vyhrievané predné sedadlá s kožou 1 490 €
v sérii: LED svetlá, 17-palcové disky, navigácia, bezkľúčový vstup, zatmavené zadné sklá, zadná kamera, dvojzónová automatická klimatizácia, zadné PDC, vyhrievané predné sedadlá a volant, tempomat, alarm

za príplatok: adaptívny tempomat s rôznymi asistentami 1 390 €
výsledná cena 25 280 € 25 480 €