Na tému spotreby a nepresnosti európskeho meracieho cyklu sme toho už popísali... Tiež sme si zvykli na fakt, že normovaná spotreba nemá s tou skutočnou mnoho spoločného. Náš nedávny článok hovorí o tom, že rozdiel medzi normou a realitou je niekedy viac ako 30%. Ale funguje to takto v celom svete? Nie, nefunguje! Stačí sa pozrieť do USA. Tam platí v súčasnosti norma FTP-75, ktorá je omnoho presnejšia než európska (NEDC).


To, že americký merací cyklus je presnejší, než ten európsky vieme. Ale aj ten prebieha v laboratóriách. Ale znamená to, že nemá nič spoločné s realitou? Poďme si to porovnať s výsledkami, ktoré sme namerali počas našich testov.

 

Meranie spotreby prebieha v laboratóriach a nie v reálnej premávke.

Na TopSpeed.sk už nejakú dobu skúmame spotrebu áut na našej testovacej trase. Každé testované auto absolvuje cca 99 kilometrovú testovaciu jazdu. Dôležité je poznamenať, že podmienky pri testovaní sa snažíme čo najviac priblížiť realite. Testovacia trasa začína v Bratislave, odtiaľ pokračuje cez Lozorno a Pernek na Pezinskú Babu. Z Pezinskej Baby pokračuje smer Pezinok, pri Senci sa napojí na diaľnicu a opäť mieri do Bratislavy. Výber trasy nie je náhodný, má odzrkadľovať reálne použitie. Preto je rozdelená na tretiny. Tretina prejdenej trasy je na diaľnici, tretina mimo obce a tretina v obci/meste. Aby sme sa čo najviac priblížili realite na celej trase jazdíme tachometrových +10 km/h. Keďže v premávke sa aj predbieha, predbiehame aj my. Trasa obsahuje spolu tri predbiehania (podlaha a podradenie) po jednom na diaľnici, v meste a jedno mimo mesta. Vždy jazdíme v tom najúspornejšom režime auta. Teda, ak má auto eko režim, vždy ho aktivujeme. To isté platí aj o štart-stop systéme. Kvôli nižšej spotrebe ale nejazdíme bez zapnutej klimatizácie, práve naopak. Používame ju podľa potreby. Zväčša je zapnutá...

Auto v „novom európskom meracom cykle“ NEDC akceleruje z 0 na 70 km/h 41 sekúnd! Povedzte kto tak jazdí?! Nikto...

Merací cyklus NEDC

Merací cyklus FTP-75.

A ako vyzerá merací cyklus v Európe? Auto prejde 11 km na valcovej skúšobni. Priemerná rýchlosť dosiahne len 34 km/h, maximálna rýchlosť 120 km/h. Klimatizácia sa nespúšťa. V USA to vyzerá lepšie. Auto tam absolvuje 70 km. Test simuluje jazdu skladajúcu sa z piatich častí: mesto, diaľnica, agresívna jazda, jazda s klimatizáciou a jazda pri mínus sedem stupňov Celzia.


A ako teda obstoja obe normy v porovnaní s našimi výsledkami? No posúďte sami... 


V tabuľke vždy uvádzame kombinovanú spotrebu. Do porovnania sme vybrali atmosférický benzínový motor v Mazda 3, ďalej turbo motor vo Focuse ST a agregát s veľkým objemom v Hyundai Genesis 3,8i. Posledné dva modely spaľujú naftu. Prvý je VW Golf 2,0 TDi , druhý je BMW 535d xDrive

 

Model NEDC FTP-75 Topspeed.sk
Mazda 3 2,0 Hatchback 5,8 7,1 6,9
Ford Focus ST Combi 7,2 9,1* 8,2
Hyundai Genesis 3,8 H-TRAC 11,6 12,6 10,8
BMW 535d AT xDrive Touring 6,1 7,8** 8,1
VW Golf 2,0 TDi DSG Variant 4,5 6,9* 6,0

* platí pre Hatchback, ** platí pre Sedan

Hyundai Genesis je jediné auto, ktorému sa podarilo podliezť európsku normovanú spotrebu.

Výsledok? Americkú normu sme podliezli pri všetkých autách okrem BMW 535d. Európsku normu sme podliezli len jeden krát, a to pri Hyundai Genesis. Prečo je americký norma FTP-75 presnejšia, než tá európska? Dôvod je jednoduchý. Americký merací cyklus má omnoho bližšie k realite. Po prvé, testovanie prebieha aj v mínusových teplotách, a tiež sa neboja zapnúť pri jazde klimatizáciu. Ale hlavne jazdia agresívnejšie! Čo je úplný opak cyklu NEDC. Len pre príklad, auto v „novom európskom meracom cykle“ akceleruje z 0 na 70 km/h za 41 sekúnd! Prosím vás, kto tak jazdí? Nikto...

Prečo nemáme presnejšiu metodiku merania spotreby aj v Európe? Pretože výrobcovia sa k jeho zreálneniu bránia. Dôvod je jednoduchý, a tým sú prísne európske emisné normy. Už tie súčasné majú výrobcovia problém plniť. Pritom EÚ sa ich chystá sprísniť. Podľa EÚ má mať auto od roku 2020 priemernú spotrebu len 3,8 litra na 100 km. Viete si predstaviť, že by teraz EÚ zreálnila meraciu metodiky samotnej spotreby? Dosiahnuť tak nízkej reálnej spotreby je snáď nemožné aj s hybridmi. Okrem toho, automobilky investovali milióny do opatrení na tabuľkové znižovanie spotreby, ktoré v realite vôbec nefungujú, napr. štart-stop systém.


Ak by priniesla EÚ nový merací cyklus založený na reálnej spotrebe, tak by musela zmeniť aj emisné normy. Osobne si myslím, že niečo také nehrozí. Úradníci z Bruselu by jednoducho museli priznať porážku v boji proti CO2. A prečo by to urobili? Veď spotreba a emisie sa predsa znižujú... Na papieri.

 

Zdroj: car-engineer.com, autobild.sk