V Maďarskom meste Mosonmagyaróvár, len pár kilometrov od Bratislavy otvárame veľké krídlové dvere. Pred nami je hotový poklad pre každého automobilového nadšenca. Hala je plná starých porsche. Od prvých typov 356, cez 911, až po menej známe typy 912 a 914. Po pár minútach úžasu zatvárame ústa a sánka pomocou oboch rúk putuje na pôvodné miesto. Ešte treba znova začať dýchať... :)

Tento „chrám“ krásy (rozumej sklad plný áut) je firma Vehicle Experts. Spoločnosť, ktorej zamestnanci sa už 8 rokov venujú reštaurovaniu starých porsche. Zhovárame sa so spolumajiteľom firmy, Nemcom Florianom Scheuerom.

Florian je Nemec, ktorý skončil za hranicami rodného Nemecka. Presne ako porsche, ktoré dnes prerába.

Jedna z 911, ktorá čaká na renováciu

Niektorí ľudia vnímajú veterány ako skvelú príležitosť na investovanie

Väčšinu zákazníkov má firma práve z Nemecka. Na naše prekvapenie nejde len o automobilových nadšencov, ale aj o ľudí, ktorí vidia vo veteránoch investíciu. Kým úrok v banke vám pri najlepšom pokryje infláciu, dobrý výber auta z vás môže spraviť boháča. Rovnaké je to aj pri porsche.

 

Pokiaľ ste nezdedili po rodine stodolu plnú hodnotných veteránov, nezúfajte. Tím Vehicle Experts vám dokáže nájsť vaše vysnívané porsche. Či už sú to prvé kúsky typu 356, alebo najznámejšie typy 911. V dielňach Vehicle Experts sa objavuje aj „štvorvalcová 911-tka“ alebo „911 pre chudobných“, teda model s označením 912.

Montážna dielňa a takmer dokončené Porsche 356

Ak ste si už svoje budúce porsche vysnívali, mali by ste vedieť, že to nebude lacné. Hlavne prvé ročníky nie sú pre každého. Čím starší kúsok, tým väčší balík peňazí. Cena prvých 911 sa dokáže vyšplhať do závratných výšin. Za ročník 1964 si pripravte pokojne aj 700 000 eur! Nie, žiaden preklep, tých núl je ozaj 5. Každý zberateľ chce totiž prvý modelový rok. Hodnotu prvého modelového roku zvyšuje aj počet vyrobených kusov. Robotníci v Stuttgarte stihli v roku 1964 vyrobiť len 232 kusov. Koľko z nich sa zachovalo dodnes nikto nevie, viac ich, už nikdy nebude. Ďalší ročník v poradí, 1965 zoženiete v sumách okolo 250 000 až 300 000 eur. Rok 1966 sa dá kúpiť už od 180 000 €. Pokiaľ si nepotrpíte na ročník, mám dobrú správu. Čím novšie auto, tým nižšia cena. Táto rovnica samozrejme neplatí pre špeciálne verzie RS a podobne. Ďalšie ročníky majú hodnotu okolo 150 000 Eur.

 

Bavíme sa tu však o autách po renovácii a v pôvodnom špičkovom stave s jasným pôvodom. Číslo motora a karosérie musia sedieť. Pokiaľ natrafíte na upravené autá napr. s karosériou z roku 1970 a motorom z roku 1982, majte na pamäti, že hodnota je omnoho nižšia.


Ceny modelov 356 nie sú o nič nižšie. Kým verziu roadster a coupé kúpite približne za 150 000 €. Suma za raritnú verziu Speedster sa môžu vyšplhať omnoho vyššie.

Práca na karosérii si vyžiada 250 - 1000 hodín (záleží na roku výroby a veľkosti poškodenia)

Okrem zberateľov a investorov má k značke Porsche blízko aj druhá skupina ľudí. Sú ňou piloti - nadšení šoféri, jednoducho ľudia, ktorí si vychutnávajú jazdu a vedia oceniť kvality šesťvalcového boxera za hlavou.

