Účinnosť novej presnejšej metodiky merania môže byť odložená až o tri roky. Nový merací cyklus s názvom WLTP (World Light Duty Test Procedure) plánuje európska únia zaviesť v roku 2017. Oproti súčasnému cyklu NEDC má byť omnoho reálnejší. Metodika NEDC vykazuje v priemere o 38% nižšie hodnoty spotreby, než je skutočnosť! Nový merací cyklus WLTP by mal toto číslo zásadne znížiť. Skvelá správa pre všetkých. Alebo nie?

 

Európskej asociácii výrobcov automobilov ACEA, ktorej členmi sú aj BMW, VAG a FCA, sa však nový merací cyklus nepáči. Dôvod je jednoduchý. Ukazuje omnoho reálnejšie čísla a dosiahnuť s ním prísne emisné limity stanovené EÚ je snáď nemožné... Automobilky sa preto búria.


Metodika WLTP, ktorá má vstúpiť do platnosti v septembri 2017, zakáže výrobcom zneužívať súčasné pravidlá. Praktiky ako znižovanie hmotnosti, či prelepovanie dier pre zlepšenie aerodynamiky už neuvidíme. WLTP zatočí aj s hybridmi, po novom nebudú môcť vstupovať do testu s plne nabitou batériou.

Merací cyklus NEDC

ACAE chce posunutie zavedenia metodiky WLTP na začiatok roka 2020. V platnosti by tak ostala súčasná nepresná metodika NEDC. Od roku 2021 má platiť nový emisný limit, s hodnotou 95g/km CO2. Ten je ťažko splniteľný aj pri súčasnom meraní spotreby NEDC. ACEA a nemecká vláda preto bojuje o zmenu emisného limitu. Autám, ktorým podľa normy NEDC dnes namerajú 95g/km CO2 by podľa novej normy WLTP namerali až 120g/km CO2. Európska únia by mala teda prísny emisný limit posunúť na hranicu 120g/km CO2.


Obavy a nervozita automobiliek je opodstatnená kvôli vysokým pokutám za tvorbu nadlimitných emisií. Ak totiž priemer emisií všetkých predaných áut výrobcu prekročí danú hranicu, automobilka zaplatí za každé auto a každý nadlimitný gram CO2 sumu 95 €.

Merací cyklus WLTP (pre vozidlá s výkonom vyšším ako 34 kW)

Európska únia by mala na vzniknutú situáciu reagovať a zreálniť emisné ciele podľa výsledkov novej metodiky WLTP. Samozrejme automobilkám sa nový merací cyklus vôbec nepáči. Investovali miliardy do vývoja motorov, ktoré fungujú hlavne v laboratóriu. Výsledkom bol downsizing, štart-stop systém a podobné riešenia, ktoré dávajú zmysel najmä na papieri. Dnes chce EÚ od výrobcov aby začali znova vyrábať autá, ktoré budú úsporné aj v reálnom svete. Nonsens! Nie? Pritom samotná EÚ ich posledné roky tlačila do nezmyselných riešení, ktoré fungovali len na papieri pod hrozbou šialene vysokých pokút.


Automobilkám sa nový cyklus nemusí páčiť, ale nám vodičom by sa mohol. Nezmyselné hodnoty spotreby by po novom mali byť minulosťou...

 

Zdroj: autoexpress

 

Prečítajte si tiež: Reálna spotreba vs. európska a americká norma

 
Reálna spotreba vs. európska a americká norma