O tom, že Škoda tiež pripravuje športovejšie tvarované SUV na báze typu Kodiaq, už aj vrabce čvirikajú. My sme priebežne priniesli niekoľko možných tvárí budúceho Kodiaq Coupé. Ani jeden však nebol tvarovo tak odvážny ako koncept Škoda VisionE. Ten, spoločne s ďalšími konceptmi VW Group, predstavuje na autosalóne jedného z najdôležitejších trhoch sveta v Šanghaji. Čo všetko sa skrýva pod ostrým dizajnom, ktorý umocňuje myšlienky Jozefa Kabaňa o inšpirácii českým kryštálom?

Prvý elektromobil Škoda

Koncept VisionE poháňajú až dva motory. No ako názov napovedá, nejde o spaľovacie, ale elektrické agregáty. Ich spoločný maximálny výkon je 225 kW, teda 306 k. Auto je vybavené autonómnym systémom riadenia, má až 5 displejov a dvere, ktoré sa otvárajú proti smeru jazdy. Spredu šokuje úplne hladkou maskou bez mriežky. Keďže je to elektromobil, klasické chladenie ako ho poznáme nepotrebuje a tak je VisionE spredu celkom hladká, po vzore modelu Tesla 3 a Tesla X. Na rozdiel od Tesly však má veľmi dominantné svetlá hneď v dvoch radoch. Či sú šance, aby sa takéto riešenie dostalo aj do sériovej výroby, je teraz priskoro tvrdiť, či zamietať. Faktom je, že auto má skutočne originálnu tvár a dá sa považovať za vrchol Kabaňovho dizajnu a jeho 15-ročného pôsobenia v značke.

VisionE má technológie, ktoré Škoda doposiaľ nemala. Okrem toho, že sa jedná o prvý elektromobil značky, je to prvá Škoda so systémom autonómnej jazdy a ako prvá ma maticové LED hlavné svetlá.

Kabaň svetlá delí

Zdá sa, že myšlienka delenia svetiel držala dizajnérsky tím už dlhšie a jeho vyvrcholením nie sú delené svetlá modernizovanej Octavie III. Skôr naopak, na nej je to možno len začiatok, ktorý musel akceptovať možnosti rozbehnutej výroby a čo najmenších nákladov na zmeny. Škoda VisionE totiž tvarovo existuje už viac než rok a tu si dizajnéri mohli viac pustiť predstavivosť na prechádzku. Hlavné svetlá sú vybavené maticovými LED svetlami, ktoré pracujú podľa dát z kamery, aby neoslňovali. Aj spodný pás je z diód, nesvieti však priamo na cestu intenzívne, jeho úlohou je zásadne tvarovo identifikovať auto a dať mu nový štýl. 

Dynamickému profilu karosérie napomáha nielen oblá strecha, ale vynechaný B stĺpik. Zadné bočné dvere sa tu otvárajú oproti predným. Všetky 4 dvere neotvárate vlastnou silou. Urobia to za vás elektromotory. Zadok má výraznú odtrhovú hranu, no podobne ako vpredu chýba maska, márne by ste tu hľadali čo aj skryté výfuky.

VisionE stojí na platforme MEB

Novú platformu MEB vo VW vyvinuli výlučne pre autá s alternatívnymi pohonmi. VisionE má rozmery 4,69 metra na dĺžku, 1,92 m na šírku a 1,59 m do výšky. Rázvor osí kolies je 2,85 metra. Vďaka dvom elektromotorom sa jedná o auto s pohonom oboch náprav. Škoda uvádza, že maximálna rýchlosť konceptu je 180 km/h a dojazd vraj 500 km. O kapacite akumulátorov sa mlčí, no dá sa predpokladať, že tam je niečo medzi 90 a 100 kWh. Akumulátory sú pre nízke ťažisko a dobré využitie priestoru medzi nápravami dolu. Auto disponuje bezdrôtovým nabíjaním pomocou indukcie cez dosku, nad ktorou stačí zastaviť. No k dispozícii je aj klasická forma oveľa efektívnejšieho nabíjania pomocou kábla. Na 80 % kapacity sa pri rýchlonabíjačke VisionE dostane za pol hodinu.

VisionE je autonómne auto úrovne SAE 3

Schopnosť áut chodiť samostatne je definovaná viacerými úrovniami. Toto je SAE 3, ktorá dokáže riešiť pohyb v kolónach, jazdiť po diaľnici, udržať jazdný pruh a dokonca predbiehať iné autá. Okrem toho vyhľadá voľné parkovacie miesta a samostatne do nich zaparkuje a vyparkuje. Na to má systém radarových a laserových snímačov pre monitorovanie okolia auta.


Auto možno ovládať gestami a mobilom

VisionE má interaktívne rozhranie, ktoré pomáha ovládať mnohé funkcie auta. Dokáže rozpoznať základné gestá pri stredovom paneli, iný systém sleduje oči vodiča a podľa toho dokáže na rôznych displejoch ponúknuť rôzne informácie, sleduje únavu vodiča, ktorú monitoruje spolu s tepom. A to zďaleka nie je všetko, auto dokáže samostatne rozpoznať zdravotné problémy vodiča, zastaviť bezpečne na krajnici a zavolať pomoc. Vnútri má 4 samostatné sedadlá, ktoré sa pre ľahšie nastupovanie otáčajú smerom von o 20° a majú inovatívne operadlá. Každý cestujúci má svoj displej pre multimédiá, súčasťou každých dverí je miesto pre bezdrôtové nabíjanie mobilu, nechýba ambientné osvetlenie a priestor vnútri zlepšuje chýbajúci stredový tunel, napriek tomu, že sa jedná o štvorkolku.