 

„Pokiaľ ste pilot a chcete porsche kvôli dobrým jazdným vlastnostiam, prvé modely jednoducho nedávajú zmysel,“ hovorí Florian Scheuer. Konštruktéri Porsche časom zapracovali na podvozku a každým modelovým rokom ho zlepšovali. „Prvé modely robili v zákrutách „vtipné veci“ a rozhodne ste s nimi nechceli jazdiť príliš rýchlo,“ dodáva. Prvé ročníky 911 si dokonca vyslúžili prezývku widowmaker v preklade „ovdovovač“. Zvládnuť auto na mokrom povrchu bolo tak náročné, že sám Ferry Porsche začal tieto problémy riešiť. Jazdné vlastnosti kladiva sa snažili zlepšiť rôznymi úpravami, ktoré dnes môžu vyznieť celkom vtipne. Na predný nárazník niektorých áut robotníci privarili hrubý kus kovu na zlepšenie rozloženia hmotnosti. Robili tak už priamo v továrni pri výrobe! Zásadné zlepšenie jazdných vlastností však dosiahli inžinieri až po predĺžení rázvoru a rozšírením zadnej nápravy. S dlhším rázvorom prišlo k zlepšeniu jazdných vlastností, auto sa stalo stabilnejším a jeho správanie predvídateľnejším.

Proces renovácie trvá v ideálnych podmienkach 10 - 12 mesiacov

Zháňanie náhradných dielov trvá niekedy aj roky

Vehicle Experts má dva typy zákazníkov. Tí čo už auto majú a chcú ho dať do pôvodného stavu a tých, ktorí žiadne staré porsche nemajú, ale jedno by chceli. Druhá skupina nemusí zúfať, vo Vehicle Experts poskytujú aj služby poradenstva pri kúpe. Prípadne vaše vysnívané auto dokážu nájsť, kúpiť, doviesť, opraviť a vám dodajú už hotové naleštené auto.


Predtým, než sa do kúpy a opravy veterána pustíte by ste mali vedieť, že toto nie je autoservis a nejdete na výmenu oleja. Proces reštaurovania auta sa nepočíta v dňoch či týždňoch, ale v mesiacoch. Priemerná doba opravy trvá 10 – 12 mesiacov, pokiaľ ide všetko hladko. Celý proces reštaurovania je vcelku jednoduchý. Pracovníci najskôr zoženú „rodný list auta“, ktorý hovorí o tom v akej výbave, farbe a špecifikácii vyrobili pôvodné auto. Autá dávajú v dielňach totiž len do pôvodného stavu. Žiadny tuning tu nehrozí. Upravené autá majú omnoho nižšiu hodnotu, než tie v originálnom stave. Auto ide ďalej na čakaciu listinu. Keď sa dostane na rad, najskôr ho celé odstroja. Po odstrojení putuje do karosárne, kde sa snažia zbaviť hrdze a zároveň zachovať čo najviac pôvodných dielov. Začína proces zháňania všetkých potrebných dielov. Väčšina sa dá, prekvapivo, stále kúpiť. Niektoré však už nik roky nevyrába. Nastupuje ručná výroba. V karosárni pobudne auto od 250 do 1000 hodín, záleží na konkrétnom modeli, podľa poškodenia a roku výroby. Motor medzičasom putuje na generálnu opravu až do Nemecka. Zháňanie niektorých náhradných dielov môže trvať mesiace, v extrémnych prípadoch dokonca roky. Keď sú všetky náhradné diely pripravené, auto môže ísť konečne na montáž. Tu namontujú všetko od motora až po interiér. Hotové autá vychádzajú z dielne ako v novom stave.

V dielni Vehicle Experts sme ešte neskončili a určite sa sem ešte vrátime.

 

Foto: Peter Mosoni & TopSpeed.sk